Nekromanti Iron legion

Snow

Swashbuckler
Så har man skrivit ett datorspel igen. Den här gången kör man runt i en fet experimentell tank och pangar andra tanks. Kontroller:

WSAD - Gasa bromsa och svänga
1 - stanna
0 - full fart
Backspace - växla fram/back
Musen - rikta tornet
Vänsterklick - Panga med kanone
M - Titta i sattelitlänken
F - Spruta kylvätska över vapnet (det blir varmt och jammar)
Mushjul - zooma in och ut (bara två lägen)

Spelet är skrivet i java och kräver att man har java 5 och att openGL funkar. När jag postade i vrålan för några dagar sedan hade jag dabbat mig och kompilerat för java 6. Ni som misslyckades då kan testa igen.

Man får bygga en "rollperson" och sen samlar man credits för att köpa upgrades. Ungefär som att levla.

Efterhand kan man ta sig länge och längre in i fiendeland och hitta svårare och svårare fiender.

Det finns en easy mode också. Den rekomenderas om man inte är van vid liknande spel.

Edit:
Länken då:
http://markus.chief.mine.nu/ironlegion.jnlp

Man måste lita på både mig och folket som gör LWJGL, eftersom det är openGL-lagret jag använder.

Rising

Vila i frid
Coolers!

Tekniskt sett fungerar allt som en dans och flyter på utmärkt. Hos mig verkar det visserligen som om bilden som föreställer den molniga himlen är hopknuten på så vis att man får en konstig "pelare" av luft på ett ställe i horisonten, men det såg å andra sidan så häftigt ut att jag lustfyllt begav mig iväg för att utforska fenomenet.

Jag märker nu att trots att jag spelat i lite drygt en och en halv timme totalt missat sattelitlänken och kylvätskan, men det gick bra ändå. Mötte gröna, gula och röda tanks av olika sorter, och utforskade lite olika delar av kartan.

Man har en massa levlingsmöjligheter med teniska data och grejer, men jag undrar om du inte gör den här delen mycket krångligare än vad det behöver vara. I nuläget innebär varje uppgraderingssteg väldigt små effekter, och somliga av alternativen tycks ha väldigt begränsad nytta, och all den tekniska datan gör att det ser mycket mer invecklat ut än vad det egentligen är. Jag undrar om jag inte skulle ha föredragit en lättsammare arkadspelsapproach, med färre och enklare val tillsammans med större effektsteg. "Rörlighet, Pansar eller Skada", typ.

Jag hade också problem att ta vissa bonusar. Vissa dollartecken kunde jag inte ta även om jag åkte på dem (det verkar som om de satt för högt upp). Förutom dollar och helning så finns det en tredje bonus som jag är osäker på vad den egentligen gör. Jag gissar att det är en termometer som sänker hettan i ens kanontorn, men hur ofta får man användning av den, i så fall? Jag har nästan alltid rensat alla fiender i närheten när jag börjar plocka upp bonusar.

Det största problemet jag har är dock med premissen som sådan. Jag hade ett pansarvagnsspel på min C64 när jag var liten, som hette Battlezone, och trots att ditt spel flyter skitbra, ser jättesnyggt ut och är extremt imponerande tekniskt sett, så tycker jag ändå att det lider av samma problem som gamla Battlezone. Det är helt enkelt inte särskilt speligt att styra en tank.

Att de är långsamma och tröga - men skjuter snabba projektiler - gör dels att man inte kan undvika fiendens skottsalvor på något sätt, och dels att det inte blir särskilt svårt att träffa fienden. Till skillnad från flygplansstrider så blir det inte några spännande jakter, utan oftast åker man bara mot varandra (eller jämsides med varandra) och utväxlar skott efter skott på sluggermanér tills den ena går sönder.

Man märker också ganska snabbt att man inte kan bege sig in i fiendeland i full fart och bara röja, utan den taktik som tjänade mig bäst var att åka upp på ett högt berg och snajpa tanks på långt avstånd. Det gör dels att fienderna blir *ännu* enklare att träffa, och dels tycks fienderna vara kroniskt dåliga på att träffa någon som sitter still på långt avstånd.

