Nekromanti [Invasion] - Trupptyper och SCIENCE! (spoiler)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Jag har inte pratat tillräckligt mycket om Invasion på sistone. Eller vad det nu kommer att heta.

Jag började fundera på utomjordingarnas trupptyper. I den här tråden försökte jag etablera lite mer storskaligt vilka utomjordingarna var, och kom väl fram till en del bra saker.

Bäst jag spoilermärker resten...

- Utomjordingarna har ett begränsat swarm mind. Det är inte telepati, utan teknologi.
- det ska finnas ett menageri av utomjordiska raser som förslavats/gjorts om.
- Utomjordingarna, eller mer exakt utomjordingen (det sinne som är summan av dem) vill nog helt enkelt växa och utvecklas, och gör det genom att absorbera fler och fler raser och planeter. Intelligent liv är mumma.

Jag har funderat... Vilka trupptyper behövs egentligen? Vilka problem i en hyfsat stor modern armé behöver fixas? Roller? Om vi har ett swarm mind som med cybernetik och genmanipulering och massor av underligt basmaterial kan bygga sig en schysst armé, hur ser den ut?

Jag tänker mig någon form av förhållandevis "billiga" multipurpose-grunts, som inte är så jätteintelligenta på egen hand. Mer instinkt än medvetande, men kanske ett primitivt intellekt i bakgrunden. Skitsamma, för de styrs via radiovågor (radiotelepati) av en controller. För enkelhetens skull kan vi kalla gruntsen för legionärer, och controllers-typerna för centurioner. Legionärer används som scouts, upprensningstrupper och "köttvägg".

Sedan också någon form av mer tungt bepansrade/beväpnade assault/chocktrupper man sätter in mot specifika mål. De som "öppnar upp" fiendestrukturer. Dessa är lite mer intelligenta än legionärerna, och har någon form av stamtänkande in grunden; innan de togs upp i gemenskapen hade de precis börjat organisera sig ordentligt. Dessa styrs dock också av centurioner.

Centurioner är, som synes, de svaga punkterna här. Det finns såklart viss redundans, och centurionerna ska inte vara helt lätt att få död på. de är "dyra" sambandstrupper. Utan dem kommer legionärerna och chocktrupperna generellt att fortsätta slåss, men utan koordination. Deras order måste nu åka längre, från närmaste större sambandscentral vilket gör dem ineffektiva.


Det här är "första vågen", tänker jag mig. Backade av flygenheter, artilleri och motsvarande stridsvagnar och sånt.


SCIENCE står i trådtiteln för att jag kommit på att jag vill ha researchträd. När rollpersonerna eller nån annan kommer hem med en levande legionär så ska man kunna få reda på saker om dem. Och efter ett tag kanske man räknar ut radiotelepatin och hur den kan störas ut - då framkommer "originalbeteendena" hos varelserna fram, mer eller mindre. Hade jag tänkt.


I ett senare sked tänker jag mig en andra och kanske en tredje, fjärde, femte våg. Ju längre invasionen pågår, ju mer motstånd människorna gör, desto dyrare och farligare och mer komplexa enheter och strategier deplyas av fienden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,545
Location
Göteborg
Re: [Invasion] - Trupptyper och SCIENCE!

Jag tänker inte spoilermärka, utan du får tagga tråden om du vill ha metahemligheter.

Du behöver självklart en smygig stealthsnubbe som är intelligent och mycket kraftfull, som kan smyga in på baser och sabotera, mörda nyckelpersonal eller liknande. En ninjaalien, helt enkelt. Som, om upptäckt, fortfarande är ett tillräckligt kraftfullt hot för att en hel grupp soldater skall vara illa ute om de stöter på den. Allra helst borde den överlistas och fångas i en fälla.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Re: [Invasion] - Trupptyper och SCIENCE!

Genesis said:
Jag tänker inte spoilermärka, utan du får tagga tråden om du vill ha metahemligheter.

