Nekromanti Introduktionsäventyr

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Denhär tråden skall INTE läsas av mina spelare (trevligt för er, ni får två öläsbara trådar efter varann)








Sluta läs nu då!






Så ja! Nu har jag äntligen bestämt mig för att dra ett äventyr i DoD6, efter ständigt hålligångande med DoD -91 som jag anser ät enklare att lära sig.
Jag vill ha tips på ett bra introduktionsäventyr för amatörer (level: amatör, alltså) där svårigheten inte är för hög och det ges mycket utrymme för rollspel. Dessutom skall det finnas den sagostämning som DoD6 utsrålar (och är det som får mig att vilja spela spelet, trots bristfälliga regler på vissa ställen, den du Krille /images/icons/wink.gif) så att spelarna blir bekanta med den och inte genast drar paralleller till tidigare DoD som jämförelse (detta måste till varje pris undvikas då jag inte vill ha sänkt stämning bara för att spelet "inte är lika bra som gamla DoD")

Kan nån hjälpa mej?
 
Re: Förslag ...

Har det äventyret och har tänkt dra det någongång i början. Problemet är att en av spelarna har läst igenom det, men jag anser att han helt enkelt får spela ovetande.
Sedan tycker jag ändå (även om det är ett tag sen) att Vinterskogens hemlighet är lite över Amatörnivå (Lärling kanske) och vill ha något enklare till att börja med.

Är det någon som använt Vinterskogens Hemlighet som introduktionsäventyr? Hur funkade det isåfall?
 
Förbannat vare trollet **SPOLER** [lång]

Tja, jag hade tänkt att skriva ett äventyr till Svultna Svinets DoD6-tävling och ge förstapriset till min DoD6-SL (om jag nu skulle vunnit) men nu tror jag inte att jag hinner skriva det så du kan väl få min idé.. Om det är någon spelare från min spelgrupp här så sluta läsa.. Se så.. Det är bara att stänga Explorer.. Bums! Eller någon från [color:blue]Black Dwarf</font color=blue>s spelgrupp (som [color:blue]Berserk</font color=blue> eller [color:blue]Legioth</font color=blue>)..


<HR SIZE=1>
Krav
En SLP som hänger med rollpersonerna eller en rollperson utan spelare.

Äventyret
Det är tiden för fullmåne och spelarna har kommit till en relativt stor handelsby som ligger vid två vattendrag.. Namnet på byn är tänkt att föra tankarna till "fred", "sammanhållning" eller snarare "komma överens".. Hit brukar diverse folk komma. Landstrykare, handelsmän, jägare, äventyrare (borde klassas i kategorin landstrykare), skogsarbetare, m.m.

Spelarna skulle komma hit som skrivet och kanske ta in på det enda värdshuset vars namn ska föra tankarna till "räddningen i en dyster miljö" eller "ljuset i kaoset".. Dess namn ska iaf. få resterande staden att verka kall och cynisk, även om den inte är det.. Jaja.. Det ska utbryta ett bråk på krogen, vare sig om rollpersonerna startar det eller blir inblandade i det.. Det slutar med att en lönnmördare (möjlig framtida fiende) sticker ned en av rollpersonerna (den vars spelare inte är närvarande).. Här kommer klassikern att dolken är förgiftad och de måste hämta ett botemedel.. Det finns en gammal örtmakerska (även kallad häxa) i en stuga utanför handelsbyn.. Hon kan bota rollpersonen men behöver en viss mossa, blekmossa, som hon kan filtrera vatten genom. Detta kommer hindra giftet så pass länge att rollpersonens egen fysik hinner med att bryta ned giftet. Namnet på mossan kommer ifrån att den lyser med ett blekt sken när månen är full.. Hon vet att den mossan finns norr om byn, öster om myren på bergig mark och hon skickar rollpersonerna dit.. Varför hon inte sticker dit själv vet jag inte.. Hon kanske har brutit benet..

Har spelarna en hjärna så rör de sig till mosstället så snabbt som möjligt (du sade ju i början att det var fullmåne, den varar i 3 dygn) och dessutom så ser man blekmossan lättare om man letar i fullmåne (det hela började som en krogkväll).. Det kommer att ta några timmar och väl framme efter lite letande så hittar de ingen mossa.. Efter ett tag så kommer en av rollpersonerna att lägga märke till en varelse.. Säg gärna till spelaren att denne känner sig iakttagen redan från början för att skapa lite osäkerhet.. Varelsen visar sig vara en älva.. Älvan (kommer inte på vad "hanälvor" kallas) har motsatt kön som den rollperson som har högst karisma i gruppen.. Denne blir lite småförälskad i rollpersonen (spela det som intresserad av, inte störtförälskad).. Älvan ska även vara lite störande och frågvis.. Får du spelarna att stöna över älvan så har du lyckats.. Kör spelarna iväg älvan kommer den försvinna, men om de frågar älvan var blekmossan brukar växa så svarar denne att den kan visa dem var den brukar finnas..

När de kommer fram till vad älvan säger att mossan ska växa så finns det ingen mossa där.. De ser tydligt att det varit någon där och rivit i marken.. De kommer även att se barfota, ej mänskliga spår i marken (lyckat spåra).. Älvan kommer att säga att det var skogstroll som tog mossan.. Har spelarna jagat bort den en gång så kommer den tillbaka och säger det, bara för att retas.. Den kommer också att säga var de brukar hålla hus, på västra sidan av myren där en av floderna går igenom.. Jag antar att spelarna kommer att traska igenom blötmarken.. Har de hållit sig på god ton med älvan så kommer denne dock varna rollpersonerna när denne inser att de ska knalla igenom myren och säga att det bor en hemsk varelse där.. Går de igenom myren ändå så försvinner älvan, annars hänger den faktiskt på rollpersonerna..

