Nekromanti InterZone Alfa

Ram

Skev
Re: Granska InterZone

krank said:
Organisationer, miljöer, personer. Sånt man kan plocka upp och bygga saker av, improvisera utifrån. Tips om hur man (där "man" både är SL och spelare) kommer in i stämningen. Vilken sorts språk kan man använda sig av när man beskriver grejer, till exempel?(Allt ovanstående är såklart inte "måsten", men se det som att de är skrivna i prioriteringsordning, eller nåt).Skulle jag sätta mig med spelet idag - jag skulle inte veta hur jag skulle beskriva miljön i den första scenen (varken som SL eller spelare). jag har ingen bild alls av hur de där "paramilitära support"- snubbarna ser ut. Som spelare skulle jag känna att jag hade noll koll på vilken typ av ställen jag skulle kunna börja leta, för att börja nysta i nånting. Som SL skulle jag inte kunna improvisera varken rum eller byggnader, för jag vet inte hur det funkar eller så. Jag säger inte att jag behöver någon Eonlik behemoth till detaljerad spelvärld, men just nu känner jag att jag inte har något mer än enskilda lösryckta ord och koncept, som jag inte kan sätta ihop. Jag vet inte ens var jag skulle börja.
Ok, bra förklarat. Jag håller med dig väldigt mycket. Det som jag gärna skulle vilja se till detta är till exempel (en av):
En lista, 30 rader, Aktör - Tre beskrivande ord.

Tre tabeller som kan generera ovanstående lista.

IAWA-orakel för detta.

---

Och en halvsida till om InterZone.

Det skulle göra det en faktor 20 bättre enligt mig. Extremt lite "vad finns", "vad är Interzone" till.

Genesis

Ni dés ni maître

Jag tycker (föga förvånande, eftersom jag tillhör målgruppen) att det är skitballt med medveten inkompletthet. Att lämna saker odefinierade och tvinga spelarna själva skapa halva spelet. Det här är jättehett i indiesvängen just nu. Spelledaren vet själv inte vad som pågår och har inte kontroll. SL kör på lösa boliner, sittandes med ögonbindel på i framsätet på en sportbil med kapade bromsar. Spelet är stressigt och adrenalinfyllt, och frånvaron av kontroll ger spelledaren den känslan. Att designa för att inge spelarna vissa känslor är gammalt. Att designa spelledarens spelupplevelse är radikalt och är något av en ögonöppnare för mig, något jag sällan stöter på numera. Jag gillar det! Hundra indiepoäng!

Jag skall på huskonvent i helgen. Om tillfället erbjuder sig kanske jag lirar InterZone, men jag lovar inget.

Genesis

Ni dés ni maître

Måns said:
Jag vill ju ha en karta med, Typ den här:
Hehe, den är fin. Jag har sett den i verkligheten, ingraverad i polerad sten vid Kowloon Walled City Park. Den är mycket längre än den där bilden visar.

Är det tänkt att InterZone är Hongkong? Du hintar ju rätt mycket om det, med 14K-triaderna och de traditionella tecknen. Däremot är alla rollpersoners namn på mandarin, det vill säga nordlänningar (för Hongkongare är alla kineser som inte är från Hongkong nordlänningar), utom Jimmy Ho och Lacuna. Lee, Yao, Lin, Xiangyu är alla fastlandsnamn.

Ram

Skev

Genesis said:
Jag tycker (föga förvånande, eftersom jag tillhör målgruppen) att det är skitballt med medveten inkompletthet. Att lämna saker odefinierade och tvinga spelarna själva skapa halva spelet. Det här är jättehett i indiesvängen just nu. Spelledaren vet själv inte vad som pågår och har inte kontroll. SL kör på lösa boliner, sittandes med ögonbindel på i framsätet på en sportbil med kapade bromsar. Spelet är stressigt och adrenalinfyllt, och frånvaron av kontroll ger spelledaren den känslan. Att designa för att inge spelarna vissa känslor är gammalt. Att designa spelledarens spelupplevelse är radikalt och är något av en ögonöppnare för mig, något jag sällan stöter på numera.
Jag gillar det också mycket, jag tycker bara att det i sin nuvarande form andas lite, lite för lite av vad det egentligen är. Det är ett lite för tomt ark för att improvisera... Jag vill inte säga strukturerat även om det är det jag menar, för jag vet att det kommer att övertolkas. Har ni läst Haragada? Jag tycker att alla saker av den här typen gynnas utav att ha några fasta punkter, något som placerar det hela på kartan, något att ha en relation till. Det behövs inte mycket alls, men bara det lilla som säger att det är. Annars kan man lika gärna spela i Säffle.

