Robert E. Howard
Veteran
Jag gillar Beliefs i Burning Wheel. Kräver en hel del från spelarna, men om tidsinvesteringen är på plats får man, i mina ögon, ett rollspel som i mångt och mycket driver sig självt och som verkligen orienterar sig kring vad de runt bordet tycker är roligt. Beliefs handlar om att varje spelare antecknar och öppet kommunicerar i mer eller mindre tydliga ordalag vad dennes karaktär har för agenda för varje session. Beroende på hur spelarna runt bordet tillsammans sen tyckte att varje karaktär "levde" upp till dessa åtaganden belönas varje spelare därefter med "erfarenhetspoäng" av olika slag, som sen kan användas på olika sätt, och som i sin tur driver karaktären framåt. Typ.
En annan grej med det spelet som jag gillar är också tänket kring "konsekvenser av misslyckandet". De handlar i kort om att alla tärningsslag för berättandet framåt. Varje gång någon slår en tärning enas bordet kring vad konsekvensen blir om tärningarna inte rullar som spelaren vill att de ska rulla. Detta är säkert inte unikt för BW, utan beror säkert lite på spelgrupp och SL osv. De sessioner som jag själv spelat med BW och sett andra spela tycker jag ändå vunnit på att aktivt implementera dem. De gör att storyn växlar upp på ngt sätt. Det blir inga dead ends, så att säga.
En annan grej med det spelet som jag gillar är också tänket kring "konsekvenser av misslyckandet". De handlar i kort om att alla tärningsslag för berättandet framåt. Varje gång någon slår en tärning enas bordet kring vad konsekvensen blir om tärningarna inte rullar som spelaren vill att de ska rulla. Detta är säkert inte unikt för BW, utan beror säkert lite på spelgrupp och SL osv. De sessioner som jag själv spelat med BW och sett andra spela tycker jag ändå vunnit på att aktivt implementera dem. De gör att storyn växlar upp på ngt sätt. Det blir inga dead ends, så att säga.