Nekromanti inlägget under..

Eksem

Champion
Re: Förhoppningsvis inom kort

Gäller royaltys verkligen andrahandsförsäljning? Hursomhelst tror jag att 99,99% av all andrahandsförsäljning inte innebär att författaren får några pengar på den, och då liknelsen förutsätter en ekonomisk förlust haltar den fortfarande.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Instämmer fullt. [nt]

[color:black]

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."

Shaggy

Swordsman

Jag har inte sett något sådant på Sveroks site och jag hittar det inte heller när jag letar nu. Är du säker på att det finns kvar? Skulle det vara borttaget är jag nyfiken på att få veta var någonstans det fanns. (Om det fortfarande finns där är det kanske onödigt att nämna det här...)

Organ

Out of time, out of mind
Upphovsrättsfråga

>Enligt upphovsrätten får du skapa en kopia för säkerhetsskull, men du måste då äga ett original. Däremot får du inte sprida kopian, och säljer du originalet, skall kopian medfölja eller förstöras.

Intressant. Jag har aldrig hört det förklaras på detta sätt, men det låter ju logiskt. Vad jag däremot undrar är: vad är den kopian man har rätt att göra till för? Ska man ha den istället om orginalet på nått sätt gåt förlorat? Isådana fall måste man ju, om man ska följa resonemanget ovan till punkt och pricka, förstöra kopian eftersom man inte längre äger ett orginal, eller?

/Anders

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Instämmer med föregående talare...

Instämmer till fullo - att vara moderator skall inte betyda att man skall bli hånad. Trots allt så är det ju dem som har tagit påsig bördan attse till att det är ordning och reda samt allmänt trivsamt på forumet. Nåja...

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen..."

Krille

Super Moderator
Äganderättsfråga

"Vad jag däremot undrar är: vad är den kopian man har rätt att göra till för?"

Säkerhetskopia. Vissa medier (de flesta, faktiskt) drabbas av någon form av degradering efter ett tag, speciellt om de används. Andra fall innebär en risk att originalet förstörs om det används aktivt, varför man istället använder kopian. Åter andra fall gör det helt enkelt mer bekvämt att använda en kopia på ett annat medium än originalet - jfr LP-skivor med kassett-band (på den gamla goda tiden), MP3or kontra CD-skivor, eller till och med en installation av en programvara på en hårddisk kontra att köra den från diskett eller CD - även detta är att betrakta som en laglig kopia.

Och trots allt, oavsett hur originalet har försvunnit så äger du det faktiskt fortfarande om du inte har sålt det vidare, oavsett om det brunnit upp, ätits upp av hunden eller blivit stulen. Här har vi tre andra legala termer som förvirrar, nämligen äganderätten, nyttjanderätten och innehavet. Ingenting utom mitt uttryckliga medgivande (som en del av en gåva eller en försäljning), eller möjligen statligt ingripande, kan frånta mig äganderätten om jag en gång fått den. Har jag äganderätten så har jag också (i de flesta fall) också nyttjanderätten - jag får använda min produkt. Men jag kan också få nyttjanderätten genom att låna eller hyra ett objekt. Båda dessa legala konstruktioner är också skilda från innehavet av objektet. Om någon har fått förtroendet att förvara ett objekt (till exempel att banken får förvara en kasse juveler) så har denna innehavet av objekten, men vare sig äganderätt eller nyttjanderätt av dem. Just nu är "mitt" ADSL-modem på översyn hos Felia: rent praktiskt innebär det att jag har nyttjanderätten av det, men eftersom det är en del av abonnemanget och ska återlämnas vid abonnemangets uppsägande så har jag inte äganderätten till det, och eftersom det är på översyn så har jag inte ens innehavet av det.

Hur som helst, om någon stjäl ett objekt för dig, eller om hunden äter upp det, eller det på något annat sätt förstörs, så påverkar det inte äganderätten det minsta. På sin höjd kan det påverka innehavet. När det gäller intellektuella produkter (mjukvaror, texter etc), till skillnad från fysiska produkter (bilar, datorer), så ändrar det heller inte det faktum att du äger dels information (texten, programmet) och dels informationsbäraren (boken, CD-skivan). Bara för att informationsbäraren förstörs så innebär det inte att informationen måste förstöras.

Sånt får man lära sig när man vaktar cyklar. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Riddaren

Swashbuckler
Re: Äganderättsfråga

Skönt att jag slapp förklara *pustar ut*

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Feuflux

omjonasson.se
Re: MISSFÖRSTÅND

Precis, det var exakt vad jag menade.

och du svarade precis en minut innan mig din fuling! /images/icons/laugh.gif

//[color:red]Feuflux
"Vem fan vill ha verklighet när det finns fantasy?"</font color=red>

jbergman

Veteran
Re: Men...

