Nekromanti Invanda mönster

Röde Jack

Veteran
Re: Diffusa mönster

Tsianphiel said:
Det handlar om samma sak. Genom att ignorera kvinnornas situation i texten utgår författarna ifrån att publiken är manlig. Den här uppfattningen förstärks genom att de få illustrationer som finns på kvinnor till största delen är av dekorativ art.
Eller är det så att författarna ignorerar kvinnornas situation under 1700-talet just för att man inte vill skrämma bort den kvinnliga publiken?

För risken är ju liksom att den stora majoriteten spelare, oavsett kön, inte gillar att spela rollpersoner vars handlingar är KRAFTIGT begränsade. Vilket ju skulle vara fallet om man skulle spela i en helt historiskt korrekt 1700-talssetting.

Men missförstå mig inte, personligen skulle jag gärna ha med mer av samtidens förtryck, inte bara mot kvinnor utan även andra grupper, i GD. Just för att jag tycker att det är viktigt att problematisera maktstrukturer. Problemet är bara att varje gång som jag försökt ta i den heta potatisen så har jag fått tonvis med skit från forumadel och förståsigpåare som har förutsatt att jag är en korkad mansgris som omedvetet reproducerar stereotyper. Så tack, men nej tack.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Diffusa mönster

Tsianphiel said:
Jag har vare sig ork, tid eller lust att analysera 50 - 100 bilder.
Men vad otippad då. Du flyr undan som vanligt, utan att förklara något. Nästa gång ska jag inte bemöda mig.

/Han som tycker man kunde ha valt ett annat rollspel, men nähe

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Informationslöshet

Genom att ignorera kvinnornas situation i texten utgår författarna ifrån att publiken är manlig.
Felet i det här resonemanget, vad gäller Götterdämmerung, är att Götterdämmerungs grundregler ignorerar allas situation under 1700-talet. Det står inget om hur kvinnor hade det, men det står heller inget om hur män, tyskar, soldater, präster, barnmorskor, spanjorer, leprasjuka eller upptäcksresande eller någon annan kategori av människor hade det. Eftersom världsinformationen i princip inte existerar i Götterdämmerung är det inte speciellt konstigt att den inte tar upp kvinnornas roll i samhället.

/tobias

Krille

Super Moderator
Låst tråd

Hörni, jag tar å låser den här tråden. Ställningarna är helt låsta och Hans sista post var en dryghet för mycket. Vädret är tydligen alldeles för varmt, så ta upp ämnet igen när det blir lite svalare.

- Krille, med hatt