Nekromanti iPhone eller X10/Android?

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Nu är jag så trött på min krånglande nokia 5800 så jag inte vet var jag ska bli av. En ny smartphone måste det bli, och det ganska snart. Men ska jag ha en iphone eller en androidmobil? Jag har varit skeptisk mot iphone hittills, för att kameran är för dålig och för att jag inbillar mig att interfacet är för stelt. Men nu var det nån som påpekade att man typ aldrig hör nån som har den och som har klagat eller varit missnöjd. Så jag överväger att ändra mig.

Fram tills nu så var jag helt säker på att det är en sony ericsson-telefon jag ska ha. Jag känner mig hemma med dem, hör sällan att de krånglar, och kan använda samma laddare som till mina headset, vilket vore skönt, såklart. Jag har också höga förväntningar på deras kameror.

Xperia X10 ser bra ut på pappret. Det är android och den verkar ha bra prestanda, såvitt jag kan begripa. Men jag tycker det är jävligt svårt att få något ut av prestandalistorna för mobiler. Har liksom ingen känsla för måttstocken.

Nån som kan hjälpa mig reda upp i undringarna? Är orsaken till att ingen "iphoneutmanare" lyckas gå förbi originalet att apples telefon helt enkelt är bäst? På samma sätt som WoW är bäst bland mmorpg.

Är det inte jävligt drygt att inte kunna styra telefonen med handskar på? För så är det väl fortfarande med iphone?

Det verkar som om alla styr sin iphone med två händer, en för att hålla under och en för att peka. Måste man göra så, är den för bred för att kunna hålla i en hand och styra med samma hands tumme? Går det att skriva med en hand, som på en vanlig, mindre mobil?

Är det självklart att det alltid kommer finnas fler appar till iphone, eller kommer android-communityn gå om?

Nåt mer jag borde tänka på?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,718
Location
Rissne
Moraliskt sett skulle jag välja något baserat på Android.

Praktiskt sett älskar jag utbudet i App Store.

Jag har skrivit tre blogginlägg med saker jag stört mig på med iPod Touchen, och en iPhone är ju i princip en Touch fast med kamera och telefon.

del 1

del 2

del 3

Det går nästan inte en dag utan att jag stör mig på något med Touchen, men det är uteslutande mjukvarugrejer. Eller ja, nästan - batteritiden är fjantig.


Hantera med handskar: Gäller, tycker jag, i stort sett alla mobiler - pekskärm eller inte. Jag kan inte hantera min Nokia 5310 med handskar heller, liksom.

Ericsson: Jag är djupt skeptisk till dem, mycket för att jag alltid hatat deras knappsatser och aldrig vant mig vid deras interface. jag har haft Nokia sedan 2001 och alltid trivts jättebra med dem. Min 5310 har anslutning till dator via hyfsat standard USB-kabel man kan köpa i vilken butik som helst (och då använda som bredbandsmodem), samt vanligt 3.5"-jack för hörlurar, vilket jag verkligen blivit bortskämd med. Ericsson har för mig alltid varit synonyma med knepiga kopplingar. Men det kan ha ändrats.



Iphone = Bäst: Ja, tyvärr. Trots att de skjutit av benen på telefonen och gjort den mycket, mycket, MYCKET sämre än den kunnat vara, så har jag inte sett nåt som är i närheten. Skulle jag skaffa en smartphone utan tangentbord så vore det en sån här.

Kameror: Alla kameror till alla mobiltelefoner är genomkassa och funkar på sin höjd för enstaka partybilder. Det finns väl en del som är marginellt bättre och har riktig optik, men överlag: kasst. Ska man ta bilder "på riktigt" duger det verkligen inte. Det är inte så stor skillnad mellan kameror annat än i megapixel, och allt över 3-4 megapixel är irrelevant för det mesta. Iphone har vettiga bildbehandlingsprogram så att man eventuellt kan fixa bilderna efteråt.

