Nekromanti Introtexters vara eller inte

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Men varför är det bättre utan bilder?

En bild varierar informationsflödet som många redan tidigare påpekat
Men varierar kan också innebära splittrar. Informationen tappar sin linjära natur.

Jag tycker det känns som på TV-shop, där man inte får en, inte två, inte tre utan hela 98 knivar, komplett med instuktionsvideo, äkthetsintyg och olika stämningsmusik för att skära olika sorters råvaror.

Någonstans måste man sätta gränsen. Bilder behövs inte och kan därför plockas bort.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Men varför är det bättre utan bilder?

Någonstans måste man sätta gränsen. Bilder behövs inte och kan därför plockas bort.

Tja, så länge du är medveten om det är en tämligen extrem ståndpunkt att sätta gränsen vid "bilder behövs inte"...

..och att den som är emot illustrationer i rollspel är min fiende, av uppenbara skäl. (-:

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Men varför är det bättre utan bilder?

Tja, så länge du är medveten om det är en tämligen extrem ståndpunkt att sätta gränsen vid "bilder behövs inte"...
OK, det finns ett visst behov av illustrationer, exempelvis vet inte alla vad det är för skillnad på ett kötta-kötta-svärd och ett tjottablängarsvärd och alla har inte tillgång till Herr Nils att rådfråga.

Däremot så fyller inte standardbilder i stil med "Ringbrynjebikinitjej hackar otäckt monster", "Rymdhjälte avfyrar laserpistol mot tentakelförsett monster", "Lättklädd alvtjej gosar med enhörning", "Barbar i höftskynke dunkar minotaur" och så vidare någon funktion som man inte kan vara utan.

..och att den som är emot illustrationer i rollspel är min fiende, av uppenbara skäl.
Jag får väl låna ett kötta-kötta-svärd av Nils så får vi se om pennan är mäktigare än svärdet... :gremgrin:
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Men varför är det bättre utan bilder?

Bilder kan vara bra och de kan vara dåliga. Bilder utan sammanhang är naturligtvis mest bara dåligt.

Bilder kan också vara dåliga när de är en ursäkt för att inte försöka skriva en bra text om det man vill beskriva. Bra texter hjälper spelledaren att spelleda bra och det är ju det som systemen skall göra.

Bilder kan vara dåliga när tar bort mystiken från saker. Att beskriva magiska tecken är bättre än att få dem uppritade för sig som spelare. Foton tycker jag ofta är direkt förödande för fantasin.

Bilder är också dåliga när de stör stämningen och bara tillför kladd till boken man köpt. White Wolf brukar vara bra på att kränga riktigt fula bilder till folk.

Många gånger har jag sett sönderdesignade spelsystem där flödet i texten har förstörts med rutor, bilder och dumheter som text med dålig kontrast. Bläähh!

Men så finns det också bra exempel på där de har använts. Alla har nog sina exempel, så jag lämnar det därhän.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Bra projekt

Ska jag vara ärlig så skulle jag inte röra ett finger i ett sådant projekt :gremcool: Men andra får gärna.

http://nogo.rollspel.nu leder till min Neotechsida. Den funkar alldeles utmärkt för mig? Vad var problemet? (Du kan svara i PM)

/RipperDoc
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
En generell forklaring av hva rollespill er? Det går nok ikke. Rollespill er svært mye forskjellig. Selv tradisjonelle rollespill skiller seg fra hverandre på avgjørende måter, og kan vanskelig forklares av samme tekst, ikke minst fordi terminologien er forskjellig.

Eksempel: - det som ett sted heter "spilleder", heter "spillmester" et annet sted, eller Dungeon Master, eller Forteller, eller noe annet.

Noen spiller "roller", mens andre spiller "karakterer", eller "helter", eller "eventyrere", eller noe annet.

Hver eneste spillskaper er nok nødt til å forklare hva hans rollespill er, og på hvilken måte det er et rollespill. Det kan til og med være nødvendig å forklare på hvilken måte det ikke er et rollespill. Å tro noe annet er ønsketenkning, eller latskap...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,109
Location
The Culture
Men då måste nöbörjaren vara medveten om detta häftes existens, antingen genom en osexig blaffa på spelet som förklarar att om du inte spelat rollspel förut måste du köpa Introhäftet för att fatta hur man gör. Jag ser det som ett självändamål att ett spel ska vara komplett; man ska kunna köpa bara en bok och få precis allt man behöver för att kunna spela.

ett par, tre sidor har svårt att både berätta vad rollspel gör och förklara hur man får ut så mycket som möjligt av det.
Då får man skriva mer än ett par sidor. Ett par sidor är ändå tillräckligt för att förklara hur det går till. Exakta tips om hur man spelar kan man lägga i ett separat kapitel efter alla regler, precis som det fungerar i många av de rollspel som finns idag.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Men då måste nöbörjaren vara medveten om detta häftes existens, antingen genom en osexig blaffa på spelet som förklarar att om du inte spelat rollspel förut måste du köpa Introhäftet för att fatta hur man gör. Jag ser det som ett självändamål att ett spel ska vara komplett; man ska kunna köpa bara en bok och få precis allt man behöver för att kunna spela.
Skulle inte det vara väl spenderade pengar om Sverok gjorde ett häfte (en eller två A4, vikta på mitten till A5 känns lagom) med en kort introduktion till vad rollspel är, hur det funkar, hur man kommer igång och hur man kommer i kontakt med andra spelare?

Ett sådant häfte kunde delas ut (alt säljas till självkostnadspris) till butiker som i sin tur kunde ha en trave som folk kunde plocka gratis.

