Re: Att bryta normen
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Tsianphiel</div><div class="ubbcode-body">Ointressant därför att rollspelen är - precis som du själv säger - skrivna av män för en manlig publik. Eller snarare med utgångspunkt i den kultur som omger oss. Dvs normen, dvs vit medelklassman. </div></div>
Nej, jag menar ointressant eftersom det är en stor bajsmacka (det vill säga något man inte vill bita i). Som jag skrev tidigare:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Krille</div><div class="ubbcode-body">Dels vet de hur koko rödstrumporna blir om de ens försöker, och dels är de osäkra på hur de gör, så de låter bli ämnet och låter spelarna själva sätta in vad de vill.</div></div>
Det vill säga, de flesta konstruktörer inser att om de gör något så blir det fel, antingen historiskt, rödstrumpemässigt eller hos mottagarspelgruppen som ska spela skiten, så de låter bli. De historiskt bevandrade får göra efterforskningen själva, rödstrumporna får läsa in något själva om de ska ha något att gnälla på, och mottagarspelgrupperna slipper jobbiga pekpinnar utan kan fortsätta vara vita medelklassmän om de känner för det.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Tsianphiel</div><div class="ubbcode-body">"Hur koko rödstrumporna blir"? Jag tror - eller snarare vet, varandes en rödstrumpa själv - att rödstrumporna inte alls blir koko, utan snarare välkomnar ett annorlunda perspektiv. Jag blev jätteglad över att hitta en rollspelsbok bland de 80-ish grundregelböcker jag har som faktiskt ens tog upp ämnet. </div></div>
Jag har mycket dåliga minnen av en ond debatt från just rödstrumporna inför Västmark, 3 när jag ville föra in ett mer tidsenligt genusperspektiv. Det slutade med att jag satte upp som policy att över huvud taget inte ta upp genusfrågor, för jag ville helt enkelt inte utsätta mig för skiten igen.
Så tro mig, rödstrumporna kan bli helt galna över saken.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Tsianphiel</div><div class="ubbcode-body">Vilka? Förutom Pendragon? För som sagt - 80-ish grundregler och 100-ish moduler och jag har inte hittat motsvarande i dem. Jag har inte läst Pendragon, skall nämnas, så jag kan inte uttala mig om det heller. </div></div>
Det beror till stor del på att rollspel i allmänhet inte är culture gaming-rollspel, utan äventyrsrollspel eller intrigrollspel. Bland mina 60+ rollspel så är det inte många culture gaming-rollspel jag har - Pendragon, Albedo och Sengoku är några av dem, men är i klar minoritet till exempelvis Star Wars, Dungeons&Dragons och liknande spel.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Tsianphiel</div><div class="ubbcode-body">Jag upplever inte att de utgör ett undantag, snarare en regel.</div></div>
Asså, vad jag menar är att bland undantagen culture gaming-rollspel så är det mer regel att genusroller ingår än att de inte gör det, eftersom just genusroller är en så viktig del av kulturen man försöker uppleva. Att ta bort den vore liksom att ta bort character points ur GURPS.