Nekromanti Integration - Sverige i världstopp. Sant?

ripperdoc

Myrmidon
Följande debattartikel i DN säger med tämligen övertygande argument att Sverige är bland de bästa i världen, eller åtminstone i Europa, på integration. Min fråga och politiska brandfackla är enkel: är det verkligen sant?

Jag har själv nu bott som invandrare i Hong Kong i 9 månader. Jämförelsen med invandrare i Sverige haltar uppenbart, särskilt då många invandrare i Sverige kommer från oroshärdar, medan jag här åtnjuter vissa privilegier som utbytesstudent. Men jag har ändå gjort en jämförelse. Kineser är paradoxala - de är både rasistiska men samtidigt välkomnande inför arbetskraftsinvandring. Man blir inte sällan uttittad och kineserna är inte dem som kommer fram och pratar med utlänningar - de håller helst folk separerade. Man har en klart restriktiv invandringspolitik som traditionellt bara ger tillåtelse till rika utlänningar som kommer för att jobba på hög nivå, så kallade expats. Samtidigt har man hundratusentals filippinska och indonesiska hembiträden som en naturlig del av samhället...

Hur är då Sverige? Min uppfattning om Sverige, en uppfattning jag delvis skaffat mig efter att ha lämnat Sverige, är att separationen mellan svenskar och invandrare är stor. Invandrare bor i Angered, punkt slut. Frågar man folk säger de förstås att det är fel, men det är fortfarande så det är. Många svenskar är klart skeptiska mot dem som inte talar svenska. Generellt sett tycker man väldigt synd om invandrare. De är ständiga offer och skall helst så förbli. Såvitt jag vet har Sverige ett snårigt regelverk för de invandrare som vill starta eget.

Samtidigt står invandrarna i Sverige för en hel del brottslighet. Det är ingen klyscha att invandrargäng utgör ett tydligt orosmoment i Sveriges storstäder. Det finns anledning att vara försiktig nattetid i betongförorterna. Det är inte BARA invandrarna som står för detta, men de är tongivande. Detta är väl om något ett tecken på misslyckad integration?

Debattartikeln må ha rätt i siffror, men hur är attityden. Är integrationen god om man ser till attityden hos media, svenskar och invandrare? Vad är en bra integration? Ska invandrare prata svenska och bo bland svenskar eller gör det inget att de behåller sitt egna språk, går på egna skolor och bor i egna områden?

/RipperDoc - som hoppas vi kan undvika KOMMUNISM VS KAPITALISM denna gången, tack :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Re: Integration - Sverige i världstopp. (sidospår)

Såvitt jag vet har Sverige ett snårigt regelverk för de invandrare som vill starta eget.
Det finns väl ändå inget separat regelverk för invandrare som vill starta eget? Gäller inte samma regler för alla, oavsätt nationalitet? En relaterad fråga vill jag minnas var uppe på OT-forumet för en kort tid sedan men jag orkar inte leta och länka. (Var det inte i tråden som handlade om NDs reklamblad?)

/Anders

Ymir

Liten kantbaron
Hur är då Sverige? Min uppfattning om Sverige, en uppfattning jag delvis skaffat mig efter att ha lämnat Sverige, är att separationen mellan svenskar och invandrare är stor. Invandrare bor i Angered, punkt slut.
Jag tycker du generaliserar lite. Visst, det är ofta så där, men långt ifrån alltid - massor av de greker, polacker, judar och annat som invandrade i den första invandringsvågen, innan jugoslaver, araber och perser, är ju tämligen integrerade i det svenska samhället idag.

Samtidigt står invandrarna i Sverige för en hel del brottslighet. Det är ingen klyscha att invandrargäng utgör ett tydligt orosmoment i Sveriges storstäder.
Mm, ungefär som helsvenska skinheadgäng, MC-gäng, tokberusade lantiskillar från Oxie, med mera. Alltså, jag kan lugnt köpa att invandrarungdomar lättare dras in i en brottslig tillvaro pga att de oftare kommer från lite fattigare förhållanden, ghetton och yadda yadda, men att invandrare i allmänhet skulle vara mer kriminella än svenskar? Mjae. (Om man inte räknar skitbrott som att sälja privatimporterad läsk, och svartsprit under disk, men där sitter ju alla svenskar och piratkopierar istället).

