Introvert eller extrovert

Är du introvert eller extrovert?

  • Mycket introvert

    Votes: 20 24.7%
  • Något introvert

    Votes: 33 40.7%
  • Något extrovert

    Votes: 8 9.9%
  • Mycket extrovert

    Votes: 5 6.2%
  • Varken eller eller både och

    Votes: 15 18.5%

  • Total voters
    81

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,993
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Prova ställ oväntade och intressanta frågor till personerna så ska du nog se att konversationerna blir mer intressanta 🙂
Försöker spara det till personer jag bryr mig om. Ja, om det inte är arbete, då kan man låtsas bry sig. För det är ju ändå en del i att vara professionell.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,789
Location
Värnhem, Malmö
Bara för att underlätta så är definitionen av introvert den som finns på wikipedia, så vi hyfsat refererar till samma sak. Och så la jag till ett alternativ.
Här kan man dock säga att det finns många olika sätt att se på introversion/extraversion. Begreppen introducerades av Jung, och så som de ofta används är de populariserade inom Myers-Briggs-testet, vilket bygger på jungianskt tankegods. Detta kan dock inte på något vis anses leva upp till kraven på vetenskaplighet, särskilt eftersom Myers-Briggs-testen inte är föremål för någon självständig forskning, utan helt och hållet definieras av ett specifikt företag (CPP). Däremot har man i den avsevärt bättre beforskade Big Five-/OCEAN-modellen också hittat en variabel som man kommit att definiera som extraversion, där folk skiljer sig åt hyfsat mycket – däremot är det inte frågan om att folk ingår i särskilda "typer" på det vis Myers-Briggs-testet påstår.

För egen del? Jag satte mig som "mycket extrovert", så att någon gör det också. Jag uppskattar sociala sammanhang, pratar mycket, söker kontakt med nya människor helt enkelt eftersom det är kul att prata med folk, etc.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,281
Location
Örebro
Jag försvinner i gruppsammanhang och tar minimalt med plats. Jag observerar och finner inget intresse i att ta plats i ett större sammanhang. I enskilda samtal eller mindre grupper, så kan jag vara den som driver samtalet med frågor för jag är genuint nyfiken på andra människor. Jag skulle kalla mig introvert. Nyfikenheten eller viljan att driva samtal med andra människor, oavsett om jag finner dem intressant eller ej, skulle jag inte påstå handlar om att vara introvert och extrovert. Det är mer något som hänger ihop med andra delar av personligheten.

Dock skulle jag till vardag inte tala om mig själv som introvert, då skulle jag se mig som reserverad. Extremt reserverad.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,542
Försöker spara det till personer jag bryr mig om. Ja, om det inte är arbete, då kan man låtsas bry sig. För det är ju ändå en del i att vara professionell.
Ah där är vi helt tvärtom. Jag skulle förgås om jag sparade alla roliga frågor till folk jag redan känner, det finns alldeles för många spännande människor ute i världen för det 🙂 Menar alltså inte att jag skulle ha rätt och du ha fel, bara att det är intressant att man kan se så olika på saken 🙂
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
421
Den intressanta skalan är följande,

social extrovert - upplevs som extrovert, är duktig på sociala interaktioner. Får energi av det, laddar batterierna socialt och kan göra det länge och väl utan att bli urladdad och utarmad av det.

asocial extrovert -upplevs som extrovert, är duktig på sociala situationer. Får dock (oftast) inte energi av det. Blir långsamt urladdad och behöver ladda upp igen i ensamhet.

asocial introvert - gillar inte sociala situationer. Upplevs inte duktig på sociala situationer. Blir snabbt urladdad och ibland helt utmattad av det. Behöver återhämtning.

Social introvert- tror sig gilla sociala situationer men upplevs ”awkward”. Fattar inte sociala clues. Vill gärna stänga stället men blir ofta stående ensam för att folk går iväg. Försöker igen nästa tillfälle med samma resultat. Blir inte urladdad och tycker ofta ”att det var supertrevligt och vill ses igen” medan de andra helst inte inkluderar hen.


Fått detta av en klinisk psykolog jag jobbar med. Tycker den fungerar dunder när man tänker på detta. Jag är supertydligt en asocial extrovert. Ni hade upplevt mig SUPER-social -mingelproffs- men egentligen vill jag bara hem och kolla GoT
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,870
Location
Ereb Altor
asocial extrovert -upplevs som extrovert, är duktig på sociala situationer. Får dock (oftast) inte energi av det. Blir långsamt urladdad och behöver ladda upp igen i ensamhet.
[...]
Fått detta av en klinisk psykolog jag jobbar med. Tycker den fungerar dunder när man tänker på detta. Jag är supertydligt en asocial extrovert. Ni hade upplevt mig SUPER-social -mingelproffs- men egentligen vill jag bara hem och kolla GoT
Lysande. Jag är också en asocial extrovert. Inte så att jag i stunden känner att jag vill hem och kolla GoT, men när jag väl kommer hem är jag rätt slut.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,017
Location
Off grid
Jag är något introvert men kan "spela" lite extrovert vid behov, t.ex. i jobbsammanhang eller på fester med folk jag inte känner.
I min spelgrupp har jag två introverta och två extroverta.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Den intressanta skalan är följande,

social extrovert - upplevs som extrovert, är duktig på sociala interaktioner. Får energi av det, laddar batterierna socialt och kan göra det länge och väl utan att bli urladdad och utarmad av det.

asocial extrovert -upplevs som extrovert, är duktig på sociala situationer. Får dock (oftast) inte energi av det. Blir långsamt urladdad och behöver ladda upp igen i ensamhet.

asocial introvert - gillar inte sociala situationer. Upplevs inte duktig på sociala situationer. Blir snabbt urladdad och ibland helt utmattad av det. Behöver återhämtning.