Går de runt myren så kommer de komma fram till trollgrottan vid soluppgången, annars kommer de komma fram när det börjar ljusna.. Faran är bara att i myren så bor det en länk för mer info (+en bild). Dimvarelsen är en alvs ande och blir större ju fuktigare det är.. Befinner den sig i dimma är det nästan omöjligt att se den.. Dimvarelsen är runt 20-40 m³ och är kroppslös, även om den ibland får formen av en ringlande, flygande orm när den rör på sig.. Anledningen varför dimvarelsen finns här är för att alven var gruppledare för en liten grupp som eskorterade en last med värdefulla föremål.. De blev överfallna och på något sätt så hamnade de i myren med hela rasket.. Trollkungen såg detta när detta hände och snodde en dolk från platsen.. Alla alverna dog i överfallet och gruppledaren blev en dimvarelse för att han inte kan vila i frid så länge hela skatten inte är intakt.. Detta kan rollpersonerna få reda på om de använder TALA MED DÖD eller liknande besvärjelse.. Om de tar tillbaka dolken till myren så försvinner dimvarelsen efter ett tack och lämplig belöning..

Manlig/kvinnlig älva: Tänkte ha två snarlika namn, ett kvinnligt och ett manligt, beroende på vilket kön älvan visar sig ha..

Skogstrollskungen: Är lite större än de andra skogstrollen..

Växter
Blekmossa: Är som vanlig grönmossa med undantagen att den har läkande egenskaper och återkastar fullmånens ljus..

Föremål
Alvdolken: Ett förbannat vapen.. Det är en silverdolk med svart handtag med utsnirlade detaljer över hela vapnet.. Dolken har visserligen FÖRTROLLA VAPEN E2, NEXUS + PERMANENS och den den gör skada på minskas FYS:en med 1 per varannan dag tills den skadade dör.. Det räcker med en dos blekmossevatten för att den skadade ska klara sig då en dos motverkar att 3-4 FYS-poäng försvinner (dolken gör som mest FYS i skada på FYS.. eeh).. Fast ju större doser, desto fortare tillfrisknar den skadade.. Men dess stora nackdel är att den förändrar ägaren som blir allt mer cynisk och självisk, denne växer även lite (+ i STO och FYS) och känner en försmak för strid. Blir ägaren av med vapnet så kommer denne insjukna och förlorar lika många FYS som veckor ägaren ägt vapnet.. Blir FYS 0 så dör den insjukne.. FYS minskar med 1 per varannan dag.. STO kommer också att minska.. Blekmossan hindrar FYS-förlusten i en vecka..

<HR SIZE=1>


~Hade tänkt att göra detta helseriöst med bra kartor och personbilder men [color:448800]Han</font color=448800> insåg att tiden blev för knapp
 
Hultaskogen

Jag vet inte om det egentligen är ett nybörjaräventyr då jag inte spelat det själv men jag tycker allt du skall ladda ned det vinnande bidraget i Det svultna svinets förra äventyrstävling: Hultaskogen. Du hittar det under leverantörer på Det svultna svinets hemsida som finns här.
 
Re: Förbannat vare trollet **SPOLER** [lång]

Tack du! Den ska jag använda. Jag gillar dock inte idén med lönnmördaren, så jag byter ut honom mot något annat (i mitt trudvang finns det inga lönnmördare som specialiserat sig på yrket).

Men som sagt, jag kommer antagligen att använda det i höst, då jag är för lat för att skriva egna äventyr för tillfället.

/Black Dwarf, nöjd.
 
Re: Förslag ...

Vinterskogens hemlighetet var det andra äventyret som vi spelade igenom och det tyckte jag fungerade bra. Om man bortser från grote (som jag ändrade om till ett gråtroll istället, annars hade de inte haft en chans) och hans skogstroll så var det inga nödvändiga strider och det fanns gott om utrymme för rollspelande så det gick riktigt bra.
 
Det första äventyret min spelgrupp spelade till DoD 6 var ett äventyr som hette Fyrtorps Förbannelse, och det fungerade jättebra. Det var inte för svårt och det hade den där speciella sagostämningen som ett DoD 6 äventyr ska inehålla. Fyrtorps Förbannelse (och många andra DoD 6 äventyr av hög kvalitet) finns på www.spelaroll.net/medusagames
 
Jo fyrtorps förbannelser är ett riktigt kul äventyr som passar väldigt bra för ny spelare, även om jag även här var tvungen att modifiera ett monster och ta bort några t6 skadebonus/images/icons/blush.gif
 
Re: Förbannat vare trollet **SPOLER** [lång]

"Jag gillar dock inte idén med lönnmördaren,"
Jo, han kan ju lika gärna vara en tjuv.. Tänkte på det när jag skrev..

~Måste komma ihåg att spara det [color:448800]Han</font color=448800> skrivit för så mycket på äventyret hade [color:448800]Han</font color=448800> inte skrivit
 
Re: Förslag ...

Vinterskogen var det första vi spelade också men jag ändrade Grote till ett kungstroll och skogstrollen till vättar.

Det var klart det bästa vi har spelat till DoD6
 
Första äventyret vi spelade var från en gammal codex "Värdshuset" kallades det nog, jag tror att man kan hitta den på www.riotminds.com i för tiden men är inte säker, vi hade faktiskt redigt kul
 
Back
Top