Det finns anledning att vara försiktig nattetid i betongförorterna.
Min erfarenhet av Malmö, är att det där mycket är en myt. Förorterna är sööömniga på natten. Eventuella våldsamma ungdomsgäng brukar mer hänga i innerstaden.

Alltså...Sveriges integration har definitivt en bra bit kvar innan allt är happy happy joy joy, och många svenskar man stöter på har en mycket obehaglig attityd mot invandrare, det är sant. Men jämfört med smygrasismen, det nedärvda hatet från imperialism-epoken, de enorma fördomarna, de religiösa motsättningarna och de kroniska 'vi och dom'-känslorna hos folk i Asien, är Sveriges attityd till invandring rena öppna famnen. När du själv säger 'kineser', Rippo, är det rentav intressant att fråga vad du menar: Talar vi om Hánfolket nu, eller alla som bor i Kina? För de förra har ju traditionellt gjort förtrycket av Kinas minoriteter till en konstform, och det finns definitivt sådana tendenser kvar.

En trevlig erfarenhet för mig var min gymnasieklass, med ett enormt brett spektrum av nationaliteter och religioner representerade. Där fanns några klickbildningar, såklart, men genrellt kom svenskar, afghaner, azbeker, perser, juggar, kineser och thailändare härligt bra överens och vi hade en riktigt trevlig sammanhållning på slutet. Vi var unga, vi gillade att festa, vi tyckte skolan var tråkig, vi ville ha ballt i Paris...det krävdes liksom inte mycket mer än så, för att överbygga alla tänkbara barriärer. Några rika tjejer från fina villaområden passade aldrig riktigt in, men resten av klassen var ett gäng. Det leder mig att tro, att hindret för integration i första hand är attityder hos den äldre generationen. Visst finns det också ungdomar med obehagliga åsikter i frågan, men de tycktes långt borta i min gymnasieklass.

Jag har svårt att tro att en sådan klass hade fungerat i många andra länder.

- Ymir, bara lite tankar

ripperdoc

Myrmidon

Jag menade inte att det finns ett separat regelverk. Jag formulerade mig lite dåligt. Snarare, har Sverige snåriga regelverk i allmänhet som då slår mot invandrare i synnerhet (de är inte lika bra på byråkratsvenska)?

/RD

ripperdoc

Myrmidon
Sidospår: Ska invandrare prata svenska?

Ytterligare en artikel från DN: denna gången försvarar Ebba Witt-Brattström sin åsikt att Sverige ska bli bättre på att lära invandrare svenska.

Ska invandrare prata svenska? Det är förstås ett problem om folk inte kan kommunicera med varandra, men samtidigt, det är lätt för oss svenskar att kräva att invandrarna ska göra hela jobbet och prata flytande svenska, när vi inte gör mycket för att möta dem språkligt eller kulturellt. I allmänhet tycker jag att det är synd att Sverige är så fäst vid sitt svenska språk.

Ex: på Chalmers kommer man att göra om all post graduate-utbildning till engelska, något som jag förstått väcker en hel del protester. Folk är lata och vill ha svenska skolböcker och svenska föreläsningar, men sist jag kollade var svenska inte så gångbart internationellt sett.

Återigen - jag har ingen bestämd åsikt i frågan än - därför slänger jag ut det bland folk här att vrida och vända på.

/RipperDoc

ripperdoc

Myrmidon
Självfallet generaliserar jag. Förvånad? :gremsmile: Det är svårt att inte göra det om man ska uttrycka sin åsikt inom ett stycke. Majoriteten av Sveriges invandrare är finlandssvenskar. Jag har nästan aldrig träffat någon :gremsmile: Däremot ligger min lägenhet i Göteborg mitt i kosmopolitiskt centrum, så att säga.

Det var ju en rapport från Brottsförebyggande centrum (eller vad det heter) för några månader sedan som konstaterade att unga, svenska, manliga invandrare hade en kraftig övervikt i brottstatistiken. Men du drar nog dina antaganden lite väl långt här - att många invandrare begår brott betyder ju inte att invandrare per se är mer benägna att begå brott, utan att något i deras situation gör brott vanligare - fattigdom, arbetslöshet, utanförskap, etc. Som, om nu rapporterna har rätt, är ett tecken på bristande integration.