Nackdel med app store och liknande: Det blir som knark, man bränner alldeles för mycket stålars på apps =)


Det jag framförallt undrar är: Vad vill du kunna göra med mobilen? Vilka önskemål och krav har du?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Jag har haft den iphone sedan ~halvår innan de släpptes i Sverige och det är den absolut bästa telefon jag haft (trots diverse inlåsningar). Dock har jag inte provat android-baserade telefoner, men tydligen ska de vara rätt bra; inte riktigt lika bra skärm som en iphone (touch-mässigt) och såklart inte så många program (det sägs också att android är rätt surt att programmera för).

Men jag tänkte mest kommentera detta:

Simon said:
Fram tills nu så var jag helt säker på att det är en sony ericsson-telefon jag ska ha. Jag känner mig hemma med dem, hör sällan att de krånglar,
S-E telefoner är de med absolut sämst rykte hos handlare. Mycket högre returfrekvens än andra märken. Ständiga klagomål på kvalitén. S-E är ett företag på dekis som kapar kostnader varhelst de kan och saknar resurser att innovera. Jag tror personligen de är borta om några år om de inte gör någon otrolig android-telefon.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Det var först. Vilket är en sanning med modifikation, för det fanns prestandasmartphones före den, men de var mer riktade till prylbögar och affärsfolk, dvs de som säger "ooooh! knappar!" och de som säger "ooooh! outlook-synk!". IPhone var riktad till
  • Dess appstore rockar fett. De bleka kopiorna är inte ens i närheten. Android har möjlighet att nå dit tack vare open source och backning av Google, men just nu är det liiiiite för meckigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,718
Location
Rissne
Jarl said:
Jag har haft den iphone sedan ~halvår innan de släpptes i Sverige och det är den absolut bästa telefon jag haft (trots diverse inlåsningar). Dock har jag inte provat android-baserade telefoner, men tydligen ska de vara rätt bra; inte riktigt lika bra skärm som en iphone (touch-mässigt) och såklart inte så många program (det sägs också att android är rätt surt att programmera för).
Som programmerare kan jag säga att fördelen är att man slipper skaffa en mac bara för att programmera till Androidtelefoner... Det ska t.om gå att fixa in grejer som Python.


Iphone saknar ju, av ett par anledningar, såna grejer som alternativa webbrowsers (Safari eller ingenting), Flash (hur kan man marknadsföra en telefon som "internettelefon" utan flash?), Java (alla mobiler, och då menar jag alla som kommit de senaste 7-9 åren eller så, har nån form av java) och en massa annat.


Hade jag en Androidmobil skulle jag kunna börja programmera den IDAG. Iphone kräver ett enligt de flesta jag snackat med värdelöst skitspråk som heter Objective-C och, som sagt, KRÄVER att man sitter på en Mac och programmerar.



Varje gång jag har med Apple att göra så blir jag mer och mer säker på att om jag någonsin skaffar en burk som kör OSX, så blir det fan en hackintosh. Jag vill ogärna ge pengar till ett såpass kackigt företag. Det är som att ge pengar till NAMBLA. Problemet är att i det här fallet så HAR Apple faktiskt den överlägsna produkten, även om det gör mig ledsen att se hur de cripplat den.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om jag har förstått de allmänna reaktionerna på nätet så är många av Androidlurarna bättre på papperet, men Iphonen bäst i verkligheten, just för att användarupplevelsen/gränssnittet är bättre.

Diskussioner av tekniknissar (som om datorer) blir ju ofta väldigt faktainriktade, man snackar minne, processor, megapixel bla bla... men struntar alltid i användarupplevelsen. Lite som om bilar skulle recenseras enbart efter hur många hästkrafter de har, eller filmer efter hur bra kameror som används. Och fortfarande lär iPhone ha den bästa användarupplevelsen.

Om Android kan komma ifatt? Tja, om ett par tre år, vem vet. Men jag vet inte.

När det gäller kamera... som van fotograf tycker jag man ska lägga pengarna på en bra partykamera istället, om en portabel, bra kamera är viktig. Idag är ingen mobilkamera en i närheten lika bra som en hyfsad kamera för en tusenlapp.