Jag satt som spindelmannen och hängde längs ena sidan av en klippkant (det var rätt häftigt, iofs) och bara krämade sönder dussintals med röda tanks nere på backen, innan jag åkte ner och samlade på mig svarta dollartecken och reparationsbonusar, innan jag åkte upp igen och fortsatte proceduren. Det var det mest framgångsrika sättet att slåss på som jag kom på, men jag vet inte riktigt om jag tycker det var så roligt.

Jag förstår helt enkelt inte grejen med tanksimulatorer; vad som är tänkt att vara roligt med dem. För min del hade det varit mycket roligare om man *inte* hade kunnat snurra kanontornet, eftersom det då hade blivit jakter där den i täten behövde försöka skaka av sig den bakom, till exempel. Eller om man hade ersatt fiendens skott mot långsamma energiklot så att man hade behövt manövrera sig runt dem (istället för - som nu - bara hoppas att slumpen kommer göra så att fienden missar), eller om det hade funnits någon anledning som omöjliggjorde tråkiga taktiker såsom att stå still still och snajpa fiender; (typ om allt hade varit ett galet race, eller om man hade en viss tid på sig att ta sig till en viss punkt på banan och eventuellt förstöra något där (eller bara något så enkelt som att fienderna spawnade in från kanten av banan, så att man inte bara kunde använda sig av taktiken "locka till sig några fiender, och sedan backa bakåt till det säkra området vid kanten av banan och ta hand om dem där."))

Eller något annat, som skulle göra det hela till mer av ett "spel".

---

Summa summarum:
Tekniskt sett var allt superproffsigt. Det här spelet kan lätt mäta sig med många andra högprofilspel på nätet idag. Det känns inte alls som att man spelar en hobbyfantasts glada hempul, utan jag jämför det med spel såsom Raptor Safari och dylikt.

Spelmässigt så hade jag tyvärr inte så kul. Men jag begriper som sagt inte riktigt poängen med tanks (mechasimulatorer brukar faila för mig av samma anledningar).

Ascoolt att ta del av dina spel, dock! Jag är så djäkla avundsjuk på dina förmågor. Om jag kunde göra sådana här spel så skulle jag ägna hela dagarna åt att sitta i badkaret och lystmätet olja in min nakna kropp med acaciahonung.

Snow

Swashbuckler
Tack för recensionen, den var värdefull. Jag hoppas kunna göra det åtminstone lite roligare för dig i nästa version. :gremsmile:

Spelet är långt ifrån klart (även om jag själv tycker att det är ganska roligt). Och faktiskt finns en sak på ritbordet som du efterlyser, nämligen uppdrag. Uppdrag är scriptade små historier där vad som helst kan hända och där vad som helst kan vara ett mål. Så man kan klämma in ett race eller vad som helst. Tillgängliga missions syns på kartan som en ikon man kan köra in i.

Men som du nog gissar kommer jag inte att ändra på grundläggande funktionalitet. En hel del grejor kommer jag dock att försöka bli bättre på:

Fienderna ska prata i radio och bli bättre på att under rätt omständigheter se en och anfalla tillsammans. Ingen mer snajpande spindelman i lugn och ro.

Kulorna kommer inte att bli långsammare, men fienderna ska sikta lite annorlunda. De ska ta mer hänsyn till ens sidofart och avståndet. Men samtidigt ska de släpa efter lite. Så om man tvärbromsar så åker skotten framför en. Det borde också komma någon ledtråd till att de ska börja skjuta, typ att pipan börjar glöda. Då kan man med smart manövrerande precis undvika att bli skjuten. Men den som åker rakt fram eller står still får hullet fullt av hål.

AI:n ska bli bättre på att skjuta koncentrerade salvor, och bättre på att skjuta på avstånd. Det är enkelt att koda en perfekt AI. Men jag kodade den lite mer avancerad, olika tanks har faktiskt olika hög skill. Så de sprider lite olika.