Du behöver självklart en smygig stealthsnubbe som är intelligent och mycket kraftfull, som kan smyga in på baser och sabotera, mörda nyckelpersonal eller liknande. En ninjaalien, helt enkelt. Som, om upptäckt, fortfarande är ett tillräckligt kraftfullt hot för att en hel grupp soldater skall vara illa ute om de stöter på den. Allra helst borde den överlistas och fångas i en fälla.

Visstja, det tänkte jag också på. Som en del i väg 2 eller senare, absolut. Jag funderade på en kameleontpryl, som kunde byta utseende och sånt med hjälp av nåtslags nano/bioteknologi. Mest är det ju tänkt att rollpersonerna ska vara ute i fält och lösa taktiska problem, men nog finns det plats för lite dramatik på basen...


Fast nu börjar jag fundera på Screamers. har du sett den? Asläskig. De har olika generationer av mördarrobotar där, som evolverar på en planet. Tidiga modeller är bara dödsmaskiner, och uppenbara såna. Senare modeller ser ut som människor, eller barn... Mellanting borde kunna vara riktigt coola. Aliens som ser typ ut som barn, men har en begränsad repertoar av saker den kan säga, och som anfaller så snart man slappnar av kring den...

Och senare tänkte jag ju börja fasa in människor som blivit tagna och börjat bli konverterade. Att skilja på en mimic som blir allt skickligare och riktiga människor, som kanske kan räddas och/eller ge vettig information... Hur skiljer man dem åt? =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
För övrigt gissar jag att det är lagom genomskinligt vilket underskattat svenskt rollspel mina tre initiala trupptyper kommer ifrån.

Annars: Skäms =)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,742
Location
Helsingborg
krank said:
För övrigt gissar jag att det är lagom genomskinligt vilket underskattat svenskt rollspel mina tre initiala trupptyper kommer ifrån.

Annars: Skäms =)
*Dakkadakkar med sin Panzerknacker*

Kanske tunga understödstrupper?
Något stort, starkt och hyggligt intelligent (de är ju trots allt utrustade med saker som kan orsaka väldigt unfriendly fire) som också fungerar som invasionens ingenjörstrupper (bygger broar och fortifikationer och sådant)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Cybot said:
Kanske tunga understödstrupper?
Något stort, starkt och hyggligt intelligent (de är ju trots allt utrustade med saker som kan orsaka väldigt unfriendly fire) som också fungerar som invasionens ingenjörstrupper (bygger broar och fortifikationer och sådant)
Artilleri+ingenjör, typ? Kan funka.

Funderar också på medic-motsvarigheter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,545
Location
Göteborg
krank said:
För övrigt gissar jag att det är lagom genomskinligt vilket underskattat svenskt rollspel mina tre initiala trupptyper kommer ifrån.

Annars: Skäms =)
När jag läste det här tänkte jag:

"Ojdå, nu får jag skämmas. Jag har ingen aning om vilket rollspel han snackar om. Jag associerar bara till Mutant Chronicles."

...

"Vänta, det finns väl som rollspel, också?"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,093
Location
Ereb Altor
krank said:
När rollpersonerna eller nån annan kommer hem med en levande legionär så ska man kunna få reda på saker om dem.
Det här tycker jag verkar svårt. Hur hjälper spelet mig som SL att komma på coola pusselbitar?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Måns said:
Det här tycker jag verkar svårt. Hur hjälper spelet mig som SL att komma på coola pusselbitar?
Jag tänkte ha med ett forskningsträd som SL har tillgång till. Och i beskrivningen av varje våg och trupp finns grejer man kan upptäcka. "En levande legionär kan ge X, Y och Z. En död kan bara ge X. En levande som kan observeras ensam, avskuren från overmind beter sig såhär. Flera tillfångatagna, avskurna, beter sig såhär"

Tanken är att kombinera fältstudier (i förra uppdraget placerade ni ut störsändare i de här områdena. Nu ska ni sealtha er dit igen och sätta upp kameror och göra lite fältobservationer. Vi förväntar oss inget motstånd, men vet inte hur legionärerna kan tänkas reagera på er närvaro") med forskning (Ja, ägghuvudena har analyserat det där liket ni hittade, och har kommit fram till att det var nåtslags mellanstadie mellan människa och nåt annat. Alltså finns det nånslags konverteringsgrej i närheten. Hitta den, så kan labbrockarna få reda på mer).

