Jag har länge haft som en designfilosofi att lyfta bort termen Intelligens från rollspelssystem gällande beskrivning av personers egenskaper. Detta har gjorts per automatik.
Dock så det rätt smidigt att använda Intelligens som ett samlingsnamn för "Till intelligensen räknas vanligen förmåga att resonera, planera, lösa problem, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang och förmåga till inlärning." (Wikipedia).
Jag har tidigare använt närliggande "synonymer" när begreppet har behövts i regelverk, som Analys, Logik, Slutledning, Smarthet, etc, men inget känns riktigt bra.
Vad säger ni andra? Är användandet bra eller anus? Blir det problem med sammanblandning mellan rollperson<->spelare (smart spelare vs. dum rollperson, eller, kanske svårare, dum spelare vs. smart rollperson)? Är begreppet "tainted" då man helst inte skall prata om personers intelligens?
Dock så det rätt smidigt att använda Intelligens som ett samlingsnamn för "Till intelligensen räknas vanligen förmåga att resonera, planera, lösa problem, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang och förmåga till inlärning." (Wikipedia).
Jag har tidigare använt närliggande "synonymer" när begreppet har behövts i regelverk, som Analys, Logik, Slutledning, Smarthet, etc, men inget känns riktigt bra.
Vad säger ni andra? Är användandet bra eller anus? Blir det problem med sammanblandning mellan rollperson<->spelare (smart spelare vs. dum rollperson, eller, kanske svårare, dum spelare vs. smart rollperson)? Är begreppet "tainted" då man helst inte skall prata om personers intelligens?