Nekromanti Into the star-filled yonder...

Krille

Super Moderator
Melodi: The Air Force Song

Off we go, into the star-filled yonder
Climbing high into the sun
Here they come zooming to meet our thunder
At’em, boys! Give’em the gun!
Down we dive, spouting our flame from under
Off with one helluva roar!
We live in fame or go down in flame! Hey!
Nothing’ll stop the Terran Space Corps!
Ibland får man sådana där tankar som aldrig vill lämna huvudet. I samband med rymdstridssystemet så nämnde Rising lite egna visioner som bland annat omfattade femtitalssciencefiction, och den tanken har inte lämnat mitt huvud. Fy dig, Rising! Du är ett memvirus!

Hur som helst, jag börjar få någorlunda koll på vad jag vill ha med i Skymningshem: Andra Imperiet. Det är en kasse med detaljer som jag inte har funderat närmare på, men det är en bisak. Poängen är att jag vill ha någon form av dramatisk och ball space opera, med samurajsvärd, powersamurajrustningar och så vidare. Det är inte science fiction, utan space opera i högsta grad.

Memet som har börjat smyga sig in är Blixt Gordon och The Air Force Song. Tack vare Risings lilla vision och just den sången (vars text muterats något ovan) så har huvudet fyllts av bilder på vältränade blonda kortklippta rymdhjältar med höga stövlar, vida byxor och sidknäppt läderjacka och dito blonda rymdhjältinnor med... um... "intressanta mått".

Och den här bilden vill inte komma ut! Så jag funderar på att klämma in den i SH:I2 i alla fall, i rollen som Terranska Rymdkåren, eller något i den stilen: helt enkelt en elitstyrka inom det återuppväckta Första Imperiet, som nu har börjat expandera igen. Enligt den idén så skulle SH:I2 utspela sig i den tidpunkt då det japansk-inspirerade Andra Imperiet håller på att krocka med rymdkårens Återuppståndna Första Imperium. En annan idé jag har är att rymdkåren är en elitkår hos någon fraktion i det Andra Imperiet.

Vare därmed hur som helst: det känns som att det kan bli väldigt rätt eller väldigt fel. Om allting stämmer så kan det nog bli skitbra, men det finns lite friktion. Trots allt så har jag uppfattat SH:I2 som rätt "seriös space opera", men Terranska Rymdkåren fullkomligt kräks travesti på femtitals-SF och rätt mycket politisk satir angående patriotism, nationalism och diverse med dessa associerade och mer extrema -ismer. Så jag är inte säker på att Terranska Rymdkåren kan uppfattas som "seriös space opera", och därmed uppstår en konflikt mellan de två delarna. Det blir inte bättre av den kulturella krocken mellan öst och väst.

Å andra sidan så är bilden, om man bortser från Blixt Gordon-vibbarna, väldigt rätt. Den har den patriotiska andan från krigspropagandan under Andra Världskriget, och Andra Världskriget är ju trots allt förlagan för rymdkrigandet. Den kulturella krocken skulle dessutom kunna bli ett intressant subtema till SH:I2 - tanken är då inte att de ska hamna i krig med varandra, utan i första hand precis ha fått kontakt.

Så, kommentarer? Anser ni att jag ska göra något av idén, eller ska jag bara gräva ner mig i en kista och glömma bort alltihop?

Snow

Swashbuckler
helt kort bara:

Den bild jag fått av skymningshem (första imperiet va?) är att det är ganska jordnära, inga onda goda, inga hjälteepos osv. Och för mig känns det naturligt att SH:I2 följer den mallen. Med blixt gordon så har man omedelbums introducerat "The good guys", hjältar o lite superlativer (inte så jordnära mao). Jag är ganska neg till blixt gordon överhuvudtaget.

Troberg

Sinister eater
Vare därmed hur som helst: det känns som att det kan bli väldigt rätt eller väldigt fel. Om allting stämmer så kan det nog bli skitbra, men det finns lite friktion. Trots allt så har jag uppfattat SH:I2 som rätt "seriös space opera", men Terranska Rymdkåren fullkomligt kräks travesti på femtitals-SF och rätt mycket politisk satir angående patriotism, nationalism och diverse med dessa associerade och mer extrema -ismer. Så jag är inte säker på att Terranska Rymdkåren kan uppfattas som "seriös space opera", och därmed uppstår en konflikt mellan de två delarna.
Tona ner Blixt Gordon lite och låna lite mer av Battlestar Galactica i stället. Krigarna i Battlestar Galactica (fan, de har samma initialer, kan inte förkorta) ger ganska mycket "space rangers"-känsla.

