Okey, då kör vi! Vi börjar med att lisa saker från Mega-coolt, Coolt och Meh.
Mega-coolt är sådant som absolut inte får försvinna från spelet, det är bara så coolt.
Coolt är sånt som är bra men kan förbättras.
Meh är sånt som behöver lite kärlek och fixas till!
Mega-Coolt:
- Situationsmodifikationer. Älskar nästan alla av dem, Är gravid, En födsel, Resterna av ett slagfält, Välmående 1-4 eller Brinner med minst 3T6 eldskada är ascoola grejer.
- Vågar lägga spells i skolor som inte är tydligt av den skolan. Exempel är förtärande hunger under Pyrotropi.
- Minimagi bara av att ha färdigheten, som möjligheten att döda växtliv för nekromanti, att få ens hår att se starkare ut för biotropi eller att få en liten låga att dansa mellan fingrarna på en.
Coolt:
-Omelas avlägsna oubliette. Finns en liknande magi i Mutant Chronicles och den är bara så ball den också. Borde det inte finnas en verision för föremål istället för levande varelser? Rätt praktiskt att kunna dra fram ett svärd ur intigheten tillexempel.
- Att biotroper kan skada/döda odöda varelser. Borde kanske ha en verision som låser dem en runda eller två som är lättare att kasta?
- Den svarta handen från Denebhekar. Cool i teorin men den sänker välmående. Är det inte bara spelarkaraktärer som har välmående? Hade för mig att det var mer eller mindre helt och hållet kopplat till karaktärernas fokus.
- Musica Mundana minora. Genialiskt. Gör det här med fler magiskolor, typ använd dansa eller whatever för att kasta magier.
Meh:
- Bland bönerna kryllar det av coola effekter och ofta har de en gjuten beskrivning av dem också. Så är inte fallet med många av magierna här. De flesta effekterna är rätt basic, typ +2T6 eldskada eller helar smärta. Jämför med Förvittra tunga, Syndarens Bikt, S:t Darices förkunnande, Daaks Röst, etc.
- Biomantiker är fortfarande ZzzzzZZZzzz. Speciellt när den magnifika monoliten har försvunnit. Borde inte biomantiker ha någon ball magi för att tala med / lugna vilda djur, något som ger dem ett 'livfullt utseende' som hjälper vid förföra/övertala/whatever, förtrolla vatten till vin, hela nedbrytning, etc!
- Elgazers förlorade skugga. Så cool beskrivning, tills man inser att magin i princip inte gör någonting. Den bara lämnar en skugga på väggen. Varför kan inte skuggan berätta för sin ägare när någon kommit till platsen (vakta mitt hem skugga!), varför kan inte skuggan skrämmas med övertag, varför ger inte magin en bonus till smyga för magikern när han inte har en skugga som kan avslöja honom och varför kan inte skuggan anfalla en gång innan den dissiperar om man väljer ett övertag för magin?
- Förinta växtlighet. Medan jag förstår det tematiskt så förstår jag inte varför en spelare skulle vilja spendera åtta timmar med en ceremoni för att döda alla blommor inom ett område som inte är större än en "stort rum." Kan ju lika gärna ta en kniv och skära sönder dem istället, det borde gå snabbare. Gör den brutalare, gör den mörkare. Små djur såsom råttor, katter och annat bjäfs dör, mjölken surnar, gravida kvinnor får missfall och färskt kött ruttnar. Täck ett större område redan vid första magnituden. Hela jäkla byn ska veta att bad shit is going down! Om den stora tystnaden kan börja på två kilometers omfång kan den här göra det också! (För övrigt har den där svårighetsgrad 15, att jämföra med den andra och extremt mycket mer användbara magiskt skydd, också nekromanti, som har svårighetsgrad 12).
- Vardande eldstad. Meh. MEH SÄGER JAG! Vem vill ha en eld som gör vargen rädd för att komma nära? När jag läste den först missförstod jag den och trodde att elden skulle fysiskt lasha ut och anfalla fientligt folk som kom nära. Det hade varit mycket coolare. Låt den "spotta" ut eldkulor, slå ut med en eld-tentakel och annat ball. +1T6 vid matlagning?! MEH!
- Nekrotropi svårighetsgrad 18. Antingen ger du blödning 1/12 eller så bara sliter du huvudet av honom. Vilket väljer du?
- Den osårbare måste ändra namn till "den rätt så sårbare" eller ändra effekt! Bonusen är ju något man kan få om man rullar bra på sina bakgrundtabeller. Låt den ge bonusen till Livsvilja OCH kroppsbyggnad så har du en badass effekt som kommer låta krigaren fortsätta kämpa.
- Den stora tystnaden. Omfånget är för stort. Vad tjänar det till att göra en hel stad tyst liksom, såvida du inte är en excentrisk magiker som vill få vara ifred när du pluggar dina tjocka skriftrullar. Häftigare hade varit om omfånget var en person. Svårighetsgraden för att höra personen är nu 20 högre än vanligt. Ganska bra på att smyga nu? Skulle säga det ja! Det känns så skumt att alla i en hel stad ska bli jättebra på att smyga, det kan ju inte tjäna magikern så himla mycket eller har jag missat något uppenbart?
- Pyrotropi. Jag saknar klassisk eldvägg/eldmur!
Det var allt. Tack för intro-texten!