Hjälper inte detta så får jag nog konstatera att tankspel/mechspel inte är för dig ;-)

Buggen med himlen har jag också. Men det ser lite häftigt ut så jag har inte orkat rapportera det (jag använder en gratis 3D-motor www.xith.org).

Ascoolt att ta del av dina spel, dock! Jag är så djäkla avundsjuk på dina förmågor. Om jag kunde göra sådana här spel så skulle jag ägna hela dagarna åt att sitta i badkaret och lystmätet olja in min nakna kropp med acaciahonung.
Jag har ett förslag till dig Rising: Om du skriver en vision på ett spel så ska jag koda det!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad har du för systemkrav?

Jag provade att köra igång spelet på min Linux-PC, men efter att jag litat på er så kom det aldrig upp något fönster eller så.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Wilper said:
Vad har du för systemkrav?

Jag provade att köra igång spelet på min Linux-PC, men efter att jag litat på er så kom det aldrig upp något fönster eller så.
Kan meddela att det funkade finemang på min Ubuntudator, kör Intrepid och har Nvidiakort. ATI-kort brukar kunna vara lite bråkiga i Linuxmiljö, om du har ett sånt.

Snow

Swashbuckler
Ingen aning, men det är rätt stora texturer och halvmånga polygoner (i terrängen). Det funkar fint på en 4 år gammal halvbra laptop (även om det gick lite långsamt).

Jag försöker hitta den närmsta kompatibla upplösningen till 800x600 (och bits per pixel o sånt) så där är det inga jättekrav.

Det är rätt många lager som ska funka för att allt ska köra igång:

Mitt spel bygger på Xith3D.
Xith3D rendrerar (i det här fallet) mha lwjgl.
Lwjgl använder openGL drivisar
OpenGL använder accelerering på grafikkortet.

En fråga, funkar andra openGL-applikationer på din dator? Är den jättegammal?

Jag kan nog inte göra så mycket, mer än medge att det är tex problem med intelkort osv.

Snow

Swashbuckler
jag kör java 6, men det är kompilerat för 5 (det funkar på min macbook pro så det ska funka). Jag använder suns java.

Om du på något sätt får fram ett stacktrace så blir jag glad... :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Jag svarar mer utifrån Risings svar och bidrar på så vis med mina egna kommentarer, så det här är egentligen inget svar till Rising.

Tekniskt sett fungerar allt som en dans och flyter på utmärkt. Hos mig verkar det visserligen som om bilden som föreställer den molniga himlen är hopknuten på så vis att man får en konstig "pelare" av luft på ett ställe i horisonten, men det såg å andra sidan så häftigt ut att jag lustfyllt begav mig iväg för att utforska fenomenet.

Jag märker nu att trots att jag spelat i lite drygt en och en halv timme totalt missat sattelitlänken och kylvätskan, men det gick bra ändå. Mötte gröna, gula och röda tanks av olika sorter, och utforskade lite olika delar av kartan.

I nuläget innebär varje uppgraderingssteg väldigt små effekter, och somliga av alternativen tycks ha väldigt begränsad nytta,
Jag irriterade mig på att jag (även) fick minus för mina uppgraderingar. Jag hade en snabb liten söt tank med mycket god manöverförmåga och efter två levlingar hade jag en klumpig sak som bara blev träffad. Smått överdriven förklaring.

Nu testade jag bara en tank så jag kanske ändå var snabbare än en butig tank som istället satsade på motor i några uppgraderingar.

Jag hade också problem att ta vissa bonusar. Vissa dollartecken kunde jag inte ta även om jag åkte på dem (det verkar som om de satt för högt upp).
Hade samma problem.

och en halv timme totalt missat /.../ kylvätskan, /.../
Förutom dollar och helning så finns det en tredje bonus som jag är osäker på vad den egentligen gör. Jag gissar att det är en termometer som sänker hettan i ens kanontorn, men hur ofta får man användning av den, i så fall?
Gissa vad. :gremsmile: Jag använde kylvätskan när jag var riktigt nära en tank och bara matade med skott innan den hann undan.