Att de sen har stora moderskepp skadar ju inte. :gremgrin:

Principen är ganska snarlik, men ger inte samma bismak.

darker

Veteran
Jag tror att man inte skall blanda in för många parter, då det blir svårt för brukarna (spelare/sl etc.) att få grepp om det.

Med parter menar jag t ex olika raser/religioner eller folkgrupper med olika politiska inställningar. Visst - det skall vara en hel del konflikter och motsättningar, men för många blir inte trovärdigt eller för svårt att greppa. Nu vet inte jag om 50-tals rymdisarna är dom som "blir för många" eller så... (har bara snabbt ögnat igenom det som är presenterat på din sida). Jag tycker i princip att "50-talisterna" kan bli ett tillägg (exempel någon senare modul) för dom som efterfrågar detta.

...eller ett eget spel helt sonika...

Annars tycker jag Skymningshem:a i verkar mycket trevligt...! :gremsmile:

mvh

Krille

Super Moderator
"första imperiet va?"

Näe, utan imperium alls. Möjligen efter första men innan andra, men eftersom man till och med glömt bort det första imperiet så är "Första imperiet" rätt fel.

"det är ganska jordnära, inga onda goda, inga hjälteepos osv."

Jordnära vill jag knappast kalla det, intemed svärdsfäktare som kan klyva pilar i luften och stridskoreografi som verkar vara hämtat från närmaste wuxia-film... :gremwink:

Hjälteepos blir det, men moralen blir inte knivskarp dualistisk. Jämför gärna med serien Lone Wolf and Cub - det är ett epos och det finns en hjälte, men moralen är inte ond mot god, utan snarare bushido mot bushido.

Avsaknad av ont mot gott är inte samma sak som vare sig jordnära eller avsaknad av hjältar och epos. Tvärtom är Skymningshem väldigt mycket epos, men inte av den klassiska "jag är god, du är ond och därför måste du dö"-typen.

"Och för mig känns det naturligt att SH:I2 följer den mallen."

Att bara göra Skymningshem In Space är helt enkelt för enkelt. Jag vill medvetet göra uppror mot mig själv, så att säga. Men visst vore det naturligt att SH:I2 till SH in Space enligt samma mall fast med rymdskepp, och just därför vill jag inte göra det.

"Med blixt gordon så har man omedelbums introducerat "The good guys", hjältar o lite superlativer (inte så jordnära mao)."

Det är rätt så möjligt att Rymdkåren i så fall skulle kunna användas som "bad guys" om man skulle vilja.

För övrigt är det redan lite på det sättet: Trollkarlarna och i synnerhet Triluminarens sällskap har mer eller mindre fått en roll som antagonister, huvudsakligen på grund av att man inte kan spela dem men också på grund av att deras målsättning är egoistisk. Lägg därtill att ingen sida någonstans utmålar sig som ond utan tvärtom god och inte heller sparar på krutet för att förkunna hur goda Vi är och hur onda De är.

Budskapet i Skymningshem är lite av att det finns ingen objektiv ondska eller godhet. Det finns bara propaganda. En tanke med Skymningshem är just att bryta ner rollpersonens barriärer som varande god, och visa att det inte var så läbbans enkelt. Jag ser inget problem till att ett sådant scenario skulle vara kvar i Andra Imperiet.

"Jag är ganska neg till blixt gordon överhuvudtaget."

Smakfrågor kan jag dessvärre inte kontra. :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Med parter menar jag t ex olika raser/religioner eller folkgrupper med olika politiska inställningar. Visst - det skall vara en hel del konflikter och motsättningar, men för många blir inte trovärdigt eller för svårt att greppa."

Det håller jag med om. Jag tänker heller inte kartlägga varje subfraktion, utan nöja mig med de stora generella inriktningarna med massor med förslag på hur dessa kan fraktioneras. Över huvud taget tänker jag inte kartlägga särskilt mycket, utan det ska finnas mängder med utrymme för spelledarens egna initiativ.

"...eller ett eget spel helt sonika..."

