Nekromanti [Invasion] - Rollpersonerna

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Okej, jag har tänkt. Jag kan nog tänka mig gröna baskrar, trots allt.

Jag har funderar på det här med relevans; vilken information är relevant för rollspelande? jag har delat upp lite frågor i kategorier, och ser gärna förslag på fler frågor. Och svar, såklart.

Estetiska ting:
De här frågorna besvaras i små faktarutor utspridda här och var, och har som främsta funktion att ge lite färg.

- Hur ser uniformerna ut?
- Hur ser rangerna ut?
- Finns det några Green Berets-relevanta uttryck/slang som kan vara av intresse?

Praktiska ting:
Det här är grejer jag tänker mig skulle vara relevanta för spelledare och spelare att känna till när man bygger respektive klarar av äventyr.

- Vilken utrustning har green berets normalt? Vad har man tillgång till?
- Vilka taktiker använder green berets i urban combat? Vad ingår i träningen? Vilka av dessa kan läras ut till rollspelare?
- Vilka "roller" kan tänkas finnas? Vi snackar inte nödvändigtvis hårdspecialiserade "det är bara X i gruppen som kan sjukvård", utan kanske snarare vem bär på vad, vad är man kanske lite extra utbildad i?
- Hur är man grupperad? Finns det nån storlek som är lagom för 5-7 personer, dvs 3 rollpersoner plus några slp:er?




Jag undrar om jag ska starta en ny tråd om hur man bygger taktiskt intressanta encounters i stadsmiljö; hur man hittar på terräng etc som leder till intressant planmakande...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • En chef, vanligen kaptens grad
  • En verkställande chef, vanligen warrant officer
  • En gruppsergeant, vanligen Master Sergeant
  • En underrättelseofficer, vanligen Sergeant First Class
  • Två vapenspecialister
  • Två ingenjörssoldater (de som spränger saker)
  • Två sjukvårdare
  • Två signalister
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
  • En chef, vanligen kaptens grad
  • En verkställande chef, vanligen warrant officer
  • En gruppsergeant, vanligen Master Sergeant
  • En underrättelseofficer, vanligen Sergeant First Class
  • Två vapenspecialister
  • Två ingenjörssoldater (de som spränger saker)
  • Två sjukvårdare
  • Två signalister
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,782
Location
Maastricht
- Finns det några Green Berets-relevanta uttryck/slang som kan vara av intresse?
Ja, deras motto är i högsta grad väldigt relevant. Du känner redan till det, men här kommer det igen!

Green Berets said:
De oppresso liber (Latin: To Liberate the Oppressed)
Ett bra val att köra på de gröna btw! :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Coolers. 12 pers blir ju lite mycket för en grupp rollpersoner, kan jag tycka. Kanske skulle man kunna fokusera på ett "split team"?
Fokusera på 6-mannagruppen. Se till så att scenariona kräver att A-gruppen delar på sig.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,782
Location
Maastricht
Det finns helt säkert specialgrupper inom US Special Forces (Green Berets) som inte riktigt fungerar som andra. Och där kan du göra som du vill med antal.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Draugen said:
Det finns helt säkert specialgrupper inom US Special Forces (Green Berets) som inte riktigt fungerar som andra. Och där kan du göra som du vill med antal.
Om inte annat en rätt så speciall situation - kanske delar man på grupperna för att få mer gjort eller så? Man kanske har brist på mannar och för många uppdrag att försöka fixa?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,782
Location
Maastricht
Exakt!

Det är en rätt speciell situation trots allt och då kan sådana metoder faktiskt kräva att man delar upp gruppen. Man kanske är avskuren och har två objektiv som måste genomföras + hur många andra goda orsaker som helst!

Ser inget problem öht.
 
G

Guest

Guest
Först tänkte jag rekommendera dokumentären "Inside the Green Berets" från National Geographic. Visar en ganska typisk uppgift och gruppering för ett specialförband.

- Finns det några Green Berets-relevanta uttryck/slang som kan vara av intresse?

Militära förkortningar och varianter av dessa. I både fel och rätt sammanhang.

- Vilken utrustning har green berets normalt? Vad har man tillgång till?

Eldkraft. Är man så få som man är i ett ODA så får man helt enkelt kompensera det med tunga kanoner. Så var inte rädd att utrusta rollpersonerna med tunga kulsprutor, granatsprutor, granatgevär... kanske en och annan artilleripjäs vid deras utgångsgruppering.