Att de är långsamma och tröga - men skjuter snabba projektiler - gör dels att man inte kan undvika fiendens skottsalvor på något sätt, och dels att det inte blir särskilt svårt att träffa fienden.
Jag hade en riktigt snabb tank, så den undvek det mesta, kändes det som.

Man märker också ganska snabbt att man inte kan bege sig in i fiendeland i full fart och bara röja,
...och när jag blev skjuten så pajade tornet för mig. Jag kunde bara skjuta genom att åka i exakt vinkel mot de andra stridvagnarna. Det var asirriterande, för det lagades aldrig då jag tog reparationssaker. Senare så såg jag på stridsvagnsbilden nere i mitten att jag kunde snurra tornet, men first-person-vyn rördes aldrig, hur mycket jag än rörde på musen. Jag skulle vilja ha en respawn-funktion också, för det var skittråkigt att bara ha taktiken att köra intill tankarna och skjuta tills de pajar.

Hos mig verkar det visserligen som om bilden som föreställer den molniga himlen är hopknuten på så vis att man får en konstig "pelare" av luft på ett ställe i horisonten, men det såg å andra sidan så häftigt ut att jag lustfyllt begav mig iväg för att utforska fenomenet.
Hade samma sak på min WinXP-dator, men det konstigaste var när jag tabbade bort och kollade om det fanns någon knapp för respawn så fortsatte min stridsvagn att åka vidare. Det borde vara en paus-funktion när fönstret inte är aktivt för när jag tabbade tillbaka så åkte jag i luften då jag antagligen åkte utanför banan. Hade dragit uppför en brant kulle, tydligen. Där försökte jag mig på en sniperteknik, men det var för svårt så jag gav upp den taktiken.

...utan den taktik som tjänade mig bäst var att åka upp på ett högt berg och snajpa tanks på långt avstånd. Det gör dels att fienderna blir *ännu* enklare att träffa,...
Finns det sniper-funktion på stridsvagnar? Den kändes inte såå himla vettig i stil med spelet. Fast jag hade uppfattningen om att detta var en doom-klon där man dyker upp, tar ett vapen och sedan skjuter andra tills man dör.

...och dels tycks fienderna vara kroniskt dåliga på att träffa någon som sitter still på långt avstånd.
Jag märkte ingen skillnad om jag åkte i fjorton (vad det nu var km/h?) eller om jag stod stilla ... och då var jag ändå mitt i smeten.

/Han som tyckte att det var svårt att svänga och skjuta samtidigt, så han hade som taktik (eller avsaknad av sådan) att bara sikta rakt fram (ibland tilta) och ändra siktet med hjälp av svängningar

krank

Snow said:
Några kommentarer, förutom att det funkar bra? :gremsmile:
uh... Att jag var tvungen att flytta musen alldeles för mycket för att svänga kanontornet (alltså, dra musen 4-5 ggr för att vrida det c:a 90 grader... too much!) och att det fick mig att lessna sönder och stänga av?

Snow

Swashbuckler
Jag gissar att du blir stressad och drar musen för snabbt, tornet har en maxhastighet och det spelar ingen roll hur snabbt man drar musen, förutom att man får slut på musmatta. Jag vet, det fungerar inte optimalt för alla (för mig funkar det skitbra), jobbar på det.

Man kan testa att röra musen långsamt. Det tar lite tid att snurra tornet ett helt varv bara.

Jag ska nog lägga in tangenter för att snurra tornet.

Snow

Swashbuckler
Jag irriterade mig på att jag (även) fick minus för mina uppgraderingar. Jag hade en snabb liten söt tank med mycket god manöverförmåga och efter två levlingar hade jag en klumpig sak som bara blev träffad. Smått överdriven förklaring.