Det är också en variant, men då skulle vi få vänta i tio år på dem. Visserligen finns det nog de som anser att de helst skulle vänta i tio år, eller kanske i tjugo år, eller ännu hellre slippa dem helt, men... :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Krigarna i Battlestar Galactica (fan, de har samma initialer, kan inte förkorta) ger ganska mycket "space rangers"-känsla."

Njä. De har fel sorts uniformer. :gremwink:

"Att de sen har stora moderskepp skadar ju inte."

Och? Det har USAs sjunde flotta också. :gremwink:

Litet förtydligande: jag är inte ute efter att planka någon företeelse rätt av, vare sig Blixt Gordon eller Battlestar Galactica. Det kanske var lite klumpigt formulerat av mig på den punkten.

Däremot är jag ute efter att inspireras av något. Den gamla stilens rymdhjälteuniform (höga stövlar, vida byxor, sidknäppt jacka) är helt enkelt en visuell stil som kändes bra och trevlig, och den passar dessutom rätt bra in i en generell WW2-inspirerad flygarmiljö.

Zadrith

Hero
Modets vägar äro outgrundliga

Gillar klädstilen men tycker dock att klädstilen passar bättre in på en elitistisk, fascistisk organisation och rymdhjältinnorna med de intressanta måtten får mig framför allt att tänka på de skjutglada flickorna i Castle Wolfenstain.

Om WW2 ska vara en stark inspirationskälla tycker jag att det hade känts helt rätt med ett nazistinspirerat imperium.

Ska människor vara den helt dominerande arten? Det känns inte så Space opera-aktigt.

Krille

Super Moderator
Re: Modets vägar äro outgrundliga

"Ska människor vara den helt dominerande arten? Det känns inte så Space opera-aktigt."

Inom Imperiet (eller Imperierna, om det blir så), ja. Fast jag funderar på att uppgradera thrakinde till moderna och civiliserade... öhm... uttrar.

Utanför... nä. Där är Imperiet (eller Imperierna) uppkomlingar, men inte mer.

DanielSchenström

Swashbuckler
Som varande stor fan av space opera och rymd i stort så måste jag tycka lite.

Först ska jag bara dra lite bakgrund så folk förstår vad jag kommer ifrån.

När jag hör space opera tänker jag Star Wars, och bara Star Wars, och det har ju gjorts. Nu läser jag dock att det inte ska vara bara gott och ont (fast det är det inte i Star Wars heller tycker jag, speciellt inte med de nya filmerna). Hur som helst så måste man försöka undvika att göra en ny version av Star Wars. Det jag läst hittills låter bra, vi har ju jorden, en fokus på rymdkåren och en klassisk scifiton.

När jag tänker rymd (och förtränger SW och Star Trek) tänker jag väldigt mycket på scifi som vardandes som John Berkeys målningar. (Bena er över till www.arthistory.cc och titta på dem. Strunta i det jobbiga interfacet som funkar fint när det bara är konst man ska kolla på och mindra bra om man vill se flera fönster samtidigt.)
Det där är rymd för mig. Tidig sciencefiction funkar inte för mig. Jag kan tro på drakar som flyger och magi, men jag kan inte tro på silverraketer med strömlinjeformade fenor, och en retroklädstil.

Så.

Jag skulle kunna tänka mig jorden som en kolonialmakt som på 1800-talet, och med den och första värdskrigets stil. (Förutom flygdelen som givetvis ska vara WW2-dogfightsaktigt.)
Det låter som kunna passa din vision.

Rymdsamurajerna och det låter också annorlunda och intressant så länge det inte blir för jedi av dem.

En enad jorden, som kolonialmakt som jag skrev tidigare, med intressanta specialförband inspirerade av vår historia, med flygaräss, samurajer, lönnmördare/ninjas, rymdversion av MI6, indianer med laserbågar?

Eller en oenad jorden med en multinationell rymdkår typ av FN och sedan separata organisationer från olika kulturer, typ arabiska, amerikanska, asiatiska kolonialmakter?

Det var mina 5 cent, kan jag få växel?

Troberg

Sinister eater
Njä. De har fel sorts uniformer. (snip) Den gamla stilens rymdhjälteuniform (höga stövlar, vida byxor, sidknäppt jacka) är helt enkelt en visuell stil som kändes bra och trevlig, och den passar dessutom rätt bra in i en generell WW2-inspirerad flygarmiljö.
Bortsett från brallorna (och hjälmarna) så passar det väl rätt bra på galactica? På det hela taget är de nog rätt inspirerade av WW2-piloter, med ett litet stänk musketörer/cowboys.