Och jag bor - bodde - i Göteborg, så jag har ungefär samma referensram som du boendes i Malmö. Läser man GP så råder det ingen tvekan om att det är mest bråk i förorterna. Det var många centralt också, men min poäng var inte vart det var farligt, utan om det var farligt. I Hong Kong kan man glatt gå var som helst nattetid utan att stöta på fylla eller ungdomsgäng (men detta är mer credit till Hong Kong och dåligt betyg för svensk polis än ett problem med integration).

Alltså...Sveriges integration har definitivt en bra bit kvar innan allt är happy happy joy joy, och många svenskar man stöter på har en mycket obehaglig attityd mot invandrare, det är sant. Men jämfört med smygrasismen, det nedärvda hatet från imperialism-epoken, de enorma fördomarna, de religiösa motsättningarna och de kroniska 'vi och dom'-känslorna hos folk i Asien, är Sveriges attityd till invandring rena öppna famnen. När du själv säger 'kineser', Rippo, är det rentav intressant att fråga vad du menar: Talar vi om Hánfolket nu, eller alla som bor i Kina? För de förra har ju traditionellt gjort förtrycket av Kinas minoriteter till en konstform, och det finns definitivt sådana tendenser kvar.
När jag säger kineser, menar jag just kineser. Vanligt folk i Hong Kong, Beijing eller Shanghai. (Jag har frågat dem, och de kallar sig inte Hankineser, Hakka eller något annat, de kallar sig bara kineser... situationen är säkert annorlunda på landsbygden). Och rasismen består främst i den tydliga önskan att inte blanda folk för mycket. Expats ska umgås med expats, filippiner med filippiner och kineser med kineser. Enda viktigare anledningen att umgås över kulturgränserna är att tjäna pengar :gremsmile: Det överbryggar allt.

Men din input är bra. Kanske rapporten har rätt, trots allt? Men frågan som kvarstår här - hur är attityden till invandring i Sverige? Har vi ett problem med attityden? Är invandrare offer som skall tas hand om? Eller är de användbar arbetskraft? De flesta länder med stor invandring i världen (USA, Saudiarabien, ex) har invandringen för att få arbetskraft, inte av humanitära skäl, men i Sverige tycks fokuseringen framförallt ligga på humanitära skäl (även om arbetskraftsinvandringen var det främsta skälet till tidigare perioder av invnandring, typ 50-60-talet).

/RipperDoc

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Sidospår: Ska invandrare prata svenska?

Mitt svar är ja.

Det svenska samhället är baserat på svenskspråkiga "samtal" (diskurser för dem som gillar fina ord). Den som inte kan svenska kan inte ta del i politik och samhällsliv. Den som inte kan ta del blir svag.

Sålunda, för att kunna tillvarata sina egna intressen behöver den som lever i Sverige behärska hyfsat bra svenska.

Svenska är inte gångbart utomlands, men det är i allra högsta grad gångbart i Sverige. Det går inte att driva Sverige på något annat språk än svenskarnas modersmål.

Mekanurg

Har vi ett problem med attityden?
Ja. Tänket är kulturimperialistiskt och nedlåtande. Sverige är underbart och de mörkhyade främlingarna är okunniga stackare som behöver upplysas och lyftas upp till det rationella svenska sättet att tänka.

[ironi] Särskilt synd är det om mörkhyade kvinnor som är gifta med helsvenska karlar. De har ett h-e hemma, vet ju alla. [/ironi]

Rosen

Myrmidon
Stackars lilla analfabet från u-landet

Generellt sett tycker man väldigt synd om invandrare. De är ständiga offer och skall helst så förbli.

Där har du pudelns kärna (fast "skall så förbli" är nog inte inbyggt i paradigmet, snarare "förblir så för så är det bara"). Nu är inte jag och förmodligen ingen på wrnu gammal nog att minnas när finnar och ungrare kom hit en masse under tidigare decennier, men alla utsagor man hört om det säger en sak tydligt - Sverige tog emot dem för att de skulle jobba.
Någon gång kring 70-talet ändrades det där till att Sverige skulle ta emot invandrare för att de skulle tas omhand, för det var så synd om dem. Ungefär samtidigt blev "invandrare" synonymt med "flykting" i språkbruket; vi har invandrare från Norge och England och så också, men de är ju inte invandrare, liksom. De är bara folk som har flyttat hit.

