Det är något nästan helt nytt på forumet som du snackar om här, jag tror bara att det där Heist-projektet jag länkade till har liknat vad du pratar om.
Här är diskussionen som föregick tråden jag länkade till, du kanske kan hämta mer utav den. Har du tittat någonting på solorollspelsböcker? Det låter som du har det efter vad du pratar om. Jag har hört en del intressanta idéer om vad man kan göra med dessa, från Feuflux och Rising tror jag, så dom skulle du kunna PM:a.
Hur mycket rollspel ska det vara då? Jag upplever att rollspelselementet försvinner när det inte känns motiverat, så jag skulle föreslå någon moment av subjektiv bedömning från de andra spelarna som baserar sig på rollgestaltning om du vill ha en balans mellan rollspel och brädspel.
Som till exempel... Låt oss säga att ditt spel handlar om älvor som förlorar sin fantasi till förmån för tråkig logik, eller något sådant pseudo-Changeling. Då skulle man i slutet av varje scen kunna ha ett moment där varje spelare får rösta om varje rollperson ska gå ner ett poäng i fantasi och öka i logik.
Eller en handlingsresolution baserad på röstande (lyckas/misslyckas), som man baserar på den andres berättande. Det kan bli lite orättvist att den som är bäst på att berätta också lyckas bäst i berättelsen, men det för in ett berättar/gestaltningsmoment.
Eller min favorit: Ju flera av sina karaktärsaspekter man kan väva in i sin beskrivning av en handling, ju större chans att det går bra. Karaktärsaspekter kan vara säker som "Stor", "Stark", "Snäll", "Ful", "Har en pistol" eller "Vet Shub-Al-Nigguraths hemlighet". Det funkar väldigt bra i många spel, IMHO.