Nu testade jag bara en tank så jag kanske ändå var snabbare än en butig tank som istället satsade på motor i några uppgraderingar.
Det här är en balanseringsfråga. Jag tar tacksamt emot förslag på hur det kan fungera.

Jag skulle vilja ha en oändlig utvecklingspotential, dvs att man kan köpa hur många som helst utan att spelet blir obalanserat. Men vissa upgrades blir snabbt obalanserade.

Sen funderar jag på om man ska bli sämre på något någonsin (förutom den allra första konfigureringen).

Hade samma problem.
Det här är skitskumt, jag har aldrig märkt problemet. Alla dollartecken är lika högt upp. Man kan dock inte ta upp reparationer om man redan har full hälsa (samma med coolant).

Gissa vad. smile Jag använde kylvätskan när jag var riktigt nära en tank och bara matade med skott innan den hann undan.
Samma här :gremsmile:

...och när jag blev skjuten så pajade tornet för mig. Jag kunde bara skjuta genom att åka i exakt vinkel mot de andra stridvagnarna. Det var asirriterande, för det lagades aldrig då jag tog reparationssaker. Senare så såg jag på stridsvagnsbilden nere i mitten att jag kunde snurra tornet, men first-person-vyn rördes aldrig, hur mycket jag än rörde på musen.
Återigen jätteskumt. Jag har verkligen inte (än) kodat in något som sabbar tornet. Hade fönstret rätt fokus (dvs att muspekaren var fångad i fönstret)?

Jag skulle vilja ha en respawn-funktion också, för det var skittråkigt att bara ha taktiken att köra intill tankarna och skjuta tills de pajar.
Respawn på vad? Fienderna respawnas hela tiden (men inte direkt intill en). Själv respawnas man när man dör. Jag förstår inte vad du menar...

Det borde vara en paus-funktion när fönstret inte är aktivt för när jag tabbade tillbaka så åkte jag i luften då jag antagligen åkte utanför banan.
Självklart, ska fixa.

Finns det sniper-funktion på stridsvagnar?
Mushjulet kanske? Man kan zooma in alltså.

Men rent allmänt, var det kul?

krank

Snow said:
Det tar lite tid att snurra tornet ett helt varv bara.
Alltså, jag fattar - det är bara det att jag mest blir frustrerad av den sortens spelmekanik. Jag blir bara less när sånt går långsamt...

Rickard

Urverk speldesign
Snow said:
Jag ska nog lägga in tangenter för att snurra tornet.
Jag gillade att kunna snurra tornet med musen. Lägg hellre in att man kan köra med eller utan mus i så fall.

Fast jag skulle vilja ändra hur man använder musen när den panorerar. Det borde finnas en brytpunkt som gör att torner snurrar snabbare ju längre ifrån brytpunkten man för muspekaren. Då slipper man det här med att flytta tillbaka musen för att kunna snurra ännu mer.

/Han som gör ett snurrigt inlägg

Rickard

Urverk speldesign
Snow said:

Det här är en balanseringsfråga. Jag tar tacksamt emot förslag på hur det kan fungera.
Jag kollade mest när det var som mest rött, när jag valde uppgraderingar. Jag förstod inte direkt poängen med poängen, så att säga. Är det dåligt att sänka snurrhastigheten på tornet med 0,2? Jag orkade inte klura, utan valde sådant som såg minst rött ut.

Hade samma problem.
Det här är skitskumt, jag har aldrig märkt problemet. Alla dollartecken är lika högt upp. Man kan dock inte ta upp reparationer om man redan har full hälsa (samma med coolant).
Det var dollartecken som jag hade problem med.