Attityden är vänligt nedlåtande, som Mekanurg säger; SFI:s introduktioner till Sverige går i en allmän anda av "nu kan ni äntligen andas ut". Inte för att de har hamnat i ett land där de kan skaffa bostad och arbete, utan för att här tar vi hand om dem och ger dem socialbidrag (ingen överdrift; soc är märkligt central i definitionen av Sveriges förträfflighet i invandrar-omhändertagande kretsar). Samtidigt som de ganska snart märker att deras utbildningar och arbetserfarenhet i sina hemländer inte riktigt tas på allvar här.
(Jag är fö fullt övertygad om att fenomenet med arbetsgivare som slänger jobbansökningar olästa har mindre med vardagsrasism att göra, och mer med att bilden av de där hjälplösa stackarna från u-landet är så utbredd i Sverige. En arbetsgivare letar efter driftigt och framåt folk som kan bli en bärande tillgång för företaget, ju. Hjälplösa stackare ska vara på skyddad verkstad med de andra invaliderna.)

Visst finns det andra länder i Europa där det är värre, fast Sveriges integrationssträvanden lämnar ännu en hel del övrigt att önska.
Att kunna svenska språket är fö nödvändigt. Man kan hanka sig fram här på engelska, men det är skillnad på att hanka sig fram och att klara sig bra, inte minst socialt.

--
Åke

EchonCique

Hero
Ja

Självklart skall människor som bor och verkar i Sverige kommunicera på svenska språket. Det är för mig en naturlig process att om jag tvingas flytta till ett annat land, att plocka upp deras språk så gott jag kan så snabbt jag kan.

Om man inte kan kommunicera på det inhemska språket, hur skall man då kunna integreras med övriga samhället? Mitt jobb till exempel har en kvalificerad majoritet av personal som är födda utanför EU-området. Dessa har en väldigt skiftande nivå i det svenska språket och vissa av dem har inte matematiska kunskaper nog till jobbet. Ändå har de fått anställning och jobbar sida vid sida med mig. Detta leder till grov språklig förbistring då något oförväntat händer som kräver snabb reaktion och snabbt agerande för att motverka en följdeffekt som förstör produktionen.

När man då arbetar med människor som inte kan svenska. hur skall jag förstå att det är på väg att bli en mindre katastrof i just deras arbetsuppgift då de säger detta på sitt hemspråk?

På samma sätt har det varit inom föreningslivet, som jag också har många års erfarenhet av. Hur skall man som föreningsledare i en invandrarförening få stipendiat, stöd från kommunen eller hjälp av andra organisationer om man inte kan det svenska språket? Det gick inte och de föreningar som faktiskt hade ledande företrädare som kunde svenska, de klarade sig långt bättre. Om man ser till det begränsade exemplet Örebro Kommun.

Svenska språket är helt enkelt en nödvändighet för att fullgöra integrationen i det svenska samhället. Utan det går det inte. Men man skall inte glömma bort alla andra delar som också behövs, såsom ett medborgarskap, kunskap om seder och kulturer. Därmed inte sagt att man skall förkasta sina egna seder och kulturvanor, de får man mer än gärna behålla. Men medborgarskapet är a och o i det hela, då det är grunden i ett tryggt liv. Utan det kan dessa individer inte leva ett tryggt liv utan fara att utan förvarning bli hemskickade till sitt ursprungsland eller det första transitland de anlände till innan de kom till Sverige. Och utan detta medborgarskap finns det ingen rösträtt. Och utan rösträtt, hur skall man känna att ens person faktiskt erkänns och tillges rätt att påverka det samhälle man lever i?

EchonCique

Hero

Det är därför det finns organisationer och företag som har som verksamhet att hjälpa individer att starta och driva företag oavsett ursprung. Så det är nog inte riktigt en fråga om invandrare eller inte, snarare att förstå allt som skall tänkas på vid driften av ett företag och dess bokföring.

Men visst spelar språket in vilket jag skrev om ovan i inlägget döpt "Ja".

Arfert

Facit
...som förortsbo i ett invandrartätt område (över 70% kommer från ett utomeuropeiskt land) så tror jag att det inte handlar om att invandrare skulle vara mer brottsbenägna än svenskar i allmänhet. Vuxna invandrare här verkar vara minst lika laglydiga som vuxna svenskar.

