Re: Det suger.
I rollspel kanske man turas om att göra sina handlingar, men inte i verkligheten. Det som du tolkar som framtidsläsning tolkar jag som läsning av striden - Avläsa motståndaren
medans han gör sin handling. Det är inte ett perfekt system för att simulera
stridserfarenhet, men det simulerar det iaf - De med bättre iniativ är säkrare, mindre förvirrade, och hinner reagera bättre på sina motståndare.
De situationer du tar upp -folk som inte ser vad andra gör och 24 personer som strider samtidigt- funkar dåligt i alla turordningssystem, om man följer reglerna slaviskt.
Ifall SL berättar vad SLP som spelarna inte kan ha koll på så är det inte regelsystemet som är overkligt, det är SL.
Och såfort man går ner till att bara ha 2 personer i en strid så blir det skittrist.
Bara om man slår ett enda iniativ för en strid.
Då tror jag det jag själv kör med i Mutant funkar bäst. Alla väljer antal handlingar, vilken handling man gör med vilket vapen. Slår tärningen och sen avgör man vad man exakt gör med varje handling när det är dags att göra den handlingen.
Men där deklarerar man ju också handlingar först och, om jag inte misstolkar dig, utför dom i turordning. Vad är skillnaden? Att den som är bäst inte får deklarera sist? Det innebär ju att antingen så är det de sega stackarna som avläser vad alla före dom kommer göra, eller så står alla snällt och väntar på sin tur.
Alla turordningssystem suger, fast på olika sätt.