Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Jag tittade av en slump på några dokumentärer om agenter i kalla kriget, SOE i WW2, den gamla TV-serien "A man called Intrepid" och originalet Secret Army, och det gav mig en idé.
Normalt sett så spelar man agenterna i fält, där actionen sker. Vad händer om man vänder på det? Om man låter spelarna vara befälen som skickar ut agenterna, de som spelar ett schackspel på liv och död med levande pjäser, med agenter som spelarna har personliga relationer/vänskapsband med (tex tränat eller tidigare i karriären haft uppdrag med, eller rentav romantik).
Ett spel som på ett plan är "en dag på kontoret", men på ett annat plan är ett ständigt riskerande av agenter för att få information, för att infiltrera motståndarna, för att hitta motståndarnas agenter, för att rekrytera dubbelagenter osv, allt med en ständig brist på tillförlitlig information. Kanske till och med behöva eliminera egna agenter som fångats för att de inte ska avslöja något. Med andra ord, hårt, rått och hänsynslöst.
Ett konkret exempel på vad som kan ske, från Secret Army. De hittar en pilot som behöver hjälp att fly, men han vill desertera till ett neutralt land. Hellre än att ta risker och lägga resurser på honom så får de order om att göra en setup, där de anger honom så att han blir skjuten av tyskarna. Med andra ord, man offrar honom för att vinna lite trovärdighet. Det är den sortens beslut som spelarna ställs inför.
Jag tror att det skulle kunna bli hur coolt som helst, men har lite svårt att se hur man bygger det rent regelmässigt, eller om man helt enkelt kör typ vilket lämpligt spelsystem som helst och låter spelledaren stå för intrigen.
Så, brainstorma! Vad tror ni? Kan det funka? Idéer? Förslag? Inspirationskällor?
Normalt sett så spelar man agenterna i fält, där actionen sker. Vad händer om man vänder på det? Om man låter spelarna vara befälen som skickar ut agenterna, de som spelar ett schackspel på liv och död med levande pjäser, med agenter som spelarna har personliga relationer/vänskapsband med (tex tränat eller tidigare i karriären haft uppdrag med, eller rentav romantik).
Ett spel som på ett plan är "en dag på kontoret", men på ett annat plan är ett ständigt riskerande av agenter för att få information, för att infiltrera motståndarna, för att hitta motståndarnas agenter, för att rekrytera dubbelagenter osv, allt med en ständig brist på tillförlitlig information. Kanske till och med behöva eliminera egna agenter som fångats för att de inte ska avslöja något. Med andra ord, hårt, rått och hänsynslöst.
Ett konkret exempel på vad som kan ske, från Secret Army. De hittar en pilot som behöver hjälp att fly, men han vill desertera till ett neutralt land. Hellre än att ta risker och lägga resurser på honom så får de order om att göra en setup, där de anger honom så att han blir skjuten av tyskarna. Med andra ord, man offrar honom för att vinna lite trovärdighet. Det är den sortens beslut som spelarna ställs inför.
Jag tror att det skulle kunna bli hur coolt som helst, men har lite svårt att se hur man bygger det rent regelmässigt, eller om man helt enkelt kör typ vilket lämpligt spelsystem som helst och låter spelledaren stå för intrigen.
Så, brainstorma! Vad tror ni? Kan det funka? Idéer? Förslag? Inspirationskällor?