Det handlar snarare om att UNGA INVANDRARKILLAR (oftast från ett land i mellanöstern) utan fast jobb (kan ha att göra att de kommer från just mellanöstern och har skitsvårt att få jobb) i åldern 16-25 ungefär är överrepresenterade... och att det tyvärr har börjat dyka upp nån form av subkultur där brott är coolt.. jag tror att anledningen att de är överrepresenterade i statistiken helt enkelt är att det finns en stark känsla av "no future", att man alltid kommer stå utanför och lika gärna ägna sig åt brott nu. Enligt en undersökning (ska försöka hitta länken, det var djupintervjuer av unga krimmade invandrarkillar) så motiverar de sin brottslighet med att den handlar om "ett krig" mot rassarna/svennarna, att de gör motstånd... och att svennekidsen är fega och inte vågar försvara sig när man plockar dom på en mobil eller MP3-spelare eller så...

Sen är det tydligen stor skilland på unga invandrarkillar av olika bakgrund... ost-asiater ägnar sig inte åt brott i nån större utsträckning, till exempel. De ligger klart under infödda svenskars nivå, medan killar från vissa arabländer och sydamerikanska länder låg över (där fanns det inte heller en enydig bild, det var stora skillander beroende på vilket land man kom från).

Slutsatser? tja, jag har ingen snabb och enkel lösning.. få ner ungdomsarbetslösheten måste vara prio ett, men det kräver nog en hel del nytänkande totalt i den ekonomiska politiken.

Rising

Vila i frid
Följande debattartikel i DN säger med tämligen övertygande argument att Sverige är bland de bästa i världen, eller åtminstone i Europa, på integration. Min fråga och politiska brandfackla är enkel: är det verkligen sant?
Jag tror inte att rapporten ljuger om antalet arbeten.

Jag blev dock förvånad av siffrorna, de stämmer ju inte överrens med den bild jag anser mig ha fått (av i första hand media). Då måste jag alltså fråga mig: Vilken ände är biaserad? (jag frågar mig även om man böjer "bias" på det viset, men det är en helt annan grej)

Jag har inget belägg för att kritisera siffrorna i sig, däremot har jag sett flera olika källor som pekat på skevheter inom medias rapportering av invandrare; och faktiskt även själv tyckt mig kunna se igenom fördomsstrukturer i mediarapporteringen vid flera olika tillfällen. Så, tja... Vad ska jag tro på? Siffror som jag inte har något skäl att tvivla på (enda skälen jag kan tänka mig skulle vara eventuella fördomar, åskådningar eller lydnad under auktoriteter; (men sådana skäl vill ju jag aldrig påverkas av!)) eller en bild som målats upp av media - en bild som jag har sett blivit kritiserad från flera olika håll och som även jag själv funnit skäl att ifrågasätta?

Tja, jag är inte konspiratoriskt lagd (det är i sig en åskådning!) så jag går förstås på det som är mest rationellt.

Och vad betyder det då? Jo; dels att jag tar siffrorna för vad de är; de säger alltså inget om attityden till invandrare eller om invandrares attityd till det svenska systemet eller något annat. Dels betyder det att jag är öppen för nya faktauppgifter i frågan; både sådana som stryker under och över integrationsverkets siffror.

Det är ingen klyscha att invandrargäng utgör ett tydligt orosmoment i Sveriges storstäder.
Eh... jo? Jo, det tycker jag nog. En nittiotalsklyscha, rentutav. Jag tror faktiskt inte jag har hört någon som personligen haft med orospridande invandrargäng att göra sedan det gick omkring skinheads på gatorna. Jo, förresten! Ungdomar i invandrartäta förorter som kör omkring på sådana där små moppar! Eller hur det nu var; de har jag iaf hört talas om. Det är det värsta. Men de som pratade om sådana riktade ingen ilska mot invandrare i stort.

Jag känner betydligt fler personer som varit sura och arga på Scandiadirektörerna, och som låtit den ilskan riktas mot direktörer och chefer i allmänhet. Har läst många fler sådana insändare också.

Så nej, jag tror att den här utbredda invandrarfientligheten som media verkar ta för givet att vi alla omges av till stor del är en konstruerad myt.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Nja

Jag håller nog i stort med dig, men svaret är nog inte fullt så självklart.