Social introvert- tror sig gilla sociala situationer men upplevs ”awkward”. Fattar inte sociala clues. Vill gärna stänga stället men blir ofta stående ensam för att folk går iväg. Försöker igen nästa tillfälle med samma resultat. Blir inte urladdad och tycker ofta ”att det var supertrevligt och vill ses igen” medan de andra helst inte inkluderar hen.


Fått detta av en klinisk psykolog jag jobbar med. Tycker den fungerar dunder när man tänker på detta. Jag är supertydligt en asocial extrovert. Ni hade upplevt mig SUPER-social -mingelproffs- men egentligen vill jag bara hem och kolla GoT
Ja, det var en bra skala. En till asocial extrovert här, i så fall. Fast det tar några dagar för mig att ladda ur batterierna i sociala situationer. Jag har inga problem med att vara social typ oavbrutet i tre-fyra dagar, framförallt på konvent där jag gör något jag gillar, men det är jäkla gött att komma hem efteråt och pilla naveln i några dagar.

EDIT: I den definitionen är dock ”introvert” lika med ”dålig på sociala situationer” och ”asocial” lika med ”laddar batterierna i ensamhet”. Det låter lite tvärtom gentemot hur orden vanligtvis används. Säkert att du inte ska byta plats på dem?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,243
Vettefan...
Det skiftar ganska rejält beroende på hur trygg jag känner mig.
Är jag lite på örat och med några vänner så kan det hoppa en del grodor ur munnen på mig. Är jag i ett nytt sällskap så är jag nästan bara tyst och väldigt stel.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Intressant tråd. Jag skulle säga att jag är extrovert. Jag är den som håller ihop saker i min umgängeskrets och ser till att vi spelar. Jag jobbar som konsult och är oftast en den som driver saker mot kund, kallar till möte följer upp etc. Jag vet att jag är detta på grund av min uppväxt. Min bror är handikappad och krävde väldigt mycket uppmärksamhet under vår uppväxt. Så jag lärde mig tidigt att ta kontakt med folk för att få social interaktion. Det är något som alltid varit med mig. Har en kollega som brukar säga "har du tagit dina snackepiller idag igen?"

Så jag är nog en person trivs att stå i centrum.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,098
Location
Sthlm
Jag tycker det är uppladdande att snacka skit med ett par kompisar över kaffe/öl. Men tärande att ta hem samma kompisar och spela Gloomhaven.

Så jag vet inte vart jag hamnar.
Gillar att kallprata med kollegor, men inte att festa med kollegor.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
Jag tycker det är uppladdande att snacka skit med ett par kompisar över kaffe/öl. Men tärande att ta hem samma kompisar och spela Gloomhaven.

Så jag vet inte vart jag hamnar.
Gillar att kallprata med kollegor, men inte att festa med kollegor.
Jag stoppar dig i lådan "granska mänsklig" :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
Den intressanta skalan är följande,

social extrovert - upplevs som extrovert, är duktig på sociala interaktioner. Får energi av det, laddar batterierna socialt och kan göra det länge och väl utan att bli urladdad och utarmad av det.

asocial extrovert -upplevs som extrovert, är duktig på sociala situationer. Får dock (oftast) inte energi av det. Blir långsamt urladdad och behöver ladda upp igen i ensamhet.

asocial introvert - gillar inte sociala situationer. Upplevs inte duktig på sociala situationer. Blir snabbt urladdad och ibland helt utmattad av det. Behöver återhämtning.

Social introvert- tror sig gilla sociala situationer men upplevs ”awkward”. Fattar inte sociala clues. Vill gärna stänga stället men blir ofta stående ensam för att folk går iväg. Försöker igen nästa tillfälle med samma resultat. Blir inte urladdad och tycker ofta ”att det var supertrevligt och vill ses igen” medan de andra helst inte inkluderar hen.


Fått detta av en klinisk psykolog jag jobbar med. Tycker den fungerar dunder när man tänker på detta. Jag är supertydligt en asocial extrovert. Ni hade upplevt mig SUPER-social -mingelproffs- men egentligen vill jag bara hem och kolla GoT
Också en sådan grej som lämpar sig illa för självskattning :) Jag har en jäkla massa bekanta som upplever sig själva vara socialt kompetenta men som inte är det för fem öre :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
JAG upplever mig som ganska socialt kompetent men har inte någon aning om det stämmer, det är ont om objektiva observatörer att fråga!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Också en sådan grej som lämpar sig illa för självskattning :) Jag har en jäkla massa bekanta som upplever sig själva vara socialt kompetenta men som inte är det för fem öre :)
Människor generellt är rätt kassa på självskattning. Dunning-Kruger gör att folks bild av sin egen förmåga mest är baserad på hur genetiskt betingade de är att ha starkt självförtroende snarare än faktisk förmåga.

Übereil
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Om någon undrar (varför ni nu skulle göra det...) hur jag ligger till så är mitt rekord när jag gjort tester online på att jag är mer extrovert än 8 % av befolkningen. Det vanligaste resultatet är 0 %.

Übereil
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
En god vän brukar beskriva mig som "social introvert", vilket jag tycker känns träffande. Umgås gärna med folk, men "rätt" folk och "rätt" sammanhang. Tappar väldigt fort intresset i ytliga sociala sammanhang och har väldigt dåligt socialt tålamod.
 
Top