Det lär komma en ny iPhone i vår, enligt rykten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,718
Location
Rissne
För övrigt: Ordet på gatan (och med "gatan" menar jag några framgooglade recensioner) verkar vara att samtliga Androidmobiler på marknaden just nu lider av dödsseghet. Och sånt orkar åtminstone inte jag med =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,718
Location
Rissne
Arfert said:
Och fortfarande lär iPhone ha den bästa användarupplevelsen.
Jag tänker inte säga emot, för Android och de andra verkar sjukt sega, men det beror litegrann på användaren och dennes behov/önskemål också. Det är inte som om alla användare har exakt samma smak och behov, liksom.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
iPhone. Jag har ingen uppfattning om Android eller X10, men jag är vansinnigt nöjd med iphone. Batteritiden är lite klen om man sitter och leker med internet hela dagen, men i övrigt är den bara... bäst. Objektivt sett. Och jag använde min telefon till att ringa och skicka sms förut, men med iphone... jistanes. Det är som en liten handdator med inbygd ipod och telefon. Och gps. Det är bara... bäst.

"Är det inte jävligt drygt att inte kunna styra telefonen med handskar på?"

Jo. Men det är inget större problem egentligen.

"Det verkar som om alla styr sin iphone med två händer, en för att hålla under och en för att peka. Måste man göra så, är den för bred för att kunna hålla i en hand och styra med samma hands tumme? Går det att skriva med en hand, som på en vanlig, mindre mobil?"

Det går, bara man fattar telefonen på rätt sätt (upprätt, har man den liggande blir det inte så enkelt). Tumme.


Storuggla, reservation för partiskhet
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
krank said:
Jag har skrivit tre blogginlägg med saker jag stört mig på med iPod Touchen...
Förlåt min töntighet, men jag klarar inte av att ta mig igenom bloggtexten, när det är ett resonerande innehåll som uttrycks med ett språk som hos en vrålande gettogangster. :gremwink:

No offense meant, men alla "motherfucker" gör att jag tappar tråden... (Okej, det går bra att kalla mig tant hädanefter...)

Men okej, jag såg en eller annan grej som jag glömde nämna:

Bluetoothen! Är det alltså fortfarande sant att jag inte kommer att kunna använda mina bluetoothheadset med en ny iphone? Jag har ett vanligt som krokar i runt örat och ett stereoheadset. Och en mottagare för stereon. A2DP är nödvändigt, med andra ord.

Ingen multitasking? Är det sant? Kan jag inte plocka fram kartan, låta den ligga kvar när jag går in i mailen, fortsätta med att ringa ett samtal och skriva ett sms, för att sedan kunna ha mailen och kartan kvar där jag lämnade dem? Det kan ju till och med min kassa 5800.

Hantera med handskar: Gäller, tycker jag, i stort sett alla mobiler - pekskärm eller inte. Jag kan inte hantera min Nokia 5310 med handskar heller, liksom.
Jag kan hantera min 5800 med handskar utan några större problem, annat än att det blir liite fler feltryck. Och med stylusen skriver jag rätt fort, vilket jag inte är säker på att jag kommer att göra med en iphone.

Ericsson: Jag är djupt skeptisk till dem, mycket för att jag alltid hatat deras knappsatser och aldrig vant mig vid deras interface. jag har haft Nokia sedan 2001 och alltid trivts jättebra med dem. Min 5310 har anslutning till dator via hyfsat standard USB-kabel man kan köpa i vilken butik som helst (och då använda som bredbandsmodem), samt vanligt 3.5"-jack för hörlurar, vilket jag verkligen blivit bortskämd med. Ericsson har för mig alltid varit synonyma med knepiga kopplingar. Men det kan ha ändrats.
Min nokia funkar utmärkt som modem, antingen med usb eller som wifirouter. Något mindre än det vill jag inte behöva acceptera av en ny telefon.

Åtminstone X10 har 3,5mm-jack, precis som iphone. Det tror jag att de flesta moderna telefoner har.