...och när jag blev skjuten så pajade tornet för mig. Jag kunde bara skjuta genom att åka i exakt vinkel mot de andra stridvagnarna. Det var asirriterande, för det lagades aldrig då jag tog reparationssaker. Senare så såg jag på stridsvagnsbilden nere i mitten att jag kunde snurra tornet, men first-person-vyn rördes aldrig, hur mycket jag än rörde på musen.
Återigen jätteskumt. Jag har verkligen inte (än) kodat in något som sabbar tornet. Hade fönstret rätt fokus (dvs att muspekaren var fångad i fönstret)?
Det hände när jag dog. Spelet fortsatte men tornet vek sig. En gång lyckades jag respawna genom att klicka på mellanslag, efter det att tornet dött. Jag körde nästhögsta skademojängen när jag byggde tanken och lättaste armor och ... den där andra. Schassi?

Kan testa igen när jag drar till skolan (här hemma smurfar jag med mobilen i 5kB/s). Jag tog faktiskt och tabbade bort en gång, så din förklaring kanske är stabil. Fast å andra sidan. Jag klickar ju i fönstret när jag skjuter och även om muspekaren är ute i datorskärmshörnet så borde jag ju -någon- gång klicka i fönstret.

Jag skulle vilja ha en respawn-funktion också, för det var skittråkigt att bara ha taktiken att köra intill tankarna och skjuta tills de pajar.
Respawn på vad?
På när jag känner för att börja om. Jag trodde att det med tornet var något som du programmerat in och det var rätt trist efter ett tag att endast kunna skjuta på stridsvagnar som var i precis rätt vinkel. Jag kunde inte heller dö.

Finns det sniper-funktion på stridsvagnar?
Mushjulet kanske? Man kan zooma in alltså.
Jag menade på riktiga stridsvagnar; jag var otydlig. Det kändes mer som ett sniperspel när man kunde zooma in sådär. Satellitfunktionen borde räcka, tycker jag.

Har du reserverat höger musknapp till någonting? Annars skulle jag vilja att satellitlänken bands även till den knappen. Nu har du förvisso Mac, men ändå. Det kanske är någon tanke bakom att du har bundit M till satelliten, då man måste släppa styrtagenterna för att komma åt den.

Men rent allmänt, var det kul?
Jag spelade bara i tjugo minuter, så jag fick ingen känsla för spelet. Jag hade hellre velat spela mot mänskliga motspelare. Just nu kändes det hela repetetivt. Att tornet lade av sabbade en stor del av upplevelsen dessutom. Annars är det här ungefär som vilket first-person-shooter som helst. Jag irriterade mig lite på att jag inte fick någon respons, annat än att jag träffade, när jag sköt på en stridsvagn. En värdemätare eller att stridsvagnen ser skadad ut hade gjort spelet roligare. Jag hade nog tröttnat efter en timmes spelande.

/Han som ska satsa mer på snabbhet nästa gång, om det nu inverkar på hur svår tanken blir att träffa.

Snow

Swashbuckler
Jag har ändrat/fixat tre saker nu:

Upgraderingar är bara positiva. Det enda som försämrar saker är den första designen (när man startar spelet alltså). Jag har dessutom justerat några av siffrorna lite.

När man dör så stannar spelet direkt, istället för att man kan köra runt med trasigt torn. Sen är det bara att respawna.

Jag har ändrat hur man räknar ut avståndet till powerups. Borde funka bättre nu.

Snow

Swashbuckler
Ha!

Nu fattar jag varför ni inte kunde ta powerups... tror jag. Och det är fixat. När en powerup skapas får den en tank instans som är den man kör. Den kollar avståndet mot den för att se om den blir upplockad. Men när man dör skapas en ny tank till spelaren medans powerupen fortfarande kollar efter den gamla. Klantigt :gremsmile:

Eftersom jag sällan dog utan att ha damsugit efter powerups så märkte jag det aldrig själv.

För övrigt har jag lagt till en ny tank. Det är en gammal lätt tank. Rätt ok pansar för att vara en lätt tank, men kass på allt annat. Framförallt är den stor och lätt att träffa. Det är den första fiende man träffar på.

Snow

Swashbuckler
Sådär, nu har jag kodat in fyra olika uppdrag. Som är ganska olika varandra.

Ni får gärna testa hur det funkar och rapportera.

Fler uppdrag är på gång...