Många invandrade kulturer är konservativa och vill behålla sitt språk - vilket förstärks av polarisering och utanförskap. Se bara på USA:s Chinatowns och dylika "ghetton" där många fortfarande inte pratar engelska (framförallt äldre då). I Kalifornien finns det så vitt jag vet mängder av unga vars huvudsakliga språk är spanska - och myndigheter och företagen har också börjat acceptera spanska som ett andra språk. Alla presidenter kampanjar ju nu för tiden på spanska också - ska Göran Persson kanske börja öva på arabiskan? (Eller finskan :gremsmile: )

Varför är det självklart att invandrare ska lära sig det inhemska språket? Ett annat perspektiv: när utlänningar flyttar till Kina (99 av 100 gånger för att de fått jobb där via ett internationellt företag) bryr de sig väldigt, väldigt sällan om att lära sig språket. De talar engelska och förväntar sig att folk ska prata engelska med dem. Hong Kong har ju varit en engelsk koloni, så det funkar rätt okej, men i Shanghai är det inte lika enkelt.

Personligen tror jag att språkblandning är något bra, och internationalisering (läs: mer användande av engelska) är bara av godo. Men visst, det är på bekostnad av en "degenerering" av svenska språket - som jag väljer att kalla utveckling :gremsmile: Det är dock en annan debatt :gremwink:

/RipperDoc - Sverige är alldeles för svenskt

ripperdoc

Myrmidon
Eh... jo? Jo, det tycker jag nog. En nittiotalsklyscha, rentutav. Jag tror faktiskt inte jag har hört någon som personligen haft med orospridande invandrargäng att göra sedan det gick omkring skinheads på gatorna.
Tja, i brist på statistik får vi väl förlita oss på våra gissningar. Jag gissar att invandrargäng fortfarande uppfattas som ett problem av den svenska allmänheten. Som boendes i ett invandrartättområde ser jag det väldigt ofta. Men märk väl, det är inte en invandrarfientlighet i sig. Det är ett faktum att storstädernas förorter har gott om ungdomsgäng med invandrarbakgrund, att de uppträder hotfullt eller störande titt som tätt. Läser man GP:s kolumn om händelser under dagen så får man mer stöd för sin teori. I Örgryte och på Guldheden lär man snarare stöta på gäng med pensionärer, som är synnerligen lågmälda...

I Göteborg har dessutom 90-talets invandrargäng uppgraderats till gäng av mer amerikansk (och kriminell) modell, exempelvis OG. Dessa figurerar flitigt i media (och antar jag, polisrapporter).

Det som är invandrarfientligt är att skylla problemen på invandrarnas kultur, dåliga hyfs eller andra personlighetsdrag. Problemet ligger i samhället, inte hos dem som gör det.

Det kanske är mer integrerat och lugnt där du bor?

/RipperDoc - som aldrig hört ngn annan än media tjata om Scandia...

G

Guest

Guest
Samtidigt står invandrarna i Sverige för en hel del brottslighet. Det är ingen klyscha att invandrargäng utgör ett tydligt orosmoment i Sveriges storstäder. Det finns anledning att vara försiktig nattetid i betongförorterna. Det är inte BARA invandrarna som står för detta, men de är tongivande. Detta är väl om något ett tecken på misslyckad integration?
Som en göteborgare ifrån bergsjön kan jag säga att här är det sant, för de andra storstäderna verkar det inte så efter vad som sagts i tråden än så länge, det är ioförsig olika i olika förorter och även i olika delar av förorter, i den delen jag bor i av bergsjön är gängen inte så farliga (iallafall inte om man ser ut som mig) då det räcker att se på dem med en alvarlig blick som typ säger vågar ni verkligen och sedan gå vidare, medans motsatt sida har regelrätta strider med automatvapen, det är ingen myt och ingen klyscha här iallafall.

Iövrigt tycker jag att för att integrera folk bättre behöver man förklara den generella svenska attityden och sedan säga vilka attityder som inte är gångbara (den starkes rätt tillexempel som kan vara nog så vanlig tyvärr) även någon slags utbildnings tillägg behövs för att få in folk där de kan göra nytta (kemiingengörer slukas upp på nolltid av marknaden om de är svenska, det är nästan brist på dem, men kommer de från utlandet får de jobba på pressbyrån eller liknande trotts att de behövs).
En annan grej angående arbetslöshet generellt är att den skulle kunna minskas genom revisioner i patentlagarna (eller avskaffande vilket jag förespråkar) då det kostar multum för att kolla om något är patenterat vilket innebär att folk inte kan få reda innan de startat ett företag om de får tillverka det de gör, vilket är en stor brist i systemet.

