Äganderättsfråga
"Vad jag däremot undrar är: vad är den kopian man har rätt att göra till för?"
Säkerhetskopia. Vissa medier (de flesta, faktiskt) drabbas av någon form av degradering efter ett tag, speciellt om de används. Andra fall innebär en risk att originalet förstörs om det används aktivt, varför man istället använder kopian. Åter andra fall gör det helt enkelt mer bekvämt att använda en kopia på ett annat medium än originalet - jfr LP-skivor med kassett-band (på den gamla goda tiden), MP3or kontra CD-skivor, eller till och med en installation av en programvara på en hårddisk kontra att köra den från diskett eller CD - även detta är att betrakta som en laglig kopia.
Och trots allt, oavsett hur originalet har försvunnit så äger du det faktiskt fortfarande om du inte har sålt det vidare, oavsett om det brunnit upp, ätits upp av hunden eller blivit stulen. Här har vi tre andra legala termer som förvirrar, nämligen äganderätten, nyttjanderätten och innehavet. Ingenting utom mitt uttryckliga medgivande (som en del av en gåva eller en försäljning), eller möjligen statligt ingripande, kan frånta mig äganderätten om jag en gång fått den. Har jag äganderätten så har jag också (i de flesta fall) också nyttjanderätten - jag får använda min produkt. Men jag kan också få nyttjanderätten genom att låna eller hyra ett objekt. Båda dessa legala konstruktioner är också skilda från innehavet av objektet. Om någon har fått förtroendet att förvara ett objekt (till exempel att banken får förvara en kasse juveler) så har denna innehavet av objekten, men vare sig äganderätt eller nyttjanderätt av dem. Just nu är "mitt" ADSL-modem på översyn hos Felia: rent praktiskt innebär det att jag har nyttjanderätten av det, men eftersom det är en del av abonnemanget och ska återlämnas vid abonnemangets uppsägande så har jag inte äganderätten till det, och eftersom det är på översyn så har jag inte ens innehavet av det.
Hur som helst, om någon stjäl ett objekt för dig, eller om hunden äter upp det, eller det på något annat sätt förstörs, så påverkar det inte äganderätten det minsta. På sin höjd kan det påverka innehavet. När det gäller intellektuella produkter (mjukvaror, texter etc), till skillnad från fysiska produkter (bilar, datorer), så ändrar det heller inte det faktum att du äger dels information (texten, programmet) och dels informationsbäraren (boken, CD-skivan). Bara för att informationsbäraren förstörs så innebär det inte att informationen måste förstöras.
Sånt får man lära sig när man vaktar cyklar. /images/icons/wink.gif
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"