Krille
Super Moderator
Ibland får man sådana där tankar som aldrig vill lämna huvudet. I samband med rymdstridssystemet så nämnde Rising lite egna visioner som bland annat omfattade femtitalssciencefiction, och den tanken har inte lämnat mitt huvud. Fy dig, Rising! Du är ett memvirus!Melodi: The Air Force Song
Off we go, into the star-filled yonder
Climbing high into the sun
Here they come zooming to meet our thunder
At’em, boys! Give’em the gun!
Down we dive, spouting our flame from under
Off with one helluva roar!
We live in fame or go down in flame! Hey!
Nothing’ll stop the Terran Space Corps!
Hur som helst, jag börjar få någorlunda koll på vad jag vill ha med i Skymningshem: Andra Imperiet. Det är en kasse med detaljer som jag inte har funderat närmare på, men det är en bisak. Poängen är att jag vill ha någon form av dramatisk och ball space opera, med samurajsvärd, powersamurajrustningar och så vidare. Det är inte science fiction, utan space opera i högsta grad.
Memet som har börjat smyga sig in är Blixt Gordon och The Air Force Song. Tack vare Risings lilla vision och just den sången (vars text muterats något ovan) så har huvudet fyllts av bilder på vältränade blonda kortklippta rymdhjältar med höga stövlar, vida byxor och sidknäppt läderjacka och dito blonda rymdhjältinnor med... um... "intressanta mått".
Och den här bilden vill inte komma ut! Så jag funderar på att klämma in den i SH:I2 i alla fall, i rollen som Terranska Rymdkåren, eller något i den stilen: helt enkelt en elitstyrka inom det återuppväckta Första Imperiet, som nu har börjat expandera igen. Enligt den idén så skulle SH:I2 utspela sig i den tidpunkt då det japansk-inspirerade Andra Imperiet håller på att krocka med rymdkårens Återuppståndna Första Imperium. En annan idé jag har är att rymdkåren är en elitkår hos någon fraktion i det Andra Imperiet.
Vare därmed hur som helst: det känns som att det kan bli väldigt rätt eller väldigt fel. Om allting stämmer så kan det nog bli skitbra, men det finns lite friktion. Trots allt så har jag uppfattat SH:I2 som rätt "seriös space opera", men Terranska Rymdkåren fullkomligt kräks travesti på femtitals-SF och rätt mycket politisk satir angående patriotism, nationalism och diverse med dessa associerade och mer extrema -ismer. Så jag är inte säker på att Terranska Rymdkåren kan uppfattas som "seriös space opera", och därmed uppstår en konflikt mellan de två delarna. Det blir inte bättre av den kulturella krocken mellan öst och väst.
Å andra sidan så är bilden, om man bortser från Blixt Gordon-vibbarna, väldigt rätt. Den har den patriotiska andan från krigspropagandan under Andra Världskriget, och Andra Världskriget är ju trots allt förlagan för rymdkrigandet. Den kulturella krocken skulle dessutom kunna bli ett intressant subtema till SH:I2 - tanken är då inte att de ska hamna i krig med varandra, utan i första hand precis ha fått kontakt.
Så, kommentarer? Anser ni att jag ska göra något av idén, eller ska jag bara gräva ner mig i en kista och glömma bort alltihop?