Sen tillkommer såklart en mängd till "gadgets". Radioutrustning är A och O så det har de garanterat i mängder. Både för satellitsamband och traditionell radio. Är uppgiften som ska lösas kopplad till någon form av spaning/underrättelseinhämtning så använder man snabbsändande och svårupptäckta vågformer.

Enklare former av signalspaning förekommer säkerligen, som du även kan se i dokumentären jag tipsade om, så sådan utrustning så ofta man har möjligheten.


- Vilka taktiker använder green berets i urban combat? Vad ingår i träningen? Vilka av dessa kan läras ut till rollspelare?

Vad gäller rensning och tagande av byggnad tror jag inte metodiken skiljer sig väsentligt från andra förband.
Däremot så skulle jag kunna tänka mig att syftet är annorlunda. Det känns ju lite knäppt att skicka SF på ett mål som en skyttepluton lika väl kan lösa.

Fritagningar och spaning känns dock väldigt SF även om det finns speciella specialförband för uppgifterna. Fast rollpersonerna blir ju givetvis indragna i sådant också - de speciella specialförbanden är ju för dyra :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
krank said:
Coolers. 12 pers blir ju lite mycket för en grupp rollpersoner, kan jag tycka. Kanske skulle man kunna fokusera på ett "split team"? Alternativt så får man bygga nån speciallösning där man har ett antal "bakgrundare", dvs ett antal SLP:er som mest finns i bakgrunden, inte tar initiativ och inte är så duktiga. men ändå, NIO såna blir lite maffigt. Hmmm.
Det går ju att lösa med lite smarta regelmekanismer.

En lösning är att köra som i Ars Magica - en troupe består av en klase magiker, en klase companions och en hög grunts. Varje spelare har en magiker och en companion, och spelmötet börjar oftast med att magikerna bestämmer vilka som får stanna hemma i labbet och samla XP och vilka magiker som måste ut och äventyra. De spelare vars magiker stannar hemma spelar sina companions istället. Grunts görs i hög och hanteras och spelas gemensamt.

Du skulle kunna sköta det genom att låta spelarna göra en specialistgubbe var. Befälen är alltid SLPer (så slipper man problemet med att en spelare bestämmer över de andra, och får ett mer plant spelfält), och de specialistgubbar som inte är rollpersoner är "up for grabs" när de behövs.

En annan lösning är att betrakta andra halvteamet som en klase resurspoäng som kan användas för att boosta ens egna påhitt. "Jag vill ha fire support här som bonus på mitt försvarsslag, så jag spenderar en resurspoäng" - "den andre sjukvårdaren behövs för att klampa igen den här blodådern, så jag spenderar en resurspoäng för att få en bonus på mitt Första Hjälpen" - "vi behöver boosta våra initiativslag, så underrättelseofficeren begär realtidsvideo från en Predator som cirklar över området och den kunskapen gör att vi kan ta initiativet i fajten" etc.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Stövelkatten said:
Vad gäller rensning och tagande av byggnad tror jag inte metodiken skiljer sig väsentligt från andra förband.
...vilket tyvärr inte är ett svar jag kan använda. Jag är nämligen helt värdo på sånt här. Jag kan INGENTING om vad "andra förband" har för taktiker... =)

Stövelkatten said:
Det känns ju lite knäppt att skicka SF på ett mål som en skyttepluton lika väl kan lösa.
Kanske. Men jag vill ha så stor bredd som möjligt på vilka uppdrag rollpersonerna skickas iväg på. Om special forces blir för begränsade kan jag tänka mig att välja ngt annat...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Krille said:
Det går ju att lösa med lite smarta regelmekanismer.
Absolut.

Största problemet jag ser är nog egentligen psykologiskt - jag tror att spelare uppfattar en tolvmannagrupp som rätt stor, och med storlek följer viss säkerhet - man känner sig lite för bekväm, säker. Man har ju lite kanonmat (SLP:er) att skicka fram... Plus att jag tror det kan bli svårt att sätta ansikten på och komma ihåg så många SLP:er. Har kört med dubbla rollpersoner i D&D, redan det kändes lite för splittrat.
 
G

Guest

Guest
krank said:
Stövelkatten said:
Vad gäller rensning och tagande av byggnad tror jag inte metodiken skiljer sig väsentligt från andra förband.
...vilket tyvärr inte är ett svar jag kan använda. Jag är nämligen helt värdo på sånt här. Jag kan INGENTING om vad "andra förband" har för taktiker... =)
Den här wikipedia-artikeln sammanfattar kortfattat tänket bakom urban krigföring. Wikipedia - Urban Warfare
Och en lite mer nedbruten text -> länk eller sidans index

Snabbhet, samordning och aggresivitet är ledorden.

