Introtexten bør skjerpes!
Introtexten er en dør til rollespillet. Gjennom den presentasjonen spillet for å introen, og den forklaringen det gis, forstår vi resten av texten. Introtexten er altså en nøkkel til lesning av rollespillet, og god forståelse av dets forskjellige elementer. En spillskaper bør bruke all sin energi på å gjøre denne texten bra. Den skal lokke leseren videre, den skal informere om hva som venter, og hva som forventes, og den skal være konsis (kort og konkret). Det verste du kan gjøre med denne texten, er å kutte den ut. Det nest verste du kan gjøre, er å skrive en kjedelig og lang introduksjon.
Dersom man vil lage et rollespill som ikke er beregnet på "nybegynnere", kan man si det i introtexten eller på baksiden av boken, og regne med at de holder seg unna. Eller man kan håpe at de også kjøper andre rollespill som kan forklare formen for dem,f or siden å kjøpe ens egen bok. Man kan selvsagt vise til en generell forklaring av rollespill på nettet (finnes flere steder), og konsentrere seg om å skrive "avanserte" spillmetoder som bygger videre på det folk kan lese der.
Problemet er bare at vi alle faktisk er "nybegynnere" når vi prøver et nytt rollespill. Det finnes ikke to rollespill som er helt like. Noen generell forklaring av rollespill finnes ikke, som passer for alle rollespill. Når det nye rollespillet "Avantgarde RPG" skal forklare sin metode for brukerne, er det faktisk vanskelig å gjøre det bra uten å fortelle på hvilken måte dette er et rollespill.
Uansett hvor mange rollespill vi har spilt før, må vi prøve et nytt spill med øynene åpne for de spesielle muligheter som ligger i akkurat dette spillet. At spillskaperen forteller oss hvordan vi gjør det, og hvilke muligheter som ligger i spillet, er i grunnen veldig greit.
De aller fleste spilledere og spillere er amatører. De vil ha det lett. De vil bli fortalt hva de skal gjøre, slik at de fortest mulig kan få glede av det. Dette er spillskaperens oppgave. De som mener dette er en kjedelig oppgave, har etter mitt skjønn et stort problem som spillskapere:
De bryr seg ikke om leserne sine!
De vil helst ikke forklare noe for "de dumme brukerne" av rollespillet!
De syns det er vanskelig å forklare rollespill på en bra måte, så de feiger ut og forlanger at spillerne deres skal ha lært det allerede, eller lest det et annet sted. Snakker om håpløse spillskapere!!!
PS: amerikanske håndbøker forutsetter at leserne deres er imbesile, og har ofte rett i det.