Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Eller så kanske de vill ta ett kollektivt självmord på ett hedersamt viss, de vet att de kommer att dö men de vill dö i strid
Jag förstår hur du menar, och jag tänker mig absolut att spelarna inte behöver veta. Men, för mig som spelskapare blir det lättare att skapa sammanhängande trupper, utrustning, teknologi etc om jag vet. Och som spelledare brukar jag vilja ha den här sortens information dels för att jag helt enkelt gillar att läsa hemligheter och dels för att det hjälper mig att hitta på saker som äventyr kan handla om.Wyldstorm said:Det jag misslyckas med att säga är att anledningen att de kommer är kanske inte riktigt lika viktig som formen av deras närvaro, då vi inte kan veta varför,är det viktigare "hur" de agerar.
Jag kommer att ha en kampanjvärld; det kommer inte att vara samma separation som i >Human utan mer integrerat. Vill man absolut ha en annan invasion - visst, kör på det.Vimes said:Hur kommer Invasion vara settingmässigt? Kommer du göra en kampanjvärld (som typ >Humans 87) - en invasion - eller kommer du ha någon annan lösning?
Väldigt lite är egentligen färdigt, därav den ganska öppna/spånande trådstarten. Men i princip är det typ såhär:Wyldstorm said:Det sagt, du kan inte berätta mer om settingens premisser?
Måste de verkligen ha det, räcker det inte med blitzkrieg?Wyldstorm said:Ålrajt...
Du behöver nog någon smärre deus ex för att dölja människorna så att de inte utrotas "för" snabbt, typ episk nattblindhet, sovande på dagen eller dylikt dock..
Vad hade du tänkt där?
Inte särdeles mycket alls, faktiskt.Wyldstorm said:Vad hade du tänkt där?
Tech har inte spikats, men radiotelepati, projektilvapen, eventuellt barriärer av olika slag har varit på tapeten.Wyldstorm said:Samt, hur tas städerna över? Vilken sorts tech? (eller vad "ser" rebellerna?)
Sett den, såklart.Wyldstorm said:Du bör se serien "falling skies".. Om inte nån sagt det.
Jag vill nog gärna fundera på allt samtidigt =) Det brukar bli intressanta korskopplingar då...Wyldstorm said:Jag ska nog hålla käft innan det blir långt.
Min poäng as it is, är att försökta tänka bottom-up istället, vad innebär vad, liksom.
Det är egentligen inte så konstigt. Det finns flera anledningar till att vi människor i princip aldrig använder massförstörelsevapen mot varandra. Liksom, vi har krigat typ oavbrutet sedan atombomben uppfanns, men bara använt den en enda gång. Samma gäller för kemiska och biologiska vapen.krank said:Men ja, jag är medveten om att jag behöver svara på frågan varför de inte bara bombar skiten ur oss och vinner på en snörkvart. Därav att flera av mina idéer om varför de invaderar handlar om att de är ute efter oss som råvaror (slavar etc).
Mycket bra poänger!Vitulv said:Äh, det här har du säkert redan tänkt på, men min poäng är att massförstörelse sällan är vad man vill åstadkomma, även om man kan. Och det kan mycket väl gälla även för en civilisation som står långt över vår egen.
Mjao, men ha sa att stora städer var övertagna rätt fort..Alkemist said:Måste de verkligen ha det, räcker det inte med blitzkrieg?
Säg att de lyckas ta sig till jorden utan att bli upptäckta, då kan de ju slå fort och hårt. Men rymdresor kan ju vara en ganska bökig sak så deras styrkor är begränsade, dessutom mot en hel planet.
OM nu målet är just att utplåna oss.Wyldstorm said:Samma resonemang där..
De är avancerade, så varför har de inte gjort mot oss vad vi skulle göra i samma situation? (Eller vad vi troligtvis gjorde mot cro magnon M.fl...)