Om karaktärerna har tillgång till en karta och uppgifter om fienden så kan man ju låta dem planera sitt tillslag själva. Kanske kan man även ha en mekanik för att lösa ut hur vissa delmoment i planen faller ut på riktigt. Så slipper man lösa ut varenda strid "skott för skott" med enskilda tärningsslag. Det jag tycker är intressant i sådana här scenarier är planeringen och inte så mycket att vålda ihjäl en massa motståndare.
Sen måste det ju givetvis gå åt helvete med planeringen förr eller senare - och då zoomar man in på situationen. :gremsmile:



krank said:
Stövelkatten said:
Det känns ju lite knäppt att skicka SF på ett mål som en skyttepluton lika väl kan lösa.
Kanske. Men jag vill ha så stor bredd som möjligt på vilka uppdrag rollpersonerna skickas iväg på. Om special forces blir för begränsade kan jag tänka mig att välja ngt annat...
Tja, fast det är ju rollspel så jag skulle inte lägga så mycket vikt vid det. Eller så kan man ju motivera uppdraget med att rollpersonernas grupp är de enda tillgängliga eller mest lämpade.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Krille said:
efälen är alltid SLPer (så slipper man problemet med att en spelare bestämmer över de andra, och får ett mer plant spelfält)
Är jag ensam om att faktiskt gilla gradskilnader tydliga maktskillnader i rollpersonsgrupper?

I verkligheten är ju befäl och gradskillnader jobbiga. De måste de nästan vara. Befälet har ansvaret, och lyds inte order kan någon dö.

Men min erfarenhet är att befäl, eller spelare med en rollperson som är i en tydlig makt- och ansvarsposition inte är jobbiga. Spelarna diskuterar på som vanligt, men befälet har sista ordet. Befälet kommer att ta det aningen försiktigt, för går allt åt pipan skrattar alla gott åt spelaren som sände hela gruppen i döden.

För mig blir alltså konstruerade maktskillnader hos rollpersonerna, särskilt om de strider mot de strukturer som redan finns hos spelarna, en inspirerande begränsning. Fattar ni?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Idéer om förband

Jag tror att Green Berets är liite för Elite för det som Krank tänker sig. Jag menar.

I USA så finns det färre än 6000 Green Berets, och de ska (i fallet av en utomjordisk invasion) täcka inte bara USA utan alla övriga ställen där High Command tycker att USA bör slåss.
Samma sak gäller Nightstalkers, Rangers och annat gojs.

Jämför detta med US Marine Corps som har över 200.000 grabbar och US Army och National Guard som har lite mindre än 600.000 soldater var.

USMC, US Army och National Guard är inte så olika dock.
Kanske så borde man kunna göra så att gruppen kommer överens om vilken enhet man spelar:

USMC: US marines främsta roll är som chocktrupper. Därför har de högre moral och kan tåla mer psykisk påfrestning.
US Army: Den reguljära armen. De är den stora massan och USAs muskler. De är därför utrustade med tyngre grejer. Vanligtvis brukar de ha tyngre vapen och arbeta närmare med artilleri och andra understödsenheter. Special regler kan vara att man antingen har mer eldunderstöd (alltså artilleri och sådan som kan stödja enheten när de verkligen behöver det) eller kanske får ha mer ammunition och kulsprutor.
National Guard: Har övriga specialiteer iom att de är en deltids milis. Välj ett yrke. Du kan vad det yrket rimligtvis kan. Grejer som Mekaniker, telefonreparatör osv bör väl kunna komma tillanvändning.

P.S: I Battle: Los Angeles så är protagonisterna USMC.
 
G

Guest

Guest
Re: Idéer om förband

Cybot said:
Jag tror att Green Berets är liite för Elite för det som Krank tänker sig. Jag menar.

I USA så finns det färre än 6000 Green Berets, och de ska (i fallet av en utomjordisk invasion) täcka inte bara USA utan alla övriga ställen där High Command tycker att USA bör slåss.
Samma sak gäller Nightstalkers, Rangers och annat gojs.

Jämför detta med US Marine Corps som har över 200.000 grabbar och US Army och National Guard som har lite mindre än 600.000 soldater var.

