Nekromanti Introtexters vara eller inte

ripperdoc

Myrmidon
Jag tycker de är bra, men jag vill inte ha dem i mitt rollspel. Det är ett par ganska enkla anledningar: rollspelet skapas inte för en bred massa (så bred en massa nu kan bli i indie-rollspelsbranschen :gremlaugh:), rollspelet är på många andra sätt inte riktade till nybörjare, samt att jag tycker att hela produkten känns betydligt renare utan ett sådant kapitel. Det är givetvis bara för att jag är evinnerligt trött på "Vad är rollspel-texter" vid det här laget, men ändå. Nu ska man inte tolka det som att rollspelet är så bra att det "bara riktar sig till seriösa, inbitna spelare", utan snarare för att den främste kunden jag riktar mig till är mig själv. Och jag vill inte ha introtext. :gremwink:

Däremot så finns det ett väldigt behov av en bra, central text som beskriver vad rollspel är. Eller snarare, ett antal texter, eftersom det vore naivt att tro att en text kan förklara alla sorters rollspel för alla sorters personer. Rollspel.nu är den bästa platsen för sådana texter, och det har länge planerats finnas, men än så länge har inget dykt upp. Man kanske skulle ta och sammanställa alla "Vad är rollspel-kapitel" från alla indie-rollspelen och se vad det blir?

/RipperDoc

Lindenius

Swashbuckler
Illustrationer (var Introtexter...)

Jag kan ju återigen ta DoD6 som exempel; jag skulle inte alls få samma uppfattning om hur Trudvang ser ut om jag gått miste om alla stämningsfulla bilder av Peter Bergting.

Grejen med illustrationer i rollspel är, enligt min mening, att illustrationerna inte stämmer överns med spelets stämning. Just ditt exempel ovan är ett tydligt exempel på när det faktiskt fungerar. I övrigt finns det många exempel där bilderna faktiskt är rätt mediokra alternativt är oerhört snygga men inte alls stämmer överens med spelvärlden/stäningen.
Andra tydliga exempel är Ars Magicas 3:e och 4:e versioner, där 3:e versionen innehåller oerhört stämningsfulla bilder, medan 4:e versionen innehåller sanslöst ickestäningsfulla dito trots att bilderna i sig inte är dåligt tecknade.

I de fallen då illustrationer och flavor-text (tappade det svenska ordet för det) inte stämmer överens, då skulle reglerna klara sig lika bra utan illustrationerna. Det är mest fult och irriterande.
Samma sak gäller även rollspel som är utformade på ett sätt som bryter mot stämningen.

//Erik - mina femtio öre

Boll

Veteran
Re: Illustrationer (var Introtexter...)

"I de fallen då illustrationer och flavor-text (tappade det svenska ordet för det) inte stämmer överens, då skulle reglerna klara sig lika bra utan illustrationerna. "

Jag håller helt med dig här, och jag kanske skulle skrivit att jag ville ha mer stämningsbilder som passar spelet. Men ni förstod säkert att det var det jag menade :gremgrin:

CGH

Warrior
Re: Men varför är det bättre utan bilder?

Att de alltför ofta är standardbilder som inte har med spelet att göra.
Ok det där köper jag. Jag håller med om att många bilder är opassande. Hur ofta ser man inte att en bild från ett spel även dyker upp i något annat? (tyvärr har jag inga bra exempel, men den som letar kommer att finna dem)

Nån stans inne i mitt huvud fanns tanken att rollspelsbilder i allmänhet är dåliga ("opassande" i sammanhanget mer bestämt), men jag vågade inte erkänna eller skriva det.

Visserligen är det inget som stör mig särskilt mycket, och en del spel har faktiskt passande bilder.

CGH

Warrior

Att de alltför ofta är standardbilder som inte har med spelet att göra.
Och i och med att det ovan är sannt blir även det som står här under sant.

Att jag måste betala för dem.
Att jag måste bläddra dubbelt så mycket för att man fyller sidorna med pynt.

TomasHVM

Swordsman
Et sted må du fortelle hva dette handler om, så hvorfor ikke begynne forklaringen i starten av boken, når leseren faktisk forventer at du skal si noe om det?

:gremsmile:

Det ska finnas bilder i rollspelsböcker av samma anledning till att det finns en bild till vänster om det här inlägget. Det blir lite roligare så.

Troberg

Sinister eater

Det ska finnas bilder i rollspelsböcker av samma anledning till att det finns en bild till vänster om det här inlägget. Det blir lite roligare så.
Med det resonemanget så borde man skjuta in små rutor med lättköpta skämt också.

En präst, en advokat och en katolsk präst går förbi ett barn hem som börjar brinna.
Prästen utbrister "Save the children!"
Advokaten svarar "Fuck the children!"
Den katolska prästen frågar hoppfullt "Do you really think we can do that?"
Blev det bättre så?

walderik

Veteran
Bilders vara eller inte

Efter att ha läst inläggen nedan om det här, måste jag nog hålla med dig om att det vore intressant om man slapp bilder.
Nu tjänar de ju ofta ett syfte att lätta upp en annars trist, stämningsdöd och oläsbar text, men om rollspelskonstruktörerna tvingade sig själva till att skriva bra och förmedla känsla i texten istället för rådata, tror jag att spelet hade vunnit mer på det.

