Re: Föråldrad pedagogik
Helhetsbaserat lärande använder jag mig själv av på ett ungefär när jag undervisar. Frö mig är det A och O. Med hjälp av det lyckas jag få vanliga högstadiebarn att inte bara lära sig, utan även förstå musikteori.
Ingen av mina lärare i musikteori använde det, det fick jag helt enkelt utveckla själv.
Som exempel berättar jag inte vilka toner som ingår i en skala, jag ger istället eleven metoden att själv räkna ut vilka toner som ingår, man tvingar dem att tänka själva, inte memorera svaren.
Angånde lönen så har jag idag en heltidslön på 18.000 som timvik-lärare. Om någon skulle erbjuda mig i stort sätt vilket annat jobb som helst för den dubbla lönen skulle jag tacka nej. Antingen brinner man för att undervisa eller så gör man inte det. Visst skulle jag bli glad för högre lön, men det skulle knappast påverka min kompetens eller motivation som lärare.
Jag kan inget om forskningen, så detta är egna åsikter baserade på min tid som student och lärare vid en hel del olika skolor.
1. Vi stirrar för mycket på betyg. Alla lärare är olika snäll med betyg, de lär ut olika bra och olika saker. Detta leder till att betygen inte säger mycket. En person med G kan kunna beydligt mer än någon med MVG.
Betyg tycker inte behövs förns i högskolan. Innan skulle intagningsprov till utbildningar fungera betydligt bättre till i stort sett alla utbildningar. Vad spelar det för roll vilket betyg jag fick i gymnastik om jag ska söka bild på gymnasiet?
2. Vi fokuserar för mycket på kunskap och för lite på insikt och förståelse. Jag tror det är något liknande Krank nämner. I princip, lär eleverna tänka själva, försök inte göra dem till levande uppslagsverk.
3. Sluta dalta! Det daltas allt för mycket med elever och undervisning. När jag själv sökte in på estet, som ändå var på 2000-talet så var man tvungen att kunna en hel del musikteori för att överhuvud taget komma in. Idag behöver man inte ens göra ett musikteoriprov om man inte vill.
Hur kan jag då motivera mina högstadieelever till att lära sig något så enkelt som noter.
4. För smala elever med för breda lärare.
Det ändras hela tiden, och verkar mer och mer gå emot att elverna ska kunna specialisera sig tidigare, samtidigt som lärare måste kunna fler och fler ämnen bara för att kunna undervisa. Smala elever kräver spetskompetens hos sina lärare tidigare, lärare som behöver kunna fler ämnen och mer på djupet för att kunna hänga med.
Det senaste jag hörde var att det är tal om att ta bort musiklärare och istället ha estetlärare som kan musik, dans, teater och bild... Jag känner iaf ingen som är bra på alla 4.
Bara kravet på 2-ämneslärare är ett problem. Om en person blir jättebäst på bild och vill undervisa i det, så kan han/hon inte det utan att även kunna undervisa i något helt annat.
Finns säkert 1000 saker till att klaga på, men jag börjar så här.