Telash said:
Handen på hjärtat, spelade du introduktionsäventyren i ditt favoritrollspel?
Ja. Jag har spellet Trolltagen till DoDT några gånger, och spelat Food Chain i Mutant City Blues. Inget av spelen är kanske favoriter (DoDT har jag växt ifrån och MCB må vara bland de bästa som gjorts, men det är inte bra nog ...), men det är ändå spel som präglat mig.
Trolltagen är ett rätt taffligt grottröj. Lyckades inte lyfta DoDT till något annat än swords-for-hire.
Food Chain är rent ut sagt skitdåligt. Det förutsätter att spelarna går in med en grottröjsmenatlitet i ett undersökningsspel, vilket är närmast förolämpande. Och introducerar ett jättebra nytt förhållningssätt till ledtrådar, som kunde ha varit med i själva reglerna ...
Telash said:
MEN om man nu kan hitta ett annat sätt att skapa krokar och ge folk förståelse för hur man spelar just det HÄR rollspelet, spelar då introäventyret någon roll?
Fast det finns inget annat sätt. Eller, tja, vissa rollspel är kanske inte tänkta att spelas med äventyr.
Men de som är det behöver ett bra introäventyr. För att skriva bra äventyr är skitsvårt. Något att inspireras av är jätteviktigt.
Airship Pirates är inte ett lysande rollspel. SL-stödet är obefintligt. Men introäventyret (som jag bara läst än så länge) är stundtals lysande. Visar en spelstil som innefattar allt som man förväntar sig från spelet.