Det skulle inte bara funka som introduktion och jumpstart, det skulle också vara till hjälp för oroliga föräldrar som vill informera sig, journalister som vill skriva om fenomenet, sådana som överväger att börja eller bara är nyfikna och andra som kan behöva informeras (politiker, skolor med flera).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,109
Location
The Culture
Skulle inte det vara väl spenderade pengar om Sverok gjorde ett häfte (en eller två A4, vikta på mitten till A5 känns lagom) med en kort introduktion till vad rollspel är, hur det funkar, hur man kommer igång och hur man kommer i kontakt med andra spelare?
Jo, det skulle det. Ingen skulle bli gladare än jag om det gjordes ett. (Någon kanske skulle bli gladare, men bara lite i så'na fall.) Men jag tycker inte att existensen av ett sådant häfte skulle göra det onödigt med en förklaring av hur rollspel går till i en regelbok.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Men jag tycker inte att existensen av ett sådant häfte skulle göra det onödigt med en förklaring av hur rollspel går till i en regelbok.
Kanske inte, men man hade kunnat ta bort den ur spel som definitivt inte är riktade till nybörjare.

Jag gillar inte konceptet med att allt ska vara skrivet för nybörjare. Då blir det som med amerikanska programmeringsböcker som alltid förutsätter att man helt saknar förkunskaper, vilket innebär att man för bläddra förbi de första 20 kapitlen för att komma till den enda sak man inte visste redan i sista kapitlet.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Introtexten bør skjerpes!

Introtexten er en dør til rollespillet. Gjennom den presentasjonen spillet for å introen, og den forklaringen det gis, forstår vi resten av texten. Introtexten er altså en nøkkel til lesning av rollespillet, og god forståelse av dets forskjellige elementer. En spillskaper bør bruke all sin energi på å gjøre denne texten bra. Den skal lokke leseren videre, den skal informere om hva som venter, og hva som forventes, og den skal være konsis (kort og konkret). Det verste du kan gjøre med denne texten, er å kutte den ut. Det nest verste du kan gjøre, er å skrive en kjedelig og lang introduksjon.

Dersom man vil lage et rollespill som ikke er beregnet på "nybegynnere", kan man si det i introtexten eller på baksiden av boken, og regne med at de holder seg unna. Eller man kan håpe at de også kjøper andre rollespill som kan forklare formen for dem,f or siden å kjøpe ens egen bok. Man kan selvsagt vise til en generell forklaring av rollespill på nettet (finnes flere steder), og konsentrere seg om å skrive "avanserte" spillmetoder som bygger videre på det folk kan lese der.

Problemet er bare at vi alle faktisk er "nybegynnere" når vi prøver et nytt rollespill. Det finnes ikke to rollespill som er helt like. Noen generell forklaring av rollespill finnes ikke, som passer for alle rollespill. Når det nye rollespillet "Avantgarde RPG" skal forklare sin metode for brukerne, er det faktisk vanskelig å gjøre det bra uten å fortelle på hvilken måte dette er et rollespill.

Uansett hvor mange rollespill vi har spilt før, må vi prøve et nytt spill med øynene åpne for de spesielle muligheter som ligger i akkurat dette spillet. At spillskaperen forteller oss hvordan vi gjør det, og hvilke muligheter som ligger i spillet, er i grunnen veldig greit.

De aller fleste spilledere og spillere er amatører. De vil ha det lett. De vil bli fortalt hva de skal gjøre, slik at de fortest mulig kan få glede av det. Dette er spillskaperens oppgave. De som mener dette er en kjedelig oppgave, har etter mitt skjønn et stort problem som spillskapere:

De bryr seg ikke om leserne sine!
De vil helst ikke forklare noe for "de dumme brukerne" av rollespillet!
De syns det er vanskelig å forklare rollespill på en bra måte, så de feiger ut og forlanger at spillerne deres skal ha lært det allerede, eller lest det et annet sted. Snakker om håpløse spillskapere!!!


PS: amerikanske håndbøker forutsetter at leserne deres er imbesile, og har ofte rett i det.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
De flesta lär sig ju ändå vad rollspel är via kompisar.

Just eftersom de där introtexterna är ganska dåliga och mest pliktskyldigast inkluderade. Förr i tiden, när introtexterna faktiskt vara avsedda att göra spelen tillgängliga för nybörjare så började ganska många grupper på egen hand.

Jag ser det som ett argument för _bättre_ introtexter, inte för att ta bort dem helt :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Introtexten bør skjerpes!

De bryr seg ikke om leserne sine!
De vil helst ikke forklare noe for "de dumme brukerne" av rollespillet!
De syns det er vanskelig å forklare rollespill på en bra måte, så de feiger ut og forlanger at spillerne deres skal ha lært det allerede, eller lest det et annet sted. Snakker om håpløse spillskapere!!!
Jag håller inte med.

Om jag gör ett rollspel så gör jag det som jag skulle vilja ha det om jag köpte det. Det bästa antagande jag kan göra är att de som gillar mitt spel troligen även delar andra av mina värderingar, och därför vill se samma bitar medtagna eller uteslutna.

Visst, det kanske inte stämmer på alla, men det är det bästa antagandet jag kan göra.

Jag ser inget fel i att göra spel (eller andra produkter) för en begränsad målgrupp. Jag ser det som en hyllning till rätten att vara en individ. Tänk hur tråkigt det skulle vara om all musik gjordes så att ingen skulle tycka den var för svår/bullrig/avancerad. Detsamma gäller spel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: vad för spel är inte för nybörjare? (nt)

Ingen aning, men det finns nog en marknad för sånt. Jag skulle köpa det.
 
Top