Iphone = Bäst: Ja, tyvärr. Trots att de skjutit av benen på telefonen och gjort den mycket, mycket, MYCKET sämre än den kunnat vara, så har jag inte sett nåt som är i närheten. Skulle jag skaffa en smartphone utan tangentbord så vore det en sån här.
Det är ju precis det jag vill. Så då tycker du med andra ord att det är den jag borde skaffa? :gremsmile:

Kameror: Alla kameror till alla mobiltelefoner är genomkassa och funkar på sin höjd för enstaka partybilder. Det finns väl en del som är marginellt bättre och har riktig optik, men överlag: kasst. Ska man ta bilder "på riktigt" duger det verkligen inte. Det är inte så stor skillnad mellan kameror annat än i megapixel, och allt över 3-4 megapixel är irrelevant för det mesta.
Inte min erfarenhet. Min SE k800i tog innihelsike mycket bättre bilder än min 5800. Innan tog jag massor av bilder i vardagen, vilket jag var väldigt glad över. Men nu är det för trist, eftersom det är lönlöst så fort det är mörkare än dagsljus.

Så helst vill jag alltså ha en telefon med kamera bra nog att användas. Vilket jag tror att SEs nyare telefoner har.

Det jag framförallt undrar är: Vad vill du kunna göra med mobilen? Vilka önskemål och krav har du?
Jag vill ha en telefon som gör så mycket som möjligt av datorns traditionella uppgifter. Jag vill läsa pdfer, synka mot gmail och gcal, komma åt gdocs och helst redigera dem. Jag vill gärna komma åt .doc eller .odt-dokument och helst kunna redigera dem. Jag vill helst kunna anpassa interfacet efter smak. Jag vill kunna köra Spotify och använda trådlösa stereolurar över bluetooth. Jag vill ha gps och kartor med kompass, och jag vill gärna kunna använda augmmented reality-program som jag sett finns till åtminstone android.

Jag vill att hårdvaran ska vara stark nog att flera program ska kunna vara igång utan att telefonen blir slö eller hänger sig. Jag vill ha en ordentlig touchscreen. Jag kommer säkert på mera efterhand... :gremwink:

Jag är rätt säker på att android kan klara mina mjukvarubegär, vilket jag är osäker om det gäller för iphone. Däremot är jag säkrare på iphones hårdvara än jag är när det gäller X10...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Bluetoothen!"

Jag har blåtand på min iaf. Så varför skulle inte du kunna?

"Ingen multitasking? Är det sant? Kan jag inte plocka fram kartan, låta den ligga kvar när jag går in i mailen, fortsätta med att ringa ett samtal och skriva ett sms, för att sedan kunna ha mailen och kartan kvar där jag lämnade dem? Det kan ju till och med min kassa 5800."

Vissa begränsningar, men den minns var du var senast så om du öppnar igen är det inga problem. och medan du samtalar i telefonen kan du smsa, surfa eller peta dig i näsa samtidigt utan problem.

"Jag vill ha en telefon som gör så mycket som möjligt av datorns traditionella uppgifter. Jag vill läsa pdfer, synka mot gmail och gcal, komma åt gdocs och helst redigera dem. Jag vill gärna komma åt .doc eller .odt-dokument och helst kunna redigera dem. Jag vill helst kunna anpassa interfacet efter smak. Jag vill kunna köra Spotify och använda trådlösa stereolurar över bluetooth. Jag vill ha gps och kartor med kompass, och jag vill gärna kunna använda augmmented reality-program som jag sett finns till åtminstone android."

Ja till allt, utom augmented reality-prylar som jag inte vet om de finns.


Storuggla, bleep bleep bloop
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jarl said:
S-E telefoner är de med absolut sämst rykte hos handlare. Mycket högre returfrekvens än andra märken. Ständiga klagomål på kvalitén. S-E är ett företag på dekis som kapar kostnader varhelst de kan och saknar resurser att innovera. Jag tror personligen de är borta om några år om de inte gör någon otrolig android-telefon.
Intressant input, tack för det! Inte minst för att det är tvärtemot min och diverse upplevelser, framför allt av k800i som för mig och flera i min närhet har varit råstabil och bra på många sätt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,937
Location
Sandukar
Jag skulle gå till en butik och testa iPhone och HTC Hero (Android, och kolla om den är uppdaterad då den senaste uppdateringen blåste bort segheten som den hade vid release).

