Jag tycker inte man ska blanda ihop intiativ och snabbhet. Snabbhet har med antalet handlingar en varelse får göra i varje strid. Intiativ tycker jag bara har en funktion i stora strider, där den med högst intiativ borde få välja sist vem han skall angripa, vilket alltså ger honom mer rörlighet och taktiska möjligheter än övriga.
Så tycker jag man kan se det. Intiativ handlar då mest om rörlighet och uppmärksamhet; ett klumpigt troll måste på ett tidigt stadie bestämma ett mål och tjurrusa mot detta, medan en ninja/jaguar kan hålla sig kall och välja ett enkelt mål efter det att de uppmärksammat hur de trögare kombatanterna agerar.
Då funkar det. Man skiljer på snabbhet att hantera sitt vapen (=stridshandlingar) och snabbhet att manövrera sig över slagfältet (=intiativ).
Vem borde ha lågt antal stridhandlingar? Jo, en otymplig rese med ett stort, otympligt vapen som är groggy/utmattad. En snabb, alert ninja med ett kvickt vapen utmanövrerar honom såsom ingenting.
Nå, vem borde ha lågt intiativ? Jo, någon som har dålig översikt och undermåligt fotarbete. Jag tror förresten att mentala egenskaper borde spela in. En kallsinnig gamling borde ha ett taktiskt övertag i en stor strid jämfört med hetsporrar och ungtuppar. Nå, en halvblind, haltande rese med en liten kniv som går bärsärkagång och har en skrymmande hjälm på huvudet (som stör sikten) är alltså den stora förloraren. Han måste välja ett mål först av alla. En barhuvad ninjamästare med ett långt spjut borde vara vinnaren, han kan vänta in i det sista innan han bestämmer sig för vad han skall göra.
Säg att vi har två identiska barbarer. Den ene har fått en skada i ena armen och den andre haltar efter en smäll på knät. Nu ponerar vi att de båda ställs inför tre ondsinta svartalfer.
Jag menar att den andre barbaren har fått försämrad intiativförmåga och måste bestämma sig först av alla om vem han skall angripa av fienderna. Han får dock använda alla sina handlingar. Den förste barbaren kan agera sist av alla (och har således ett taktiskt övertag) men får pga armskadan inte riktigt lika många handlingar som sin tvillingbror.
Det funkar. Det är vettigt. Fast allra helst tycker jag att man ska abstrahera intiativet (det beror ju så mycket på hur man står i rummet man slåss i) och skita i antal handlingar till förmån för ett taktikkortssystem med poängmarkörer (som i duellito). Det blir mest dramatiskt och häftigt så.
/Riz