Min poäng var egentligen inte kläderna utan hela konceptet. Tänk dig Galactica som Terran Rangers Cruiser Prometeus. Ett skepp man skickar till oroshärdar och sånt, med en besättning av rangers i sina (individuellt målade) jaktskepp, men också kapabla att slåss på marken. Hårda grabbar med ett paket cigaretter i bröstfickan och pistolen hängande långt ner på låret. Krigare med en näve åt fienden och en kyss åt damerna. Ärans män som slåss gentlemannamässigt. Hela myten.

Och? Det har USAs sjunde flotta också.
Jo, men de skadar.

Litet förtydligande: jag är inte ute efter att planka någon företeelse rätt av, vare sig Blixt Gordon eller Battlestar Galactica. Det kanske var lite klumpigt formulerat av mig på den punkten.
Det var inte vad jag försökte antyda. Däremot snor man väl inspiration och stämning hejvilt? Det gör i alla fall jag!

Krille

Super Moderator
"Det jag läst hittills låter bra, vi har ju jorden, en fokus på rymdkåren och en klassisk scifiton."

Jag ska iofs påpeka här att det är den halvan som rör Jorden. Den andra halvan (eller snarare den första) är mer asiatisk-inspirerad. Jag har en visuell idé om att det skulle vara rätt så mycket sammanvävt med naturen: låga hus i klassisk asiatisk stil alternativt mer organiskt "urholkad sten" eller "urholkad svamp" (ni som har läst Appleseed eller Dominion: Tank Police känner till stilen) i grönområden, poliser i kimono och hakama med jitte och katana men utan pistol som vänligt förklarar för vilsekomna turister var de kan hitta något hotell, och så vidare. Observera att detta är en beskrivning av vardagslivet i de civiliserade bitarna - det finns gränsvärldar, det finns undre världar, och det finns ett behov av att göra våldsamheter då och då, annars vore det ju inte spännande. Men detta är liksom den grundläggande bilden av den civiliserade delen av civilisationen. Den biten ska in. Frågan är snarare vad jag ska göra med den andra halvan: om den ska in som ett halvt utomliggande moment, som ett integrerat moment eller inte alls.

Att rymdsamurajerna får stora likheter med jedi tror jag dessvärre är oundvikligt: jedi är rymdsamurajer (korsat med europeiska munkar och/eller korsriddare). De är till och med uppkallade efter det japanska ordet för historiska dramer(dvs samurajfilmer). Så vad jag ska göra är att stryka munk- och korsriddarbiten, och köra mer på samurajbiten. Inga konstiga jedi-krafter blir det heller, och bara vanliga hederliga samurajsvärd.

Å sen var det den svåra biten...

En enad jorden, som kolonialmakt som jag skrev tidigare, med intressanta specialförband inspirerade av vår historia, med flygaräss, samurajer, lönnmördare/ninjas, rymdversion av MI6, indianer med laserbågar?

Eller en oenad jorden med en multinationell rymdkår typ av FN och sedan separata organisationer från olika kulturer, typ arabiska, amerikanska, asiatiska kolonialmakter?

Jadu. Svårt att välja. Flygarässen, samurajer och cyberninjas med cloaking fields ska vara med. Men så var det det där med att välja hur Terra ska vara...

Krille

Super Moderator
"Min poäng var egentligen inte kläderna utan hela konceptet. Tänk dig Galactica som Terran Rangers Cruiser Prometeus. Ett skepp man skickar till oroshärdar och sånt, med en besättning av rangers i sina (individuellt målade) jaktskepp, men också kapabla att slåss på marken. Hårda grabbar med ett paket cigaretter i bröstfickan och pistolen hängande långt ner på låret. Krigare med en näve åt fienden och en kyss åt damerna. Ärans män som slåss gentlemannamässigt. Hela myten."

Fast den biten kan jag lika gärna sno från Wing Commander - film såväl som spel. Det passar nog rätt bra in i resten av stämningen också, förutom de snorfula uniformerna.

"Däremot snor man väl inspiration och stämning hejvilt?"