Jag står själv i valet och kvalet. Men jag lutar svagt åt HTC Hero.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,718
Location
Rissne
Simon said:
No offense meant, men alla "motherfucker" gör att jag tappar tråden... (Okej, det går bra att kalla mig tant hädanefter...)
Det är lungt. Tant kan läsa rubrikerna och räkna ut vad de innehåller. =)

Men okej, jag såg en eller annan grej som jag glömde nämna:

Simon said:
Ingen multitasking? Är det sant? Kan jag inte plocka fram kartan, låta den ligga kvar när jag går in i mailen, fortsätta med att ringa ett samtal och skriva ett sms, för att sedan kunna ha mailen och kartan kvar där jag lämnade dem? Det kan ju till och med min kassa 5800.
Du kan heller inte lyssna på musik samtidigt som du kollar kartan. Om du kan ringa eller skicka SMS har jag ingen aning om, men eftersom man till exempel inte ens kan tanka ner en PDF med webbläsaren och sedan öppna den med ett PDF-läsarprogram (eftersom varenda program har sin EGEN lilla mapp på hårddisken och KAN inte komm åt nån annan), så... tja.

Simon said:
Jag kan hantera min 5800 med handskar utan några större problem, annat än att det blir liite fler feltryck. Och med stylusen skriver jag rätt fort, vilket jag inte är säker på att jag kommer att göra med en iphone.
Jag vande mig rätt fort. Det är QWERTY trots allt, och kör man telefonen liggande så vrider ju sig tangentbordet och blir brett, och det är ganska smart angående vad den tror att man försökte trycka på också.

Simon said:
Min nokia funkar utmärkt som modem, antingen med usb eller som wifirouter. Något mindre än det vill jag inte behöva acceptera av en ny telefon.
En av mina huvudanledningar att inte byta min 5310 mot en Iphone är i dagsläget att när jag stoppar in 5310:an via USB till min netbook som jag kör Linux (Ubuntu) på så frågar den "du verkar ha stoppat i en Teliamobil. Vill du ha den som modem?" Om jag svarar "ja" så funkar det bara.

It just works, liksom.

Simon said:
Det är ju precis det jag vill. Så då tycker du med andra ord att det är den jag borde skaffa? :gremsmile:
Alltså, jag tycker att den är svår att rekommendera. Just för att den har så många problem. Det är som att rekommendera nån att köpa en skadeskjuten häst, eftersom alla andra hästar är döda.

men visst, för all del. Den är faktiskt bäst.

Simon said:
Jag vill läsa pdfer
Finns inbyggd om man vill läsa på nätet, eller som bra extra app om man står ut med att föra över sina PDF.er själv. Minns dock att det inte finns någon plats på hårddisken där alla apps kan lägga och hämta filer, så om du tänkte ladda ner en wordfil, redigera den och sedan maila iväg den (3 apps) så... tja, du får hoppas att det finns en app som gör precis det.

Simon said:
synka mot gmail och gcal
Check. jag kör så, och är ganska nöjd. Jag fick ställa om till engelska för att få bestämma vilka av mina kalendrar jag skulle synka, men efteråt var det bara att byta tillbaks.

Simon said:
, komma åt gdocs och helst redigera dem.
Finns otaliga apps, vad jag vet. Sen lär man kunna köra google docs rakt av också, webbläsaren är helt OK.

Simon said:
Jag vill gärna komma åt .doc eller .odt-dokument och helst kunna redigera dem.
Beror på vartifrån och hur du vill "komma åt" dem, men borde funka.

Simon said:
Jag vill helst kunna anpassa interfacet efter smak.
Om du med "anpassa interfacet" menar "skyffla runt ikonerna, men de t kan inte finnas några mellanrum utan de flyttar automatiskt efter sig" så går det på Iphonen. Och man kan lägga in en egen bild på "skärmsläckaren".

Det är Apple, trots allt. Their way or the highway.


