Har du några förslag? Vad ger de mest intressanta möjligheterna? Vilka är det man kallar in för att göra sabotage, spaning och annat roligt vid en invasion från yttre rymden?
Specialenheter, typ jägarförband och kommandogrupper är ju dom som opererar med sabotage bakom fiende linjer. I ett sånt här fall skulle väl mycket väl en skyttegrupp kunna få liknande uppdrag, fast på egen mark. Och under den här typen av invansion är ju hela planeten egen mark.
Så mina slutsatser skulle vara att en skyttegrupp exempelvis kan göra det mesta. "Ta över denna gamla TV-stationen för att använda utrustningen till att nå ut till överlevare." "Spräng denna bron för att förhindra framkomst". Etc.
Kommandogrupper skulle snarare skickas till exempelvis en misstänkt utomjordisk befästning och sabotera den, om det ska ske snabbt och effektivt och inte som en regelrätt attack med större styrkor.
Spaningsgrupper anser jag gör väl mindre operationer, men som kanske i regel har mer långsiktiga eller större konsekvenser. "Spana på denna ruinstaden med stor utomjordisk aktivitet och rapportera aktiviteten". "Ta ut ledaren för den utomjordings-dyrkande sekten som huserar i det gamla sjukhuset". I viss mån lite som kommandogruppernas uppdrag, fast "mindre riskabla".
Skyttegrupp passar bäst för ett sånt här rollspel anser jag. En riktigt bred typ av uppdrag i situation som den här, samt många olika roller för spelare att ta etc.
Funderar; vad är skillnaden mellan kommandogrupp, spaningsgrupp, skyttegrupp? Vilka fler sorters grupper finns det som kan vara aktuella? Som jag frågade tidigare, vilka är det som sätts in för att göra såna uppdrag som beskrivs i den här tråden? Blir det "skyttegrupper"?
Grov generalisering:
Kommandogrupp/specialstyrka - En blandning av skyttegrupp, insatsstyrka, spaningsgrupp beroende på vilken nationalitet och grupp man kikar på. Men högutbildade inom sitt område för att utföra de allra farligaste och mest krävande uppdrag. Dessutom ofta på egen hand.
Skyttegrupp - Allt möjligt. Regelrätt strid. Bevakning, eskortering osv.
Spaningsgrupp - Mycket "ligga still", bära tunga väskor, spana, hämta och lämna information för att underlätta arbetet för andra delar av organisationen.
Övriga - Tross, vilket inte är så kul kanske att gestalta för spelarna då man ofta rullar i bakgrunden med kockar, sjukvårdare osv osv. Kan i viss mån bli "utlånade" till andra delar, exempelvis ett skyttekompani för att understöda dom i en operation.
Sen finns ju massa annat tråkigt som tekniker, brobyggare, radiomän etc.
Kort sagt. Fokusera på en skyttegrupp. Det är den mest allsida och spännande delen för ett rollspel vill jag påstå. Allt kan hända. Allt från stor regelrätt strid, till mindre operationer på gruppnivå för att kanske underlätta en kommande större operation eller handling.