Förbannat vare trollet **SPOLER** [lång]
Tja, jag hade tänkt att skriva ett äventyr till Svultna Svinets DoD6-tävling och ge förstapriset till min DoD6-SL (om jag nu skulle vunnit) men nu tror jag inte att jag hinner skriva det så du kan väl få min idé.. Om det är någon spelare från min spelgrupp här så sluta läsa.. Se så.. Det är bara att stänga Explorer.. Bums! Eller någon från [color:blue]Black Dwarf</font color=blue>s spelgrupp (som [color:blue]Berserk</font color=blue> eller [color:blue]Legioth</font color=blue>)..
<HR SIZE=1>
Krav
En SLP som hänger med rollpersonerna eller en rollperson utan spelare.
Äventyret
Det är tiden för fullmåne och spelarna har kommit till en relativt stor handelsby som ligger vid två vattendrag.. Namnet på byn är tänkt att föra tankarna till "fred", "sammanhållning" eller snarare "komma överens".. Hit brukar diverse folk komma. Landstrykare, handelsmän, jägare, äventyrare (borde klassas i kategorin landstrykare), skogsarbetare, m.m.
Spelarna skulle komma hit som skrivet och kanske ta in på det enda värdshuset vars namn ska föra tankarna till "räddningen i en dyster miljö" eller "ljuset i kaoset".. Dess namn ska iaf. få resterande staden att verka kall och cynisk, även om den inte är det.. Jaja.. Det ska utbryta ett bråk på krogen, vare sig om rollpersonerna startar det eller blir inblandade i det.. Det slutar med att en lönnmördare (möjlig framtida fiende) sticker ned en av rollpersonerna (den vars spelare inte är närvarande).. Här kommer klassikern att dolken är förgiftad och de måste hämta ett botemedel.. Det finns en gammal örtmakerska (även kallad häxa) i en stuga utanför handelsbyn.. Hon kan bota rollpersonen men behöver en viss mossa, blekmossa, som hon kan filtrera vatten genom. Detta kommer hindra giftet så pass länge att rollpersonens egen fysik hinner med att bryta ned giftet. Namnet på mossan kommer ifrån att den lyser med ett blekt sken när månen är full.. Hon vet att den mossan finns norr om byn, öster om myren på bergig mark och hon skickar rollpersonerna dit.. Varför hon inte sticker dit själv vet jag inte.. Hon kanske har brutit benet..
Har spelarna en hjärna så rör de sig till mosstället så snabbt som möjligt (du sade ju i början att det var fullmåne, den varar i 3 dygn) och dessutom så ser man blekmossan lättare om man letar i fullmåne (det hela började som en krogkväll).. Det kommer att ta några timmar och väl framme efter lite letande så hittar de ingen mossa.. Efter ett tag så kommer en av rollpersonerna att lägga märke till en varelse.. Säg gärna till spelaren att denne känner sig iakttagen redan från början för att skapa lite osäkerhet.. Varelsen visar sig vara en älva.. Älvan (kommer inte på vad "hanälvor" kallas) har motsatt kön som den rollperson som har högst karisma i gruppen.. Denne blir lite småförälskad i rollpersonen (spela det som intresserad av, inte störtförälskad).. Älvan ska även vara lite störande och frågvis.. Får du spelarna att stöna över älvan så har du lyckats.. Kör spelarna iväg älvan kommer den försvinna, men om de frågar älvan var blekmossan brukar växa så svarar denne att den kan visa dem var den brukar finnas..
När de kommer fram till vad älvan säger att mossan ska växa så finns det ingen mossa där.. De ser tydligt att det varit någon där och rivit i marken.. De kommer även att se barfota, ej mänskliga spår i marken (lyckat spåra).. Älvan kommer att säga att det var skogstroll som tog mossan.. Har spelarna jagat bort den en gång så kommer den tillbaka och säger det, bara för att retas.. Den kommer också att säga var de brukar hålla hus, på västra sidan av myren där en av floderna går igenom.. Jag antar att spelarna kommer att traska igenom blötmarken.. Har de hållit sig på god ton med älvan så kommer denne dock varna rollpersonerna när denne inser att de ska knalla igenom myren och säga att det bor en hemsk varelse där.. Går de igenom myren ändå så försvinner älvan, annars hänger den faktiskt på rollpersonerna..
Går de runt myren så kommer de komma fram till trollgrottan vid soluppgången, annars kommer de komma fram när det börjar ljusna.. Faran är bara att i myren så bor det en
länk för mer info (+en bild). Dimvarelsen är en alvs ande och blir större ju fuktigare det är.. Befinner den sig i dimma är det nästan omöjligt att se den.. Dimvarelsen är runt 20-40 m³ och är kroppslös, även om den ibland får formen av en ringlande, flygande orm när den rör på sig.. Anledningen varför dimvarelsen finns här är för att alven var gruppledare för en liten grupp som eskorterade en last med värdefulla föremål.. De blev överfallna och på något sätt så hamnade de i myren med hela rasket.. Trollkungen såg detta när detta hände och snodde en dolk från platsen.. Alla alverna dog i överfallet och gruppledaren blev en dimvarelse för att han inte kan vila i frid så länge hela skatten inte är intakt.. Detta kan rollpersonerna få reda på om de använder TALA MED DÖD eller liknande besvärjelse.. Om de tar tillbaka dolken till myren så försvinner dimvarelsen efter ett tack och lämplig belöning..
Manlig/kvinnlig älva: Tänkte ha två snarlika namn, ett kvinnligt och ett manligt, beroende på vilket kön älvan visar sig ha..
Skogstrollskungen: Är lite större än de andra skogstrollen..
Växter
Blekmossa: Är som vanlig grönmossa med undantagen att den har läkande egenskaper och återkastar fullmånens ljus..
Föremål
Alvdolken: Ett förbannat vapen.. Det är en silverdolk med svart handtag med utsnirlade detaljer över hela vapnet.. Dolken har visserligen FÖRTROLLA VAPEN E2, NEXUS + PERMANENS och den den gör skada på minskas FYS:en med 1 per varannan dag tills den skadade dör.. Det räcker med en dos blekmossevatten för att den skadade ska klara sig då en dos motverkar att 3-4 FYS-poäng försvinner (dolken gör som mest FYS i skada på FYS.. eeh).. Fast ju större doser, desto fortare tillfrisknar den skadade.. Men dess stora nackdel är att den förändrar ägaren som blir allt mer cynisk och självisk, denne växer även lite (+ i STO och FYS) och känner en försmak för strid. Blir ägaren av med vapnet så kommer denne insjukna och förlorar lika många FYS som veckor ägaren ägt vapnet.. Blir FYS 0 så dör den insjukne.. FYS minskar med 1 per varannan dag.. STO kommer också att minska.. Blekmossan hindrar FYS-förlusten i en vecka..
<HR SIZE=1>
~Hade tänkt att göra detta helseriöst med bra kartor och personbilder men [color:448800]Han</font color=448800> insåg att tiden blev för knapp