Ok, jag ska försöka ge lite tips som jag upplevt fungerat bra.
Begreppet intrigspel i sig ser jag som ganska brett (mest för att klargöra vad jag menar). Det är när intriger förekommer och är en betydande del av spelet. Det kan innebära att rollpersonerna intrigerar mot varandra i varierande utsträckning, men det måste inte. Det måste inte innehålla våld/mord/gift osv (men det kan). För exempel på intressanta men icke-våldsamma intrig-idéer så kan man ta en titt på "äventyr" för spelen Fiasco eller Skullduggery. Ta t.ex situationen att det är uttagningar till den stora årliga musikalen på en High School, och ett antal olika personer har som mål att ha olika roller i musikalen, och intrigerar mot varandra/med varandra för att få dessa roller.
Med det sagt kommer här mina små tips
1: Situation, mål och drivkrafter
Jag brukar inte skriva en "story" när jag gör intrigspel, utan jag konstruerar en situation med ett antal aktörer. Dessa aktörer har olika mål i förhållande till den situationen, och olika sätt att uppnå den situationen. Det här är på något sätt grunden i alla typer av intrigspel.
2: Nätverk och relationer
Ovanstående situation bygger jag upp genom att i valfritt program, eller med papper och penna (post-it-lappar funkar bra). Jag skriver upp alla aktörer (om det så är personer, organisationer eller annat), och bygger sen upp relationerna mellan dem. Relation = en linje och en beskrivning. I det här diagrammet skriver jag också upp hemligheter, drivkrafter, svaghter osv. Glöm inte bort vikten att skriva upp den konkreta yttringen av detta. T.Ex, om du har två adelspersoner som har en hemlig kärleksrelation, så kan den bl.a visas av att en av dem ställer upp en lampa i ett visst fönster varje natt som "kusten är klar".
Ett alternativ till att skriva relationerna som ett nätverk är att skriva dom i en tabell. Jag skrev om det på den här adressen:
http://www.bhedia.se/uncategorized/excel-at-relations/
(På samma länk finns också länkar till inlägg om hur man bygger upp relationer mellan karaktärer osv)
3: Smoke and mirrors
Intriger handlar om hemligheter och spel. Ta t.ex filmen Zorro, där Anthony Hopkins säger "A gentleman is simply someone who says one thing and does another". Det baseras f.a på att om någon enskild aktör skulle säga rätt ut vad man vill så kommer man att få alla andra mot sig. Därför kan man inte säga vad man vill rakt ut, utan måste istället agera "bakom kulisserna" på olika sätt. I vissa sammanhang är det kanske så att den konsten utvecklats till något som högaktats. I en del hov i Europa förväntades män ha älskarinnor och ens anseende påverkades av hur hemligt man kunde hålla det.
4: Börja enkelt
Det kanske låter lite motsägelsefullt, men intriger och konspirationer är svårt (både att genomföra och att spela). Börja i liten skala för att bli varm i kläderna.
Svamlade
McWolfe