Jag vet att det inte är allas kopp té att ha mycket såna här grejer definierade i spelet, men det är helt klart min. Planen är att bygga ganska bra fästytor, som dessutom tjänar till att ge en känsla av progression och av att röra sig mer och mer in på okänd mark.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,742
Location
Helsingborg
Du. Det ger mig idéer.

I tidigare tråd så har vi snackat om "vilken branch tillhör våra soldater".

Kanske de är en ad Hoc enhet?
Typ:
"Om du känner din fiende och känner sig själv, behöver du inte frukta resultatet av hundra slag. Om du känner dig själv men inte fienden, för varje vunnen seger kommer du också att lida en förlust. Om du känner varken fienden eller dig själv, besegras du i varje slag"
-Sun Zi

2018 var den amerikanska regeringen helt oförberedd på det som skulle komma, och invasionen skapade ett kaos som den amerikanska militären inte skulle återhämta sig ifrån. I+14d, två veckor efter invasionens början, utgick executiv order Iota. Auktorisering och order till lokala befälhavare att skapa av Ad hoc av de specialister som fanns till hands. Kommandoenheter som endast hade ett övergripande mål, "Know Your Enemy".
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Cybot said:
Du. Det ger mig idéer.

I tidigare tråd så har vi snackat om "vilken branch tillhör våra soldater".

Kanske de är en ad Hoc enhet?
Typ:
"Om du känner din fiende och känner sig själv, behöver du inte frukta resultatet av hundra slag. Om du känner dig själv men inte fienden, för varje vunnen seger kommer du också att lida en förlust. Om du känner varken fienden eller dig själv, besegras du i varje slag"
-Sun Zi

2018 var den amerikanska regeringen helt oförberedd på det som skulle komma, och invasionen skapade ett kaos som den amerikanska militären inte skulle återhämta sig ifrån. I+14d, två veckor efter invasionens början, utgick executiv order Iota. Auktorisering och order till lokala befälhavare att skapa av Ad hoc av de specialister som fanns till hands. Kommandoenheter som endast hade ett övergripande mål, "Know Your Enemy".
Det där låter helt perfa, faktiskt. Helt i linje med mina tankar. Det ger goda möjligheter till ovanliga konfigurationer, även om man kanske försöker se till så att vissa nyckelroller blir fyllda och så.

Men om man kan köra den vägen utan att militärrunkare spyr galla på spelet sen då =)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank said:
Men om man kan köra den vägen utan att militärrunkare spyr galla på spelet sen då =)
Well, det är förmodligen alldeles olidligt att försöka rollspela något som försöker simulera en verklig armé-enhet, även om man tänker sig specialenheter som opererar väldigt självständigt och en "fria kriget"-miljö. Så det bör nog inte vara ett självändamål att efterlikna verkligheten...

Om inte annat så just för att den där kontinuiteten, "ni upptäckte fakta X i förra äventyret, nu får ni uppdrag att testa hypotes Y" sannolikt aldrig skulle inträffa för en och samma enhet.

Istället skulle ett sånt uppdrag följas av 75 timmars händelselös vakttjänst vid en perifier radarcentral. Följt av en skärmytsling i samband med ett annat rutinuppdrag. Följt av...

Om man inte tänker sig en total kollaps av alla viktiga ledningsfunktioner och håller sig väldigt lokalt. En isolerad enhet där Major Bratthammar i hemvärnsbataljonen är den högste officer man kommer i kontakt med, ingen nationell samordning finns, ingen vet någonting...

Alltså mycket åt det håll Cybot föreslår.