Simon said:
Jag vill kunna köra Spotify och använda trådlösa stereolurar över bluetooth. Jag vill ha gps och kartor med kompass, och jag vill gärna kunna använda augmmented reality-program som jag sett finns till åtminstone android.
Ska finnas gps, karta etc på iphone, jag vet inte för jag har bara en touch (ingen gps). Ska finnas AR-grejer också.

Spotify kör jag dagligen. Blåtandshörlurar har jag inte testat, för jag har inga.

Simon said:
Jag vill att hårdvaran ska vara stark nog att flera program ska kunna vara igång utan att telefonen blir slö eller hänger sig. Jag vill ha en ordentlig touchscreen. Jag kommer säkert på mera efterhand... :gremwink:
Iphonen har den bästa kärnan för att köra flera saker samtidigt. Den är bäst på multitasking. i teorin.

Tyvärr har Apple bestämt sig för att de inte orkar med alla supportsamtal från tekniskt okunniga Macmänniskor (och Windowsmänniskor, för all del) som klagar på att deras Iphone kraschat för att de kört tio tusen apps samtidigt.

Fat load of good that did them, man måste ändå göra en ordentlig omstart ibland..

Simon said:
Jag är rätt säker på att android kan klara mina mjukvarubegär, vilket jag är osäker om det gäller för iphone. Däremot är jag säkrare på iphones hårdvara än jag är när det gäller X10...
Det är typ så, ja. Android verkar vara överlägsen mjukvarumässigt, men de flesta såna verkar vara sjukligt sega och så är deras "app stores" begränsade. Iphone har den bästa hårdvaran, men är programmerat av nån som verkligen gillar att bestämma vad andra har för behov och önskemål...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Arfert said:
Om jag har förstått de allmänna reaktionerna på nätet så är många av Androidlurarna bättre på papperet, men Iphonen bäst i verkligheten, just för att användarupplevelsen/gränssnittet är bättre.
Det är väl här det sägs att X10 ska ge android lite luft under vingarna. Fast det känns ju som att hårt gå emot bättre vetande att skaffa en pryl som inte har testats av marknaden ett tag först. Iphone är ju några år och borde ha fått de värsta barnsjukdomarna fixade. Att skaffa X10 när den är ny känns som en dumhet, ur det perspektivet.

Diskussioner av tekniknissar (som om datorer) blir ju ofta väldigt faktainriktade, man snackar minne, processor, megapixel bla bla... men struntar alltid i användarupplevelsen. Lite som om bilar skulle recenseras enbart efter hur många hästkrafter de har, eller filmer efter hur bra kameror som används. Och fortfarande lär iPhone ha den bästa användarupplevelsen.

Om Android kan komma ifatt? Tja, om ett par tre år, vem vet. Men jag vet inte.
Jag är ju en lite blandning av tekniknisse och inteallstekniknisse, som konsument betraktat. Jag gillar att mecka lite grand under huven på mina apparater, men kan ingenting om programmering själv eller så. Det är därför jag tycker att det är svårt att avgöra vilken sorts pryl som passar mig. Att folk som absolut inte är tekniktyper upplever iphone som en uppenbarelse är ju inte ett avgörande betyg för min del, eftersom jag inte har något emot lite mer av en inlärningskurva...

När det gäller kamera... som van fotograf tycker jag man ska lägga pengarna på en bra partykamera istället, om en portabel, bra kamera är viktig. Idag är ingen mobilkamera en i närheten lika bra som en hyfsad kamera för en tusenlapp.
Ja, där vet jag vad jag vill åt, i alla fall. Jag vet att det för mig är mycket viktigare att kameran finns inbyggd i mobilen, än att den är så mycket bättre som en van fotograf vill ha den. Som sagt, jag tyckte k800ns kamera var helt okej.
 

Eyra

Veteran
Joined
2 Feb 2005
Messages
4
Location
Kalmar
Har haft Heron sedan september och måste säga att den e grymt bra. De problem jag har haft (internet strul) har varit Tele2s fel. Seghet har jag inte märkt av direkt måste jag säga, fördelen med IPhone som jag ser det är att den har många officiella apps, Android har lite dåligt med det just nu, men å andra sidan så är det så många glada programmerare som gör inofficiella som fungerar minst lika bra som de till IPhone.