Det är så klart jättelätt ordnat för den som är intresserad, det finns ett helt internet där ute som man kan surfa på. Det är bara vad jag tycker.

F.ö. är "[Insert karta över InterZone med namn på bolag, gäng m.m. Typ som Berlin efter WW2, med olika zoner]" samt Personer och platser precis det som jag tycker fattas så jag kan till exempel luta mig tillbaka och vänta på Betan där allt är fixat. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka

Genesis said:
SL kör på lösa boliner, sittandes med ögonbindel på i framsätet på en sportbil med kapade bromsar. Spelet är stressigt och adrenalinfyllt, och frånvaron av kontroll ger spelledaren den känslan. Att designa för att inge spelarna vissa känslor är gammalt. Att designa spelledarens spelupplevelse är radikalt och är något av en ögonöppnare för mig, något jag sällan stöter på numera. Jag gillar det! Hundra indiepoäng!
Exakt så! Jag designar ju egentligen spel för mig själv, som hjälper mig, som SL, att få roligare.

Genesis said:
Jag skall på huskonvent i helgen. Om tillfället erbjuder sig kanske jag lirar InterZone, men jag lovar inget.
Det vore så klart ascoolt! Och det gäller alla andra med.

Genesis said:
Hehe, den är fin. Jag har sett den i verkligheten, ingraverad i polerad sten vid Kowloon Walled City Park. Den är mycket längre än den där bilden visar.
Jag vet vad jag ska försöka hinna med, nästa gång jag är i Hongkong.

Genesis said:
Är det tänkt att InterZone är Hongkong? Du hintar ju rätt mycket om det, med 14K-triaderna och de traditionella tecknen. Däremot är alla rollpersoners namn på mandarin, det vill säga nordlänningar (för Hongkongare är alla kineser som inte är från Hongkong nordlänningar), utom Jimmy Ho och Lacuna. Lee, Yao, Lin, Xiangyu är alla fastlandsnamn.
Allt det där är en slump. 14K lät coolt, och jag har tagit namn jag hittat här och var. Vad heter man i Hongkong? Så kan jag blanda upp det lite.

Mogger

Hipsteranka

Ram said:
F.ö. är "[Insert karta över InterZone med namn på bolag, gäng m.m. Typ som Berlin efter WW2, med olika zoner]" samt Personer och platser precis det som jag tycker fattas så jag kan till exempel luta mig tillbaka och vänta på Betan där allt är fixat. :gremsmile:
Så bra :gremsmile: Det kommer lite mer framöver, absolut. Så fort jag har speltestat uppgraderas den till beta. Som sagt blir det kanske på gothcon (vi har precis får vårt 3:e barn så det inte är inte säkert att jag får möjlighet att åka upp)

Genesis

Ni dés ni maître

Måns said:
Allt det där är en slump. 14K lät coolt, och jag har tagit namn jag hittat här och var. Vad heter man i Hongkong? Så kan jag blanda upp det lite.
Väldigt många i Hongkong har både engelska och kantonesiska namn. De tar sitt kantonesiska familjenamn och lägger till ett engelskt förnamn, i stil med Jimmy Ho. Min flickvän heter Wong Siu Wai, men jag och även många av hennes kompisar kallar henne Maggie Wong, och det är till och med det som står på hennes ID-kort.

Vanliga familjenamn på kantonesiska: Wong, Lei, Yu, Hung, Yiu, Luk, Sing, Cheung, Gwok, Se, Ng (typ världens coolaste namn), Ip/Yip, Wing, Hoi, Yun, Lam.

Som personnamn kan man ha nästan vad som helst, men vissa tecken tenderar att användas som pojknamn och andra som flicknamn. Ofta används två tecken som personnamn. Om du vill ha exempel på sådana också kan jag fixa det, eller så kan du använda engelska personnamn, som sagt.

Det finns några coola familjenamn på mandarin, också. Min favorit är "Ouyang", som är ett av få tvåstaviga familjenamn i Kina. De vanligaste (motsvarar typ "Smith") är "Li" (stavas ibland "Lee") och "Zhang", vilka motsvaras av "Lei" respektive "Cheung" på kantonesiska. Så din "Mr. Lee" är helt rätt om du var ute efter typ "Agent Smith". "Wang" och "Huang" är också väldigt vanliga (båda motsvaras av "Wong").