USMC, US Army och National Guard är inte så olika dock.
Kanske så borde man kunna göra så att gruppen kommer överens om vilken enhet man spelar:

USMC: US marines främsta roll är som chocktrupper. Därför har de högre moral och kan tåla mer psykisk påfrestning.
US Army: Den reguljära armen. De är den stora massan och USAs muskler. De är därför utrustade med tyngre grejer. Vanligtvis brukar de ha tyngre vapen och arbeta närmare med artilleri och andra understödsenheter. Special regler kan vara att man antingen har mer eldunderstöd (alltså artilleri och sådan som kan stödja enheten när de verkligen behöver det) eller kanske får ha mer ammunition och kulsprutor.
National Guard: Har övriga specialiteer iom att de är en deltids milis. Välj ett yrke. Du kan vad det yrket rimligtvis kan. Grejer som Mekaniker, telefonreparatör osv bör väl kunna komma tillanvändning.

P.S: I Battle: Los Angeles så är protagonisterna USMC.
Skit i det. Klart rollpersonerna är SF - det behöver ju inte var realistiskt alltid? Och hur jäkla kul är det att vara skytt i ett stridsfordon underordnat 3:e pluton ur 2:a kompaniet? Skjuta med värmekamera - pah! Amatörer!

Nä, då ligger man väl hellre och kissar i vuxenblöja och siktar på gröna fiender från ett sedan tidigare rensat skogsparti. Det var bara så att de råkade kliva rakt över den buske ni låg under. Och visst var suget från en ren träff på tio meter där - men det var inte målet idag. Målet sitter i byggnaden där framme. Frågan är bara hur man plockar en fiende som saknar vitala kroppsdelar... hur dödar man något utan mänsklig anatomi?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Idéer om förband

Stövelkatten said:
Skit i det. Klart rollpersonerna är SF - det behöver ju inte var realistiskt alltid? Och hur jäkla kul är det att vara skytt i ett stridsfordon underordnat 3:e pluton ur 2:a kompaniet?
Istället för att vara »de vanliga av de bästa«, som SF, kan ju rollpersonerna vara »de bästa av de vanliga«.

Rollpersonerna ska självklart inte vara fordonsskyttar i ett vanligt jävla Stryker-kompani. Det vore skittråkigt. Men säg att de tillhör spaningstrupperna till en armé- eller NG-brigad.

Nu har jag inte riktigt hängt med i alla svängar om vad ett vanligt scenario ska handla om, ej heller har jag ännu sätt Battle Los Angeles. Men säg att en stad ska utrymmas för att sedan bombas. Statsmilisen eller en arméenhet med bas i närheten lär ju vara tidigt på plats. De vanliga soldaterna sätter upp vägspärrar och kör in lastbilarna för att hämta folk. Det är ju tråkiga sysslor. Spaningstrupper, som rollpersonerna, gör dock en sista genomsökning av den nu nästan tomma staden för att hitta de där sista som aldrig tog sig till uppsamlingsplatsen. Då träffar skiten fläkten. Låter inte det som Invasion, eller?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Re: Idéer om förband

Möller said:
Rollpersonerna ska självklart inte vara fordonsskyttar i ett vanligt jävla Stryker-kompani. Det vore skittråkigt.
Varför skulle det vara tråkigt på något sätt?

Jag börjar bli mer och mer irriterad på inställningen att "vanliga människor i ovanliga situationer" inte kan vara spännande. Att vanligt folk inte skulle kunna stå på egna ben och bli hjältar om situationen kräver det.

Vi snackar inte om ett begränsat "invasion på en plats" eller "undersöka konstiga grejer i Amazonas jungler" (som i Predator, eller Delta Force för den delen). Det finns ingen som helst realistisk anledning varför Skyttegrupp "Vem Fan Bryr Sig" i Strykerbataljonen "Ingen Har Hört Något Om Någonsin" inte skulle sättas in i en urban miljö för att evakuera civila och slåss mot utomjordingar.

P.S: Jag skyller på krigsfilmer där vi alltid följer "Rangers", Marine Recon, 101st Airborne eller någon annan specialavdelning som en del i det amerikanska militära mythosprogrammet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Re: Idéer om förband

Cybot said:
Vi snackar inte om ett begränsat "invasion på en plats" eller "undersöka konstiga grejer i Amazonas jungler" (som i Predator, eller Delta Force för den delen). Det finns ingen som helst realistisk anledning varför Skyttegrupp "Vem Fan Bryr Sig" i Strykerbataljonen "Ingen Har Hört Något Om Någonsin" inte skulle sättas in i en urban miljö för att evakuera civila och slåss mot utomjordingar.
Det här. Det här, väldigt mycket. Tycker jag låter som det jag funderat på.



Alltså, vi snackar i stort sett noll förberedelsetid här. 6000 special forces - då får fan den stad som kampanjen kretsar kring ligga riktigt nära en special forces-bas.
 
Top