Jag har inte pratat tillräckligt mycket om Invasion på sistone. Eller vad det nu kommer att heta.
Jag började fundera på utomjordingarnas trupptyper. I den här tråden försökte jag etablera lite mer storskaligt vilka utomjordingarna var, och kom väl fram till en del bra saker.
Bäst jag spoilermärker resten...
Jag började fundera på utomjordingarnas trupptyper. I den här tråden försökte jag etablera lite mer storskaligt vilka utomjordingarna var, och kom väl fram till en del bra saker.
Bäst jag spoilermärker resten...
- Utomjordingarna har ett begränsat swarm mind. Det är inte telepati, utan teknologi.
- det ska finnas ett menageri av utomjordiska raser som förslavats/gjorts om.
- Utomjordingarna, eller mer exakt utomjordingen (det sinne som är summan av dem) vill nog helt enkelt växa och utvecklas, och gör det genom att absorbera fler och fler raser och planeter. Intelligent liv är mumma.
Jag har funderat... Vilka trupptyper behövs egentligen? Vilka problem i en hyfsat stor modern armé behöver fixas? Roller? Om vi har ett swarm mind som med cybernetik och genmanipulering och massor av underligt basmaterial kan bygga sig en schysst armé, hur ser den ut?
Jag tänker mig någon form av förhållandevis "billiga" multipurpose-grunts, som inte är så jätteintelligenta på egen hand. Mer instinkt än medvetande, men kanske ett primitivt intellekt i bakgrunden. Skitsamma, för de styrs via radiovågor (radiotelepati) av en controller. För enkelhetens skull kan vi kalla gruntsen för legionärer, och controllers-typerna för centurioner. Legionärer används som scouts, upprensningstrupper och "köttvägg".
Sedan också någon form av mer tungt bepansrade/beväpnade assault/chocktrupper man sätter in mot specifika mål. De som "öppnar upp" fiendestrukturer. Dessa är lite mer intelligenta än legionärerna, och har någon form av stamtänkande in grunden; innan de togs upp i gemenskapen hade de precis börjat organisera sig ordentligt. Dessa styrs dock också av centurioner.
Centurioner är, som synes, de svaga punkterna här. Det finns såklart viss redundans, och centurionerna ska inte vara helt lätt att få död på. de är "dyra" sambandstrupper. Utan dem kommer legionärerna och chocktrupperna generellt att fortsätta slåss, men utan koordination. Deras order måste nu åka längre, från närmaste större sambandscentral vilket gör dem ineffektiva.
Det här är "första vågen", tänker jag mig. Backade av flygenheter, artilleri och motsvarande stridsvagnar och sånt.
SCIENCE står i trådtiteln för att jag kommit på att jag vill ha researchträd. När rollpersonerna eller nån annan kommer hem med en levande legionär så ska man kunna få reda på saker om dem. Och efter ett tag kanske man räknar ut radiotelepatin och hur den kan störas ut - då framkommer "originalbeteendena" hos varelserna fram, mer eller mindre. Hade jag tänkt.
I ett senare sked tänker jag mig en andra och kanske en tredje, fjärde, femte våg. Ju längre invasionen pågår, ju mer motstånd människorna gör, desto dyrare och farligare och mer komplexa enheter och strategier deplyas av fienden.
- det ska finnas ett menageri av utomjordiska raser som förslavats/gjorts om.
- Utomjordingarna, eller mer exakt utomjordingen (det sinne som är summan av dem) vill nog helt enkelt växa och utvecklas, och gör det genom att absorbera fler och fler raser och planeter. Intelligent liv är mumma.
Jag har funderat... Vilka trupptyper behövs egentligen? Vilka problem i en hyfsat stor modern armé behöver fixas? Roller? Om vi har ett swarm mind som med cybernetik och genmanipulering och massor av underligt basmaterial kan bygga sig en schysst armé, hur ser den ut?
Jag tänker mig någon form av förhållandevis "billiga" multipurpose-grunts, som inte är så jätteintelligenta på egen hand. Mer instinkt än medvetande, men kanske ett primitivt intellekt i bakgrunden. Skitsamma, för de styrs via radiovågor (radiotelepati) av en controller. För enkelhetens skull kan vi kalla gruntsen för legionärer, och controllers-typerna för centurioner. Legionärer används som scouts, upprensningstrupper och "köttvägg".
Sedan också någon form av mer tungt bepansrade/beväpnade assault/chocktrupper man sätter in mot specifika mål. De som "öppnar upp" fiendestrukturer. Dessa är lite mer intelligenta än legionärerna, och har någon form av stamtänkande in grunden; innan de togs upp i gemenskapen hade de precis börjat organisera sig ordentligt. Dessa styrs dock också av centurioner.
Centurioner är, som synes, de svaga punkterna här. Det finns såklart viss redundans, och centurionerna ska inte vara helt lätt att få död på. de är "dyra" sambandstrupper. Utan dem kommer legionärerna och chocktrupperna generellt att fortsätta slåss, men utan koordination. Deras order måste nu åka längre, från närmaste större sambandscentral vilket gör dem ineffektiva.
Det här är "första vågen", tänker jag mig. Backade av flygenheter, artilleri och motsvarande stridsvagnar och sånt.
SCIENCE står i trådtiteln för att jag kommit på att jag vill ha researchträd. När rollpersonerna eller nån annan kommer hem med en levande legionär så ska man kunna få reda på saker om dem. Och efter ett tag kanske man räknar ut radiotelepatin och hur den kan störas ut - då framkommer "originalbeteendena" hos varelserna fram, mer eller mindre. Hade jag tänkt.
I ett senare sked tänker jag mig en andra och kanske en tredje, fjärde, femte våg. Ju längre invasionen pågår, ju mer motstånd människorna gör, desto dyrare och farligare och mer komplexa enheter och strategier deplyas av fienden.