Inspiration, ja. Stämning, ja. Men hela koncept? Njä. Förutom den där biten med att man kan få en helt annan sorts och mycket mer juridisk och kostsam stämning på sig så är risken också att man får för mycket stämning av fel sort. Hade jag varit ute efter Battlestar Galactica RPG så hade jag gjort ett sådant, inte Skymningshem: Andra Imperiet.

DanielSchenström

Swashbuckler
När du berättar om den asiatiska inspirationen sådär, då glider mina tankar in på den andra asieninfluerade genren, cyberpunk. Skulle man komma åt lite av den blandkulturen, fast ersätta alla neonskyltar med posters och väggmålningar. De två serier du nämner har jag bara sett de tecknade filmerna av.

Kanske med tanke på övrigt folkus ska man kika in på asien under tidigt till mitten av 50-talet för att se om det kan ge nåt uppslag designmässigt.

Jag får också en slags vibbar av propagandaposters och reklamdito från USA anno 1920-1940 men vet inte riktigt var de kommer ifrån.

"Jadu. Svårt att välja. Flygarässen, samurajer och cyberninjas med cloaking fields ska vara med. Men så var det det där med att välja hur Terra ska vara..."

Ja, den svåra biten lämnar jag till dig. Annars kan du lägga till ett till element till projektet, alternativa världar, så får du med allt. Mer arbete förstås.

Snow

Swashbuckler
Som vanligt har du ju rätt välgrundade åsikter... kör hårt!

Krille

Super Moderator
"När du berättar om den asiatiska inspirationen sådär, då glider mina tankar in på den andra asieninfluerade genren, cyberpunk."

Mmm, och det vill jag inte ha. Jag tänker mig knappast skitiga megastäder med hackers som dräller omkring på rökiga barer och utför intrång mot megaföretagens datakärnor, gatusamurajer med svart läderrock, en Uzi med lasersikte och en monomolkatana, eller företagsninjor med inopererade klor och IR-ögon från Zeiss. Det är snarare turistbroschyrernas Japan som jag är ute efter, den där med "det rika kulturarvet, det intressanta köket, den vackra arkitekturen och den gästfria och vänliga lokalbefolkningen" (observera att detta trots allt är idealfallet - äventyrande rollpersoner lär få annat att göra), inte Gibsons Chiba eller ens dagens hysteriskt kommersiella och kitschiga Japan.

"Jag får också en slags vibbar av propagandaposters och reklamdito från USA anno 1920-1940 men vet inte riktigt var de kommer ifrån."

...från USA? :gremwink:

Det skulle dock kännas totalt och helt rätt med den stilen, i alla fall för Terra. Jag har en känsla av att Terra är rätt så blåögt och jävelimpade av sig själva och sin förmåga att resa i rymden, och att man snudd på desperat försöker behålla sin blåögdhet. Detta kommer naturligtvis leda till en smärre kulturkrock när de träffar på det Andra imperiet.

"Annars kan du lägga till ett till element till projektet, alternativa världar, så får du med allt."

I så fall blir det nog snarare som outforskad rymd. Första steget är i så fall att beskriva Andra imperiet som startplattform, och nästa grej blir det återuppståndna Första (dvs Terra), med möjligheter till kulturkrock och problem när de två möts.

Eventuellt skulle man kunna utveckla konceptet med fler avknoppade "imperier" som allt eftersom de expanderar får kontakt med varandra. Ett tsarrysslandsinspirerat imperium vore ju till exempel riktigt skoj. :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
Det du måste fråga dej, tror jag, är om du skulle kunna tänka dej ett Starship Trooper-koncept tillsammans med SHI2. För starship trooper är ju tveklöst i den stämmningen, eller hur? En väldigt fashistoid version av ett framtida väst, i enlighet med exempelvis nazityskland i krigstid(förutom att judarna är spindlar som faktiskt VILL käka upp dem å deras barn...)

Var det mitt skulle jag säga nej. Faktum är att jag gillar konceptet med sci-fi samurajer(hade en spelidé med just det konceptet, men la det jätte-jättelångt i framtiden), och jag tycker inte västinfluenser har någonting med det att göra... alls...

