Jag kom på en grej för någon dag sedan; en liten idé jag tänkte försöka vädra här.
Jag tror att det är lättare att välja spelvärld och regler, bygga spelgrupper och skapa rollpersoner, och uppnå maximal mängd awesome* per person och spelmöte om man har klart för sig vad det är som ger en awesome.
Någonstans känner jag att det är det indierörelsen gjort bäst; Du och jag har antagligen inte samma awesometriggers, men om jag spelar med såna som har samma triggers som jag har och med ett regelverk och en spelvärld och en uppsättning överenskommelser som är anpassade för just våra awesometriggers så kommer mängden awesome per person och möte öka.
Det här är inget nytt, antar jag, för er.
Det kan konstaterat är att varken traditionella rollspel eller indiespel skapar awesome särdeles tillförlitligt för mig. Det betyder inte att de är dåliga eller så, men det betyder att jag har andra awesometriggers.
Vilket förde mig till frågan: Vilka är mina awesometriggers? Många av indiefolket har kommit på att de gillar att improvisera och att svara på frågor om rollpersonen (hur mycket är X värt? Vad är han/hon beredd att offra för Y?). Sånt är ingen vidare awesometrigger för mig. Men vilka har jag då? Så jag kom på att jag ville göra en awesomeinventering. En jäkligt basic genomgång, där jag försöker identifiera åtminstone några situationer som varit awesome för mig, på vilket sätt de varit awesome... För mig är det ett första steg att försöka arbeta systematiskt med målet att hitta eller konstruera de spel som ger mig mest awesome per spelmöte.
*awesome är här "vad det nu är som är det coolaste/roligaste/mest givande".
Har ni gjort något liknande? Är det ens en bra idé med en awesomeinventering?
Fan, nu blev det här så långt att jag nog lägger själva inventeringen i ett nytt inlägg...
Jag tror att det är lättare att välja spelvärld och regler, bygga spelgrupper och skapa rollpersoner, och uppnå maximal mängd awesome* per person och spelmöte om man har klart för sig vad det är som ger en awesome.
Någonstans känner jag att det är det indierörelsen gjort bäst; Du och jag har antagligen inte samma awesometriggers, men om jag spelar med såna som har samma triggers som jag har och med ett regelverk och en spelvärld och en uppsättning överenskommelser som är anpassade för just våra awesometriggers så kommer mängden awesome per person och möte öka.
Det här är inget nytt, antar jag, för er.
Det kan konstaterat är att varken traditionella rollspel eller indiespel skapar awesome särdeles tillförlitligt för mig. Det betyder inte att de är dåliga eller så, men det betyder att jag har andra awesometriggers.
Vilket förde mig till frågan: Vilka är mina awesometriggers? Många av indiefolket har kommit på att de gillar att improvisera och att svara på frågor om rollpersonen (hur mycket är X värt? Vad är han/hon beredd att offra för Y?). Sånt är ingen vidare awesometrigger för mig. Men vilka har jag då? Så jag kom på att jag ville göra en awesomeinventering. En jäkligt basic genomgång, där jag försöker identifiera åtminstone några situationer som varit awesome för mig, på vilket sätt de varit awesome... För mig är det ett första steg att försöka arbeta systematiskt med målet att hitta eller konstruera de spel som ger mig mest awesome per spelmöte.
*awesome är här "vad det nu är som är det coolaste/roligaste/mest givande".
Har ni gjort något liknande? Är det ens en bra idé med en awesomeinventering?
Fan, nu blev det här så långt att jag nog lägger själva inventeringen i ett nytt inlägg...