Rising

Vila i frid
Det är ett faktum att storstädernas förorter har gott om ungdomsgäng med invandrarbakgrund, att de uppträder hotfullt eller störande titt som tätt. Läser man GP:s kolumn
Ah, förlåt... Jag trodde det gällde storstäder... Liksom... Göteborg... Er idé om "urban lifestyle" är typ Kurt Ohlsson i Lisebergsharenkostym som säger "Ebbe lille... det häur uwtsiktstårnet... det kallauwde vi föur syynåulen, men näuw kallaur vi det föuwwr stoppnåulen!"... Har ni skaffat tunnelbana än, bonnläppar? Jag tycker att ni är invandrarvänliga när ni låter bli att kalla era invandrare för "hottentotter" och när ni inte tränger er före i bussarna och säger "du... Här i la götlabourg äur det som ei schack: Viuwt gåuwr föure svart!"

Men här i en storstad så är det annorlunda. Vi är lite mindre av banjospelare här uppe, vet du.

Och vi har inte simhud mellan fingrarna heller. Om du har haft några problem med svåra ord i det här inlägget; fråga din fru/kusin/farmor/moster/styvsyster (ja, jag vet att det är en och samma person) så kan hon säkert förklara dem för dig.

/Rising
som inte hade något seriöst att säga, och som valde att skoja lite istället. (För er utan humor; ni vet inte att jag älskar och högaktar Ripperdoc, men ta mig på mitt ord. Han är toppen)

Gordeg

Hero

Varför är det självklart att invandrare ska lära sig det inhemska språket?
Det svarade du nästan själv på i ditt inlägg. "Många invandrade kulturer är konservativa och vill behålla sitt språk vilket förstärks av polarisering och utanförskap." Men det omvända gäller också, dvs att oförmåga att kommunicera på svenska i Sverige ger polarisering och utanförskap, och inte minst isolering.
Och svårigheter att tillgodogöra sig sina rättigheter. Jag jobbar i sjukvården och som vårdgivare har jag problem med att ställa diagnoser, informera och behandla de patienter jag inte kan kommunicera med. Även med tolk blir kommunikationen begränsad då en del alltid försvinner "på vägen", och av praktiska skäl kan man inte använda tolk i varje situation. Dessutom kostar tolkarna multum per halvtimme så det är en dålig lösning på samhällsnivå.

I Kalifornien finns det så vitt jag vet mängder av unga vars huvudsakliga språk är spanska - och myndigheter och företagen har också börjat acceptera spanska som ett andra språk.
Menar du att det är bra? En nödlösning är vad jag skulle kalla det.

Gordeg

Mekanurg

Varför är det självklart att invandrare ska lära sig det inhemska språket?
För att de ska kunna bli en del i samhället. Utanförskap är aldrig bra, för den som står utanför kan inte värna sina rättigheter.

Alla presidenter kampanjar ju nu för tiden på spanska också - ska Göran Persson kanske börja öva på arabiskan? (Eller finskan)
I USA är det två som gäller: engelska och spanska. I Finland: finska och svenska. Vi har så många invandrarspråk i Sverige att det inte skulle funka, eller ska the Big Boss kampanja på finska, serbokroatiska, arabiska, farsi, somali, amhari, spanska, turkiska, kurdiska, polska, ryska, danska, norska?

(Sverige har enligt lag följande uppsättning officiella språk: svenska, finska, tornedalsfinska, samiska, jiddisch och romanichib. De fem sistnämnda talas av minoriteter som har funnits i Sverige sedan urminnes tid (dvs ca år 1800). Vart och ett av de fem har sina definierade rättigheter och användningsområden.)

Rosen

Myrmidon

Personligen tror jag att språkblandning är något bra,

Om du med det menar att svenskar borde vardagskonversera mer på andra språk (arabiska, kurdiska, serbokroatiska?) så är det nog bara att glömma -- i sociala sammanhang, på fritiden, går det inte ens att få många svenskar att snacka engelska någon längre tid. De kan tugga på lite havvdojolajksviiden och dississapitepalt ett tag, men efter en liten stund börjar de vända sig till varandra och kommentera saker på svenska. Sen dröjer det inte länge förrän hela samtalet har glidit över på ärans och hjältarnas språk, med inbrott av enstaka engelska repliker under kvällens lopp. Det är inte särskilt givande sällskap för den engelskspråkiga.

--
Åke