Nekromanti Inte Orcher i DoD6?!?!

Riddaren

Swashbuckler
Re: Tolkien och det fornnordiska

Om jag inte minns fel står det i förordet i The Hobbit att Orcherna (Orcs) kan jämnföras närmast med Hobgobliner eller Gobliner, vilket på svenska nog snarast skulle översättas med Vättar, vilket det är i den svenska utgåvan som är översatt av Britt G. Hallqvist.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Ofeig

Warrior

Ja, visst sjutton, jag läste ju det en gång!
Hehe, innan jag fattade att 'Vättarna' var orcher så hade jag en ganska konstig bild utav hur en orch såg ut... ;-)

Tack fredde!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

larten

Veteran
Re: Tolkiens onda ande

nej världen är inte så mycket tolkien, även om jag föredrar att spela i en värld som påminnner om midgård. men du har ju som sagt alver, dvärgar, orcher mm...

A metall heart is hard to tear apart
//Larten

Goblin

Veteran
Va!!!! Inga orcher.
Det är ju bland det roligaste som finns att slåss mot.
F--n vad fjolligt, det är min åsikt

No Goats, No Mercy

Eksem

Champion

Läste nånstans att orcher var en korsning mellan alver och troll. Tror det var i den svenska översättningen av MERP.

Rosen

Myrmidon

<I>Läste nånstans att orcher var en korsning mellan alver och troll. Tror det var i den svenska översättningen av MERP.</I>

I Midgård är orcher (ättlingarna till) alver som förvreds av Morgoth i den Första Åldern. Troll är förvridna enter.

--
Åke

Shadar Fal

Veteran
hjärndöda slemproppar

förutfattade meningar om skräniga, fega, våldsamma och hjärndöda slemproppar som slås ihjäl som kanonmat, och i värsta fall ett offer för smygrasism. Med troll får man något mystiskt och farligt.

jag vet inte bara om det är jag men texten angående ocher här tycker inte jag stämmer med min uppfattning av Orcher. Visst är dom skräniga och våldsamma men knappast fega. Inte heller är dom hjärndöda utan riktigt listiga. Om ni slår ihjäl orcher som kanon mat så har ni aldrig mött ett orch band som läger sig i bak hål spellett av Shadar Fal. När pilarna börjar vina så börjar rollpersonerna svettas av oro. Med Troll får man därimot enligt mig ett par stenhård, hjärndöda och definitift inte mystiska.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.

Krille

Super Moderator
Re: hjärndöda slemproppar

"Med Troll får man därimot enligt mig ett par stenhård, hjärndöda och definitift inte mystiska."

Du är för insyltad i den engelska folkloren, med dess goblins och hobgoblins. Skandinaviska troll är mystiska, magiska och framförallt intelligenta.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ofeig

Warrior

Herr Rosenius har visst läst samma bok som jag läser nu ;-)

Robin "som just nu plöjer igenom den fina boken som börjar på S och slutar på N och har ett 'ilmarillio' i mitten" Rönnlund

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Riddaren

Swashbuckler
Sillmarillion

"Robin "som just nu plöjer igenom den fina boken som börjar på S och slutar på N och har ett 'ilmarillio' i mitten" Rönnlund"

Förlåt om jag skrämmer dig...men följande går att läsa i "De Förlorade Sagornas Bok del I".

"Silmarillion är och kan aldrig bli annat än svårläst". Ett uttalande som professor T.A.Shippey nämner i kapitel 7 i sin bok "The Road to Middle-Earth".

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Deathwalker

Veteran
Funkar, men....

Ja, men...saknaden är stor..
( Ja, jag kan svenska men jag är inte speciellt inövad i det svenska språket ännu... Det finns fortfarande mycket stavfel och liknande där jag dra fram....)

Om man skulle kunna konstruera egna orcer hade det varit perfekt! Men nu är det ju så att min gode vän;
Alexander Berglund håller på med en sida om sådant här..
Enligt honom så kommer det att finnas konstruerade nya( Gamla som kommer igen) monster på just nu har han sin sida på http://alex.the3dstudio.com/index(2).html men jag tror att DoD sidan kommer lite senare...

Jaja... Jag ska nog ine berätta för mycket....

/Deathis...

- When you see me you see your own death!

Deathwalker

Veteran
Re: DoD+Tolkien=Sant? OT.... Hrmmm

Om du tänker efter så kommer du nog också att se att även större delen fantasy-böcker har försökt men inte lyckats härma Tolkiens midgård och på det sättet skapat katostrofalt många dåliga böcker...

