Nekromanti Instant kill

Freddy

Veteran
Hur fixar man ett instant kill, och hur bra monster kan man dräpa med ett instant kill???

Boobis

Warrior
Du gör skada över massiv-skada-tröskeln (?? massive damage threshold), 50 i dnd, och den stackars varelsen missar ett räddningsslag ...

Eller så har kreaturet ett huvud och du crittar med ett vorpal-vapen ...

Eller så använder du någon rädda-eller-dö-formel ... finns från nivå 8 och uppåt tror jag ...

Ett annat sätt är att använda något med en death-effect, då gäller också rädda eller dö ...

Eller så är det du vill döda hjälplöst så du gör en coup-de-grace ...

Eller så gör du så mycket skada så det du vill ha ihäl hamnar på -10 hp ... :gremsmile:

Fast vad var det du undrade igentligen :gremwink: ??

-J

Freddy

Veteran
Jag tror mig har läst någonstans att en instant kill gör man genom att först slå om man träffar (ett vanligt slag med vapnet) Träffar man och man dessutom hamnar inom crit talet (för ett longsword är det väl 19-20). Jag har nu chans att göra ett critical hit. Men det avgörs genom att slå ännu ett slag mot varelsens AC, slår man lägre än varelsens AC blir slaget bara en vanlig träff. Slår man högre än AC blir det en critical hit. Och slår man ännu inom "critical talen" så har man gjort en instant kill...

Har jag rätt eller??? Kan detta vara sant??? Och hur pass är instant kill i så fall??? Hur många HD kan man ha ihjäl???

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det är en frivillig regel i DMG (sidan 64).

Om attackslaget hamnar inom threat range för vapnet kan det vara en fatalitet (critical). Man slår då ett andra slag, ett fatalitetsslag (critical roll). Om även detta hamnar inom vapnets threat range kan det vara en instant kill. Man slår då ett tredje slag, och om detta är högt nog för att vara en träff, är motståndaren död. Oberoende av livspoäng eller andra faktorer. Enda undantaget är varelser som är immuna mot fataliteter (critical hits). De kan inte dödas på detta vis.

Själv använder jag inte regeln.

/Mikael

Freddy

Veteran
Det var precis det jag menade.
Men kan jag då ha ihjäl en tarasque med ett slag bara tärningarna rullar min väg. Eller kan man bara ha ihjäl varelser med tillräckligt låg HD. Eller kan man dräpa t.ex. great wyrm med ett slag... Själv brukar jag använda regeln men det är inte ofta någon lyckas med ett instant kill.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Regeln ger inga andra begränsningar än att immunitet mot fataliteter skyddar. Eftersom det är en frivillig regel, är det ju upp till spelledaren att utforma detaljerna på den. Till exempel, kan ju "omedelbart död" betyda "faller ner till -10 livspoäng", vilket ju inte räcker för att döda Tarrasque.

Men annars tycker jag väl lika illa om den regeln som om formeln Harm.

/Mikael

Boobis

Warrior
Jasså var det den regeln du letade efter :gremblush:

Jag kör inte alls med den, så jag förträngde att den finns, men som Oldtimer och några andra skrivit finns den regeln i DMG på sidan 64, tillsammans med vilka konsekvenser det får ...

-J

Targos

Veteran
hehe om det räckte med en Crit och en crit till så e det alldeles för bra.

Tänk dig en Schimitar med Keen på sig, sen har du Improved Critical med det vapnet också.
Nej nej nej, det skulle inte funka.

Enklast är att slå 20, då slår du en till. Får du 20 igen så dör monster eller vad det nu e du slår på automatiskt.
jag tror jag räknade ut det där nån gång och det var väl typ 0,0025 % chans tror jag. Fast det är MYCKET mjligt att jag räknat fel på procenten :gremwink:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Regeln är "threat range, threat range, träff => instant kill".

