Nekromanti Inkomplett spel? (Nya Axis & Allies)

Införskaffade mig det nya A&A på Gothcon och var riktigt nöjd tills jag upptäckte en sak som gjorde mig lite fundersam. Alla nationer har ungefär 8-10 tanks (kommer inte ihåg hur många) medans Japan bara har 6 stycken tanks(!) Är det här någonslags sätt för speltillverkarna att simulera att Japanerna inte var så duktiga att bygga många tanks eller har jag helt enkelt inte fått tillräckligt med tanks till spelet?

Troberg

Sinister eater
Införskaffade mig det nya A&A på Gothcon och var riktigt nöjd tills jag upptäckte en sak som gjorde mig lite fundersam. Alla nationer har ungefär 8-10 tanks (kommer inte ihåg hur många) medans Japan bara har 6 stycken tanks(!) Är det här någonslags sätt för speltillverkarna att simulera att Japanerna inte var så duktiga att bygga många tanks eller har jag helt enkelt inte fått tillräckligt med tanks till spelet?
Nu har jag inte kontrollräknat mina tanks, men jag vet att i A&A:Europe så har Sovjeterna bara ett hangarfartyg (och jag tror iofs inte att någon skulle bygga ett hangarfartyg över huvud taget i det spelet...). Jag tror helt enkelt att man inte ansett att det behövs. I regelboken till A&A:E står det dessutom att oim man får slut på pjäser kan man använda någon annan markör. Har inte hunnit mer än ett par sidor i regelboken till A&A så jag vet inte om motsvarande finns där.

Tyvärr måste jag säga att A&A känns fruktansvärt billigt producerat jämfört med A&A:E. Papp-bitarna är tunn ynke-papp, plastbaljan att förvara saker i är bara en ynklig papplåda och så vidare. Synd på ett bra spel.

Som japans situation ser ut så skulle jag i vilket fall satsat hårt på infanteri och artilleri istället.

"Nu har jag inte kontrollräknat mina tanks, men jag vet att i A&A:Europe så har Sovjeterna bara ett hangarfartyg (och jag tror iofs inte att någon skulle bygga ett hangarfartyg över huvud taget i det spelet...). Jag tror helt enkelt att man inte ansett att det behövs. I regelboken till A&A:E står det dessutom att oim man får slut på pjäser kan man använda någon annan markör. Har inte hunnit mer än ett par sidor i regelboken till A&A så jag vet inte om motsvarande finns där."

Ok, men då vet jag... det kanske är ett sätt för dom att spara pengar eller nått... hoppas bara att inga utav mina spelare någongång får för sig att köpa fler än 6 tanks till japan bara :gremtongue: Fast kanske Japan har fått någonslags kompisation för detta? Typ att dom har fått flera båtar eller liknande? Måste nästan räkna alla mina pjäser för att kolla...

Kan hålla med dig att spelet är lite billigt producerat... blev väldigt besviken när det bara fanns en liten kartong där alla spelpjäser ska ligga... Markörerna gör mig inte så jätte mycket, i värsta fall så kan man låna markörer ifrån något utav mina andra A&A spel...

Lord Renisis

Warrior
ehmm?

jag tor inte de skickar fler tanks, beroende på villkaländer och så det är...
använd de vackra små plastbrickorna?

Troberg

Sinister eater
Re: ehmm?

Har även upptäckt att Troberg har rätt
Har du någonsin tvivlat???

angående hans påstående att Japsarna inte kommer att använda så många tanks. Dom använder nämligen mera infanteri, artilleri, båtar och flyg.
Jo, de har bara en lågintensitetsfront där tanks är användbara, vilket innebär att de inte har så många områden där tanks används, dvs få tanks.

Lord Renisis

Warrior

i det gammla AA så är ju Tanks väldigt användbara.. :gremsmile:
ifall man bygger en fabrik nånstans på fastlandet... :gremsmirk:
eller jag kanske ska hålla käften, jag är säkert sämre en er på det spelet där ändå :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

i det gammla AA så är ju Tanks väldigt användbara..
ifall man bygger en fabrik nånstans på fastlandet...
Visst, de är användbara där man attackerar. Hur många områden orkar man attackera på? Jag skulle vara förvånad om man hade tanks i mer än 4-5 områden, antagligen rör det sig om 2 eller 3. I områden man bara ska försvara duger infanteri fint.

I nya har man dessutom tonat ner tanksen lite med artilleri som ett mellansteg mellan infanteri och tanks. Artilleri samarbetar dessutom väldigt bra med infanteri, så tanks används antagligen i ännu mindre utsträckning och i huvudsak där man har ett behov av att blitza eller vara rörlig längs en lång front.

Tanks är i huvudsak något för Tyskland och Sovjet.