Coola manliga namntecken: Wen, Rui, Long (betyder "drake"), Cai (betyder "geni"), Ming, Fu.

Coola kvinnliga namntecken: Wei, Mei, Chen, Ru, Yi.

Du kan sätta "Lao" framför ett familjenamn för att få en respektfull term. Det betyder "gammal" och man använder det om äldre män och chefer. "Xiao" å sin tur betyder "liten" och används om barn och underordnade, men även som en familjär term. "Dai Go" är en schysst kantonesisk term som bokstavligt betyder "äldste bror" men som används om triadbossar. Många triadmedlemmar använder ett tecken plus "Go" som triadnamn, så typ "Long Go" blir "broder drake" eller "Hyut Go" blir "Broder blod".

Hehe, det är sällan jag kan nördbriljera på det här forumet!

Nässe

Myrmidon

Genesis said:
Det här är jättehett i indiesvängen just nu. Spelledaren vet själv inte vad som pågår och har inte kontroll. SL kör på lösa boliner, sittandes med ögonbindel på i framsätet på en sportbil med kapade bromsar. Spelet är stressigt och adrenalinfyllt, och frånvaron av kontroll ger spelledaren den känslan. Att designa för att inge spelarna vissa känslor är gammalt. Att designa spelledarens spelupplevelse är radikalt och är något av en ögonöppnare för mig, något jag sällan stöter på numera.
Det här låter ju sjukt bakvänt, och alltså helt jävla asspännande!

Pallar du berätta mer, eller skicka en länk åt rätt håll?

Man ska alltså som SL tappa kontrollen och bli stressad och pressad? Whacko-town...

Hur kan det inte leda till dåligt spelledande? Shit, låter skitintressant!

Mogger

Hipsteranka

Tackar!

Genesis said:
Väldigt många i Hongkong har både engelska och kantonesiska namn.
Aha, alla kinseser jag har kommit i kontakt med (i jobbet) har engelska förnamn, så jag trodde att det var något man gjorde om man var, typ, internationell eller nått. Det är främst Taiwaneser iofs, vet inte hur många av dem, om några, som är fastlandskineser.

Genesis

Ni dés ni maître

Måns said:
Aha, alla kinseser jag har kommit i kontakt med (i jobbet) har engelska förnamn, så jag trodde att det var något man gjorde om man var, typ, internationell eller nått. Det är främst Taiwaneser iofs, vet inte hur många av dem, om några, som är fastlandskineser.
Det är väldigt stora skillnader mellan Hongkong, Taiwan och Kommunistkina. I folkrepubliken är det som du säger, man har bara engelskt namn om man umgås med utlänningar. Vissa skaffar det ändå, men det ses av många som lite "pretto". Eftersom engelskakunskaperna i Kina är ungefär på samma nivå som kinesiskakunskaperna i England leder det också till en hel del udda namn, typ "Frog" eller "Apple".

I Hongkong var länge engelska det officiella språket och därmed är det mycket vanligare med engelska namn, även om man inte är internationell eller pratar engelska. Infödda kongare kan mycket väl ha ett engelskt namn på sitt ID-kort och pass.

Jag har ingen koll på Taiwan, dock. Misstänker att det är som i folkrepubliken, fast med bättre engelskakunskaper.

Mogger

Hipsteranka

Nässe said:
Det här låter ju sjukt bakvänt, och alltså helt jävla asspännande!

Pallar du berätta mer, eller skicka en länk åt rätt håll?
Jag vet inte om det finns någon länk att skicka. Personligen tycker jag att det delvis handlar om play passionately, men även indiemantrat att lita på sina spelare. Jag har ärligt inte tänkt så mycket på att det skulle vara något nytt, jag är ofta SL på det här viset och tycker att det är ganska tråkigt att förbereda spelsessioner. Men jag tycker att Genesis liknelse är väldigt passande för den SL-stilen. Och, ja, InterZone är designat för att spelas på det viset.

Nässe said:
Man ska alltså som SL tappa kontrollen och bli stressad och pressad? Whacko-town...

Hur kan det inte leda till dåligt spelledande? Shit, låter skitintressant!
Personligen är som jag mest kreativ när det händer mycket, när jag har massor av bollar i luften, när möjligheterna haglar över mig. Det handlar bara om att få upp styrfart, för om spelarna inte släpper taget så blir det ingen åktur. Även det är InterZone designat för att göra. Det finns likson ingen trygg fast mark att famla efter för spelarna.