Multitasking är Heron grym på faktiskt, du kan göra nästan allt på en gång utan att den "dör".

Kameran är dålig dock, ingen blixt eller lampa och den behöver MYCKET ljus om bilderna inte ska bli för mörka.

En ny uppdatering e på g och ska komma i mitten eller slutet på januari. (till android)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Du kan heller inte lyssna på musik samtidigt som du kollar kartan."

Jo det kan man? Jag var tvungen att testa nu bara för att dubbelkolla och det gick smärtfritt.


Storuggla, för lite jobb
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,718
Location
Rissne
Storuggla said:
"Du kan heller inte lyssna på musik samtidigt som du kollar kartan."

Jo det kan man? Jag var tvungen att testa nu bara för att dubbelkolla och det gick smärtfritt.


Storuggla, för lite jobb
Inte om man använder Spotify för att spela upp musiken. Vilket Simon uttryckligen skrev att han ville kunna göra, lite längre upp.

Själv orkar jag inte med iTunes längre än det tar att sätta igång en backup (och knappt det), och skulle aldrig orka föra över musik via denna skitpropp, så Spotify är enda anledningen till att jag överhuvudtaget använder min Touch som musikspelare.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det här kan låta cheesy men det är verkligen 100% sant. iPhonen förändrade mitt liv när jag skaffade den. Det är verkligen natt och dag mot tidigare telefoner. Plötsligt är det möjligt att göra nästan allt en dator gör, on-the-go. Alla jag pratat med som skaffat iPhone upplever samma förändring, medvetet eller inte. De börjar kolla mail och facebook dagarna i ända, spelar spel, etc. (allt detta förutsätter att man skaffar ett data-abbonemang man vågar använda obegränsat). Många telefoner innan (och under iPhone) har påstått att de gör samma sak - men funktionalitet och användarvänlighet är inte samma sak.

Nuförtiden finns det förstås många telefoner som kan förändra livet på motsvarande sätt - Android exempelvis. Vad iPhonen dock ger är en helgjutenhet som är svår att slå - och som också innebär att man inte kan hacka och trixa med den särskilt mycket.

Vad iPhonen saknar är framförallt riktig multi-tasking. Argumentet är att det är för resurskrävande. Kan inte bedöma sanningshalten i detta just, men jag vet att Apple gjort rätt i en del andra "nerköp", eftersom det är bättre att ha en telefon som fungerar än en som kan allt (där de slog Windows Mobile rejält på fingrarna).

Bluetooth - senaste iPhonen har A2DP och har rapporterats att funka utmärkt (men vem vill lyssna på brusig Bluetooth-musik?? :gremsmile: ).

Kartor och musik - min iPhonen klarar utmärkt musik samtidigt som den kör andra appar, inklusive Maps. Det är faktiskt den enda riktiga multitaskingen inbyggd i iPhone.

Kamera - 3GS klart bättre, men jag har aldrig sett en bra mobilkamera. Framförallt usla i dåligt ljus. Dock så är jag rätt kräsen på kameror. Släpar hellre runt på min EOS 450D.

iPhone och handskar - nu bor jag i ett varmt land för tillfället, så har inte behovet, men svårt att se det som en dealbreaker. Jag tar av mig handskarna för alla prylar. Det finns dock handskar eller modifieringar av handskar som gör att man kan trycka på iPhonen. Googla!
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
RipperDoc said:
Bluetooth - senaste iPhonen har A2DP och har rapporterats att funka utmärkt (men vem vill lyssna på brusig Bluetooth-musik?? :gremsmile: ).
Och förresten, iphone 3GS är en av de bärbara små spelare som har bäst ljudkvalité någonsin. Detta både objektivt (brusnivåer, frekvensomfång etc) och vad de flesta som jämför har upplevt (inklusive undertecknad). Uppskattar man bra ljudkvalité är det också ett tungt vägande argument för iphone. Sitter man med sina medföljande vita skräplurar kanske man inte bryr sig dock.
 
Top