Re: Nåja (hedersindiern uttalar sig)
Tja, Israel kinde i alla fall lämna tillbaka Västbanken till Jordanien, och Gaza till Egypten... så fick de lösa den delen... (de delarna tillhörde ju de länderna innan 67... och inte fan gav de palestinierna ett eget land när de hade chansen). Nej vad man ville i början var att det som idag är Isreal skulle införlivas i nån form av stor-Transjordanien när britterna försvunnit (efter att de andra angränsande arabländerna, som Egypten, fått sin del av kakan). En palestinsk stat var inte på agendan förrän man insett att krig med Israel var en väldigt dålig idé. Frågan är om arabvärlden ens såg palestinierna som nåt annat än diverse folk i en avkrok av det Ottomanska Imperiet innan första världskriget. Att det skulle finnas en palestinsk nation var en idé som inte fanns på kartan.
...Nej javisst ja... Israel erbjöd ju att lämna tillbaka västbanken till Jordanien under förhandlingar på 80-talet.. och deras svar nåt i stil med "NEEEEJ FÖR FAAAN!, vi hade ju ett helvete med våra egna palestiner!"... (för er som undrar var jag talar om så hade/har Jordanien palestinsk majoritetsbefolkning, i alla fall fram till inbördeskriget de hade med PLO i början på 70-talet).
Vart vill jag komma med det här? Jo, om man har lite koll på mellanösterns röriga och smutsiga politik ser man intressanta saker, som att till exempel Jordanien har dödat mångdubbelt fler av PLO än vad Israel har, att palestinierna hålls som gisslan av sina arabiska bröder för att hålla igång en evig konflikt som skulle kunna vart över och löst för 40 år sen.
Flyktingkatastroferna i Europa efter andra världskriget minst tjugotalet gånger värre med länder som flyttades runt och tiotals miljoner flyktingar, men där fanns i alla fall en vilja att gå vidare och hjälpa folk. De styrande i arabvärlden verkar vilja hålla palestinierna i evig flyktingstatus (utan chans till medborgarskap i de arabländer de bott i sen set 40-tal) för att gynna egna agendor... och det som en gång var 650.000 flyktingar har idag förvandlats till tre miljoner. Jag har väldigt svårt att lägga huvudparten av skulden på Israel för det.