Själv tycker jag inte om den. Speciellt inte om folk envisas med keen scimitar och Improved Critical. :gremgrin:

/Mikael

Boobis

Warrior
Hehe nej det skulla aldrig fungera. Därför står det också i DMG att det är bara naturliga 20 på tärningen som räknas. "Instant kill" har alltså inte med vapnets threatrange att göra ... :gremsmile:

-J

Freddy

Veteran
Jag tror att Oldtimer har rätt, men eftersom jag inte har boken i närheten just nu så kan jag inte ge något riktigt svar.
Vilken sida var det i DMG??? Men det spelar ju ingen roll vad som är rätt egentligen eftersom spelledaren ändå får ändra reglerna efter vad han tycker är lämpligast.

Boobis

Warrior
Klart ni tror att oldtimer har rätt, det skulle jag också göra :gremwink:

Sid 64 i DMG.

-J (har rätt :gremwink:)

Bombu

Hero
Instant kill regeln är ett alternativ när man vill att spelarna skall leva lite farligare.

För det är spelarna (jag menar naturligtvis karaktärerna) som kommer ha högre dödlighets frekvens jämfört med tidigare. Det är den stora skillnaden.

Jag kan se vitsen med regeln, den gör vapen som kroksabel och värja farligare, yxor å andra sidan blir något mindre farliga.

Skillnaden är inte jättestor men den kommer märkas när dubbel critten inträffar.

Du dör!

Vem?

Du!

Oj!

Värjan gick visst genom ditt öga, tough luck.

Kan vara kul om man är iriterad på att höga HP hjältar blir för mycket stålmannen.

Men det är väldigt mycket en smak sak.

Bombu(r)

Freddy

Veteran
Ja du har rätt... Det är ju upp till spelledaren att avgöra vad som kan dräpas av en instant kill... Jag tycker det är bra med instant kill, men den borde begränsas. En instant kill betyder ju att rollpersonen lyckats dräpa sin motståndare med ett slag, vilket jag tycker är ganska realistiskt och bra. Då kan ju en strid ändra karaktär helt plötsligt när rollpersonerna helt plötsligt hugger huvudet av Orc gruppens ledare, alla Orcer flyr då hals över huvud och striden är vunnen. Fast det är ju inte speciellt stor chans.

Boobis

Warrior
Jag kan se vitsen med regeln, den gör vapen som kroksabel och värja farligare, yxor å andra sidan blir något mindre farliga.

Tyvärr fungerar det inte så. Iaf inte enligt min DMG. Jag citerar dmg sid 64:

"The instant kill only applies to natural 20s, regardless of the threat range for a combatant or weapon."

Du måste alltså slå 20, 20, träff och den chansen är lika för alla vapen.

-J

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tyvärr fungerar det inte så. Iaf inte enligt min DMG.

Du har helt rätt. Så går det när man citerar en regel man inte använder själv (och inte har med i Dunder&Drakar) från jobbet där man inte har sin DMG. :gremblush:

/Mikael - funderar på om man kan scanna in DMG och ha den i mobilen

Targos

Veteran
Instant kills är ju löjligt tycker jag.

Det är så löjligt sällan man får 20, 20 och sedan måste du dessutom träffa!

Det går typ inte.

Kan nån räkna ut exakt hur stor chans det är att lyckas med det?
Att slå 20 på en d20 är då 5% chans, men det är inte 10%chans att slå 20 och 20 igen

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det är så löjligt sällan man får 20, 20 och sedan måste du dessutom träffa!

Det går typ inte.

Visst går det. Tyvärr går det även bra för monster, så det är ju troligare i längden att spelarna drabbas av det. Trist sätt att bli av med sin rollfigur på.

Kan nån räkna ut exakt hur stor chans det är att lyckas med det?

Visst. Det är 0,25% chans att slå 20 och sedan 20. Om vi sedan antar att du behöver 13 för att träffa, blir det 0,1% chans för en instant kill, eller en gång på tusen.

/Mikael