...den enda egentligt "über-amerikanska" filmen jag gillar något är fatkiskt Soldier, tro det eller ej...

jaja

/Mask

Krille

Super Moderator
"Det du måste fråga dej, tror jag, är om du skulle kunna tänka dej ett Starship Trooper-koncept tillsammans med SHI2. För starship trooper är ju tveklöst i den stämmningen, eller hur?"

Det hemska är att jag faktiskt kan tänka mig ett sådant koncept, speciellt om det görs som Paul Verhoeven gjorde det: som en politisk satir. Hur väl det passar i Skymningshem: Andra Imperiet är en annan fråga, men just nu är SH:I2 ett tämligen öppet koncept, där väldigt lite är spikat.

"Faktum är att jag gillar konceptet med sci-fi samurajer(hade en spelidé med just det konceptet, men la det jätte-jättelångt i framtiden)"

Skymningshem: Andra Imperiet är faktiskt jättelångt in i framtiden. Om jag har räknat rätt så borde det bli nånstans omkring 3900 - 4100, give or take. Åkej, det är inte som WH40k som är en faktor tio längre fram, men i alla fall...

"och jag tycker inte västinfluenser har någonting med det att göra... alls..."

Det är liksom därför som jag funderar på att göra det till ett pånyttfött första imperium, som precis kommer ut och börjar nagga i kanten på det andra. Det blir i så fall väldigt lätt att "modularisera bort" den biten eller plocka in den, plus att man får balla kulturkrockar.

"...den enda egentligt "über-amerikanska" filmen jag gillar något är fatkiskt Soldier, tro det eller ej..."

Häh! Jo, den tyckte jag också om, faktiskt.

Mask_UBBT

Hero
Jag skrev:
"Faktum är att jag gillar konceptet med sci-fi samurajer(hade en spelidé med just det konceptet, men la det jätte-jättelångt i framtiden)"

Du svarade:
"Skymningshem: Andra Imperiet är faktiskt jättelångt in i framtiden. Om jag har räknat rätt så borde det bli nånstans omkring 3900 - 4100, give or take. Åkej, det är inte som WH40k som är en faktor tio längre fram, men i alla fall..."

Jag syftade på att jag skulle påbörja arbetet jätte-jätte långt in i framtiden...

"Det är liksom därför som jag funderar på att göra det till ett pånyttfött första imperium, som precis kommer ut och börjar nagga i kanten på det andra. Det blir i så fall väldigt lätt att "modularisera bort" den biten eller plocka in den, plus att man får balla kulturkrockar."

Problemet är ju att kulturer inte bara 'dyker upp' och deet vat jag att du åxå inser. Det tar tustentals, tusentals år att utvecka en så separerad kultur som öst och väst, och det är innan de upptäcker varandra och börjar få influenser från varandra... Västerländsk kultur är ju en blandning av diverse olika folkvndringar från olika håll, rommarikets uppgång å fall, kristendomens spridning, och en massa annat... För att jag skulle tro på någonting sådant får du nog smyga in konceptet i Skymmningshem, om än med lite mindre dramatiska skillnader...

/Mask - har huvudvärk och avser att ge andra det åxå..

Krille

Super Moderator
"Jag syftade på att jag skulle påbörja arbetet jätte-jätte långt in i framtiden..."

År 40 000? :gremwink:

"Problemet är ju att kulturer inte bara 'dyker upp' och deet vat jag att du åxå inser. Det tar tustentals, tusentals år att utvecka en så separerad kultur som öst och väst, och det är innan de upptäcker varandra och börjar få influenser från varandra..."

Exakt, men det har ju faktiskt gått tusentals år (i alla fall två tusental år) sedan de båda kulturerna hade kontakt senast. Fo'ur, världen där Skymningshem utspelar sig och varifrån rymdsamurajerna kommer, ligger ca 2700 ljusår från Jorden, de blonda rymdhjältarnas hem. När båda expanderar i rymden så kommer de mer eller mindre att "dyka upp", i alla fall ur den andres ögon.

Situationen är snarast som när Christopher Columbus råkade krocka med Amerika. Plötsligt fanns det något annat än vatten därute, och detta "något annat" hade till och med en egen och helt separat kultur. Naturligtvis ploppade inka- och aztec-rikena inte upp ur marken spontant bara för att Columbus krockade med ön Hispaniola, utan hade ju funnits i några tusen år innan dess. Däremot hade spanjorer och portugiser noll aning om att de fanns.

Och det är det jag menar med att de "bara dyker upp".