Men om du vill hålla dig till någon slags verklighetsanpassning i åtminstone backstoryn, så är i nästan all slags modern krigföring understödsfunktionerna kraftigt överlägsna de stridande enheterna i antal och komplexitet.

En modern armé är kanske 60 procent underhåll, staber, underrättelseinhämtning och diverse kringfunktioner - allt från meteorologi till mekaniker - som arbetar för att de övriga 40 procenten ska komma till skott på precis den plats och vid den tid de har maximal verkan.

För högteknologiska grenar som flygvapen, är proportionen förmodligen närmare 80 - 20. (Eller ännu mer extrem om du bara räknar individer - ett modernt hangarfartyg med flera tusen mans besättning innebär upp till femtio-hundra personer i "marktjänst" per flygplan i luften.)

Tendensen går också mot att göra din genomsnittlige "basse" så avancerad som möjligt, med alla möjliga slags hjälpmedel, för att även där kunna ha så få som möjligt med så stor verkan som möjligt.

Det vore dessutom konsistent med en rymdfarande civilisation som a) borde ligga före oss tekniskt, b) antagligen vill begränsa den massa de måste förflytta genom rymden.

Det betyder antagligen att efter att rymdisarna med diverse sofistikerade vapen slagit ut alla ledningscentraler och nästan all infrastruktur, så är flertalet av de representanter man stöter på mindre farliga individer - som kanske mer sysslar med att ta reda på exakt vad vi människor är för något, analyserar var man kan vänta sig att finna överlevare et.c. för att sätta in någon av de hyperdödliga stridsenheterna. (Tänk kanske hunter-killer droids från Terminator Salvation. Betydligt troligare än den aldrig så ikoniske Arnold-terminatorn...)

Om de rent av redan avfärdat oss som hot, strategiskt, kanske majoriteten av dem som landat nu utgörs av deras ingenjörstrupper som långsamt bygger på det världsomspännande nät av terraformnings-stationer som ska anpassa jorden till deras villkor, där en människa kan spankulera omkring öppet så länge man inte gör något som identifierar en som en fara. Och sen finns det små (men farliga) insats-enheter som snabbt kan förflyttas för att ta itu med identifierade motståndsgrupper.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
krank said:
Jag har funderat... Vilka trupptyper behövs egentligen? Vilka problem i en hyfsat stor modern armé behöver fixas? Roller? Om vi har ett swarm mind som med cybernetik och genmanipulering och massor av underligt basmaterial kan bygga sig en schysst armé, hur ser den ut?
Vettefan, jag kan inget om sådant. Men här är lite jag kom att tänka på:

Behemot
En koloss till varelse som används närhelst som deras oerhörda styrka och stryktålighet kan komma till användning. De kommer från en av de otaliga planeter som erövrats innan Jorden, och är förhållandevis primitiva, nästan djurlika. Av någon anledning så kontrolleras de inte av svärmteknologin. Kanske de är immuna. De är förhållandevis fåtaliga, och används inte gärna om de löper stor risk att dö i en strid.

Jägare
Lätt och rörligt infanteri. Opererar i mindre enheter och är specialiserade på att slå ut fiender med mindre dödliga vapen som paralyserar. Utslagna fiender får spårsändare injicerade och kan senare samlas in och anslutas till svärmen.

Skarprättare
En soldat som sysslar med bestraffning och kontraspionage. Men är också ett eget förband (tungt infanteri). Skarprättare har hög individualitet och en en förhöjd förmåga att kontrollera andra genom svärmteknologin. Det är inte ovanligt att temporärt se individuella skarprättare i andra enheter. Inte heller i befälspositioner.

Vålnad
En soldat som håller sig borta från fiendelinjen, och sysslar med prickskytte och rekognisering. Kommer uteslutande från en utomjordisk ras som under en lång tid har fötts upp och genmanipulerats för deras kameleontförmåga. De rekogniserar med hjälp av fjärrstyrda sonder.
 
Top