B.la hela kapitlet om hur man skapar en rollperson i DoD 91 fanns där förut,

Jaså, det har jag sett tror jag, om du syftar på Äventyrarens handbok eller något sådant, men det är knappast en hel modul, och det är ganska fet skillnad. Jag tror knappast att jag skulle nöja mig med att ha rollpersonsgenereringsdelen av ett rollspel. Jag tror snarare att ett rollspel kan tjäna på att göra dylikt material offentligt.

/Jakob

Eksem

Champion

Nej, just den delen av DoD 91 fanns som ett fristående dokument. Det spelar egentligen ingen roll huruvida man tror eller inte tror att det är bra eller inte att släppa sådant gratis. Det är upp till den som innehar rättigheterna till materialet att avgöra det, vilket inte har skett i det här fallet.

jbergman

Veteran

Det spelar egentligen ingen roll huruvida man tror eller inte tror att det är bra eller inte att släppa sådant gratis.

Nej, det är sant, och jag håller med dig på den punkten. Steget till att det skulle ligga en hel modul uppladdad är dock ganska stort. Jag förvirrades av att det var detta smaffy talade om, och det verkade på alla som att det stämde.

Nåväl, nu har jag i alla fall fått klarhet i min undran.

/Jakob

Eternal watch

Veteran
Missförstå mig inte, jag äger redan eller har vänner som jag spelar med som äger, de flesta böckerna som kommit ut till drakar och demoner.

Men en kopierad version av drakar och demoner(5) grundregler skulle vara fint (och inte olagligt eftersom jag äger originalet också) eftersom jag inte ofta har den hemma när jag behöver den!.

Jag kollade i sveroks arkiv, men där fanns den inte... var e den?

Smite my cheek, and I will smash yours

smaffy

Hero
det var rätt många människor som inte hittade den "stulna" boken.. men den finns där! jag kollade tillochmed själv för igår för att se ifall den fanns.. och det gjorde den.

fast det är ingen grundbok, det är en tillägsbok. och jag har inte sagt att den är olagligt kopierad (även om det vore bra!).. allt jag säger är att DET FINNS KOPIERADE BÖCKER på nätet. jag förstår inte varför the big lard ska gå och låsa sånna inlägg.. det är ju bara elakt!

boken verkar vara kopierad direkt från utvecklarens hårddisk eller nått, det står massa knep om var bilder och så ska sitta.. det finns ju böcker!! lås inte sånna inlägg bara för att ni har tråkigt (eller varför gör ni det?!)!!

[varning!! tänk inte! låt neogames tänka åt er! varnling!!]

Hasse

Hero
"allt jag säger är att DET FINNS KOPIERADE BÖCKER på nätet. jag förstår inte varför the big lard ska gå och låsa sånna inlägg.. det är ju bara elakt!"

Det handlar inte om att vara elak eller inte utan om att det är åtalbart att sprida upphovsrättsskyddat material utan upphovsmannens tillstånd. Det är så att det är inte bara den kopierat material utan även de som sköter denna sida som är åtalbara så som jag har förstått nur Sveriges rikes lag gäller. Detta är väl inte så konstigt att förstå, tänk dig själv att bli åtalad för att drivit en hemsida där några av de som vistats på hemsidan spritt olovligt kopierat material, jag antar att du inte skulle tycka det vore så kul och det är därför sådana trådar låses, inte av elakhet.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Tao

Veteran

jaaa offentlighet rockar...jag vill läsa alla säpos arkiv!
skämt åsido...dod91 finns bara hos oss gamers...det går bara
att köpa av privatpersoner eller antikvariat typ...de e ju därför vi dör ut..(hardcores)dete ju därför dod6 funkar...det e kefft men det går att köpa..om nån nyproducerade all gamla drakar moduler skulle jag kuta o köpa....iofs e det ju bra på sätt o vis..nu måste man göra allt själv,,,då blir det ju bättre kampanjer..

Tao

Veteran
Re: Instämmer med föregående talare...

okej sleepwalk..jag har läst igenom solunas öde...vaför får du inte det publicerat!!!!!!!!!!!

Tao

Veteran

pengar och rollspel går inte ihop antingen så brinner man eller så e man prostituerad.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Instämmer med föregående talare...

Hmm... Kul att se att folk vill ha mina äventyr publicerade /images/icons/smile.gif
För att det finns en del buggar (ja, i alla fall för mig som skrivit det. Efter att ha jobbat med dem i år så är det ju självklart att skaer inte helt och hållet flyter på...) och för att det är till Altor. /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen..."

Rimmer

Veteran

Ja royaltys gäller även på andrahandsförsäljning på samma sätt som moms gör det. Och som jag sa så har det ingen betydelse om folk följer dessa regler eller inte de finns fortfarande där och de ska praktiseras.
(Det ska även noteras att all försäljning som inte kommer direkt från tillverkaren är andrahandsförsäljning. I princip alla affärer köper sina varor av ngn.)