Många moderna rollspel, framför allt de som utspelar sig i en värld som inte är helt självklar eller i en värld som präglas av en annorlunda stämning, inleds med en kort novell som är tänkt att vara en introduktion till världen och stämningen i spelet. Jag har själv märkt att denna novell är det jag läser SIST i spelet, efter att alla regler och världsbeskrivningar är avklarade, om den blir läst alls. Det är inte för att jag tror att den är dålig, utan för att jag tror att den inte tillför speciellt mycket till själva spelet och att den är en introduktion till något som jag oftast redan känner till när jag öppnar regelboken. En kort undersökning bland två närvarande kompisar visade att en av dem gjorde på samma sätt som jag medan en läste den där introduktionsnoveller precis som det är tänkt: först.
Eftersom jag funderar på att skriva en sådan novell själv tänkte jag ta reda på hur stor idé det är. Hur många av er läser introduktionsnovellerna i rollspel? När läser ni dem? Och om ni läser dem, gör ni det för att ni borde eller för att ni tycker att de ger någonting alternativt har några litterära meriter?
/tobias
Eftersom jag funderar på att skriva en sådan novell själv tänkte jag ta reda på hur stor idé det är. Hur många av er läser introduktionsnovellerna i rollspel? När läser ni dem? Och om ni läser dem, gör ni det för att ni borde eller för att ni tycker att de ger någonting alternativt har några litterära meriter?
/tobias