Själv har jag länge stört mig på bilderna på monstren i alla CoC-utgåvor. Dels stämmer de ofta inte med hur monstren är beskrivna i böckerna och dels leder det lätt till slarvigt spelledande. Istället för att med ord bygga upp en stämning kring monstret och få spelarna att tvingas använda sin fantasi och därmed och ge dem mer inlevelse, är det allt för lätt att bara visa upp en bild och säga något i stil med "Helt plötsligt kommer en Migo fram och slår på dig och den ser ut så här (uppslagen bild i regelboken, kanske statsen nödtorftigt täcks)".

Samma sak med statsen iofs, men det är ett helt annat kapitel....

walderik

Veteran
Om man nu vill vårda nybörjarspelarna, är det då inte bättre att sälja ett helt separat introhäfte?
På så sätt kan man få plats med mer och bättre information, eftersom ett par, tre sidor har svårt att både berätta vad rollspel gör och förklara hur man får ut så mycket som möjligt av det.

walderik

Veteran
Låter som en bra idé tycker jag.
Man kanske skulle ha ett tredje häfte också som bara beskriver hur man skapar en karaktär. Då kan varje spelare i gruppen billigt skaffa ett sådant, sedan slipper man slåss om boken när man vill komma igång.

entomophobiac

Low Prep High Play
Man kanske skulle ha ett tredje häfte också som bara beskriver hur man skapar en karaktär. Då kan varje spelare i gruppen billigt skaffa ett sådant, sedan slipper man slåss om boken när man vill komma igång.

Ska spelkonstruktion bli praktiskt helt plötsligt? :gremwink:

Faktum är att det låter rätt fiffigt. Men det finns spel som löser det på liknande sätt, även om de kanske kräver en del av spelaren i form av systemerfarenhet etc. Jag menar, om jag säger 7/5/3 eller 13/9/5 så vet de flesta WW spelare vad jag pratar om, och kan genast sätta igång med sina rollpersoner.

Liknande borde man nog kunna ha mer sådana referenser på rollformuläret, för att snabba upp det hela. Efter några sessioner vet spelarna vad som behövs i spelet och kan göra sina rollpersoner själva. Särskilt bra fungerar det såklart med spel som inte använder en massa tabeller, utan köpsystem.

Men att ha alla referensprylar samlat i ett häfte låter som en vettig idé.

walderik

Veteran
Bra projekt

Jag hjälper gärna till om fler är intresserade.
Då slipper jag ha med det i mitt spel :gremsmile:

Förresten, länken nogo.rollspel.nu får jag inget vettigt på. Vad är det?

walderik

Veteran
Hmm, om det fanns en centralt förklarande text om vad rollspel är, som en del har nämnt här, skulle man kunna skriva något i stil med:
"Välkommen till Drakar & Död. Det här är ett rollspel skrivet av Kalle Kobold och Rickard Rättvis. Vill du veta mer om vad ett rollspel är så kolla in ....."

Det borde räcka.

Rosen

Myrmidon

Med det resonemanget så borde man skjuta in små rutor med lättköpta skämt också.

Jag kan fortfarande tänka mig att läsa (och därmed köpa) ett rollspel utan lättköpta skämt. Ett utan bilder skulle jag nog stoppa tillbaks i butikshyllan rätt snabbt.

Rollspel utan illustrationer känns för mig som stumfilm - visst går det att hänga med i storyn ändå, men det är faen så mycket mer osmidigt.

--
Åke

Krille

Super Moderator
"Man kanske skulle ha ett tredje häfte också som bara beskriver hur man skapar en karaktär."

Ah. Dungeons&Dragons Player's Handbook.

"Då kan varje spelare i gruppen billigt skaffa ett sådant"

Billigt? Nähäpp, inte PHB.

"sedan slipper man slåss om boken när man vill komma igång."

Definitivt inte PHB. :gremwink:

Handen på levern, TORG och Shatterzone byggde på just den idén. Boxen innehöll världsbok, regelbok, kortlek, fan och hans moster och en del annat, men regelboken kunde även inskaffas separat, och det var den som spelarna behövde.

Troberg

Sinister eater

Jag kan fortfarande tänka mig att läsa (och därmed köpa) ett rollspel utan lättköpta skämt. Ett utan bilder skulle jag nog stoppa tillbaks i butikshyllan rätt snabbt.
Jag håller med Walderik, ofta är illustrationer och en snygg produktion ett sätt att dölja en produkts uselhet (Nephilim är ett strålande exempel). I stället för att dölja missarna med bilder så skriv intressant.

entomophobiac

Low Prep High Play
Dungeons&Dragons Player's Handbook.

Som jag ser det är poängen här att det inte ska vara lika omfattande som PHB. Tänk dig mer ett supplement i storlek med bagatellböckerna till Mutant Chronicles; typ äventyren eller boken om aposteln Ilian. Ett häfte på 20-40 sidor som summerar karaktärsgenereringen.

Jag menar, i CoC hade det ju räckt med uppslaget om karaktärsskapandet för att spelarna skulle kunna gå igenom hela processen utan några större problem.

PHB är ju bara en massa besvärjelser, färdighetsbeskrivningar och skitsnack, samt samtliga regler. Låt reglerna vara för sig, och genereringen/summeringen i ett litet billigt häfte.

Med det resonemanget så borde man skjuta in små rutor med lättköpta skämt också
Jag kanske borde ha skrivit lättsammare istället för roligare. En bild varierar informationsflödet som många redan tidigare påpekat, till skillnad från under bältet-humor med särskrivningar som enbart fungerar som utfyllnad.