Detta har i sin tur gjort att fantasy rollspelen - som bygger på böcker; myter, legender, religioner och liknande - har en viss Tolkien anda i sig..

Dock är det såpass lite av detta för att inte väcka åtal av upphovsrätten!

Man bör dock även uppmärksamma allt arbete som lagts ner på att första skapa en så nära avbild av Tolkiens midgård och sedan försöka bleka stämpeln samtidigt som man lägger in en egen värld i den förblekande midgård världen.

/ Death approaches whereever you are

Deathwalker

Veteran
Re: Tolkien och det fornnordiska.........

Jag skulle vilja påpeka att detta bara är till häklften rätt.
Jag har studerat Tolkiens verk med flera myter, legender och religioner..
Jag har även lånat ut "Tolkiens Bestiarum" och "Tolkiens Ring" Där allt handlar om från vilka mörka djur som höljs i mörkret.. till vilka myter och legender tolkien använde sig av då han skrev böckerna..
Jag har även gjort ett arbete om Tolkien, som är till hälften klart men beräknas bli klart om cirka en månad..

/ Death approaches everywhere....

Silke

Warrior
Re: Läs och begrunda...

Det verkar som de inte har en aning om vad de säger om saker och ting eller inte har bestämt sig eller har kortslutning en sen kväll eller ... hur som helst ett MYCKET Oklart besked ... LOL

jonix

Warrior
Nu skal vi inte vara taskiga

Det verkar som om trollen är orcer, till 75% iallafall...
Men låt oss slå upp regelboken och se vad vi finner där:

framsida: nog tusan är det där skogstroll? hmm fast det kanske hade ju inte med saken att göra...

stycket halvtroll...
"Oftast är halvtroll storväxta och muskelösa och har ett kraftigt svart eller mörkbrunt hår"
Låter väl ok. Man kan nog ana lite orcblo.. ehh jag menar Trollblod i den där bilden.

sid 146
Där har vi grejer! en orc i riktig baur-stil lite tjock och stor näsa.

sid 153
Stor näsa och lite tjock, fast den här gången är trollet? eller orcen? lite mer våldsam av sig och visar huggtänderna...

Jupp, orcerna har stora näsor och är större, dessutom har de klohänder. Det kan man läsa i rasbeskrivningen.

Så Rojtmajndz bytte namn och lite anletsdrag på de stackars orcerna, men mentaliteten fick vara kvar! Så skall det va'!

Så deppa inte alla orcerfans! Nästa gång ni traskar i skogen kommer ni höra samma gamla vrål, blodtörstighet och IQ-hjärnor. Även om de den här gången har stora näsor och annat namn!

Själv är jag helt nere och skall ta mig en folköl från kylen och hångla med någon brutta...

jonix -som nu vandrar med tunga steg den mörka och onda spiralaktiga vägen nedåt, kantad utav sex och alkohol.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
irc.sverok.se /j #rpgonline

Ofeig

Warrior
Re: Sillmarillion

Hm, och De förlorade sagornas bok skulle vara enklare? Jag ställer mig skeptisk, den är ta mig Sauron den tråkigaste bok som någonsin har skrivits (undantaget den Lokala telefonkatalogen för Solna-Sundbyberg, särskilt delen kommunala tjänster)!

Robin

Rosen

Myrmidon
Re: Sillmarillion

Hm, och De förlorade sagornas bok skulle vara enklare? Jag ställer mig skeptisk, den är ta mig Sauron den tråkigaste bok som någonsin har skrivits

'The Lays of Beleriand' klår den. Större delen av den upptas av en lång historia (om Túrin Turambar, tror jag det var - själva storyn finns i Silmarillion iaf) i diktform. Tolkien Jr hittade flera ex av diktverket i farsans byrålådor; de var inte exakt likadana utan hade lite småändringar på en del ställen, så han har inkluderat samtliga i boken. När man väl har tragglat sig igenom det feta diktfanskapet en gång så börjar alltså i princip samma om från början. Och sen en gång till...

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: hjärndöda slemproppar

Nej, han är för insyltad i Tolkien-Gygax-versionen av Äkta Fantasy (tm), precis som så många andra rollspelare. Goblins och hobgoblins är elaka små satar, men inget säger de måste vara dumma, och framförallt inte stora...

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

Nightowl

Champion
Extra viktig poäng...

...som gärna finge tatueras i pannan på alla högfantasyfanatiker:
"feodal riddartid (som inte har ett dugg i Tolkiens värld att göra)..."

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus