Istället för KP/HP

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Jag har aldrig uppskattat detta med att mäta stryktålighet i KP (DoD) eller HP (DnD). Det blir inte bättre av varianter som "på tredje träffen är du sänkt" eller liknande (där det inte är mängden skada utan antalet skadetillfällen som mäts). Alla dessa system är för mekaniska på något vis. Och samtidigt behöver en ju veta om en träff skadar eller sänker den som drabbas...

Så: finns det innovativa system som INTE känns lika stelbenta?

Genesis

Ni dés ni maître
Finns ju alla varianter med lätt, mellan, allvarlig, kritisk skada. Shadowrun har ju så, och ska du kryssa den lätta men den är redan kryssad så blir det en mellan, typ. Eller varianten där du samlar på dig skador av olika typ och så ger de moddar på ditt dödsslag.

entomophobiac

Pistoler & Mord
I mitt konventsscenario Fyra StuG och en Scho-Ka-Kola baserade jag skador på hur tyska infanterister (och säkert andra också) skrev om dem i sina dagböcker och liknande.

I spelet rullas en bunt T6:or och alla 6:or fördelas jämnt över dem som inte tagit skydd (du tar skydd genom att vända ditt vapenkort upp och ned).

1 sexa: skråma. Du plåstras om, får kanske något starkt att dricka, sen tillbaka till fronten.
2 sexor: hemskott. Du är såpass skadad att du får åka hem, men såpass lindrigt skadad att du inte förblir ett kolli resten av ditt liv. "Heimatschuss" på tyska, typ "hembygdsskott".
3 sexor: död.

1738617263257.png

Rickard

Urverk speldesign
Jag har blivit mer och mer förtjust i grupper mot grupper, där grupperna har olika mål (en grupp kan vara "stenras") och att man kan ta skada för att undvika att en grupp kan avancera rejält mot deras mål. För det är egentligen tråkigt när någon slås ut. Man står och faller med gruppen.

Man skulle kunna se det som att striden har kroppspoäng ... eller grupperna. Tanken är att se kroppspoäng är mer en pacingmekanism.

Vet inte huruvida det är relevant för trådämnet. :D

damogn

Hero
Jag har testat här hemma med att färdighet och omgivningsfördelar ger pluspoäng medan motståndarens färdighet och omgivningsnackdelar ger minuspoäng. När du summerat allt får du något av följande:

2 slå 3t6 behåll bästa värdet
1 slå 2t6 behåll bästa värdet
0 slå 1t6
-1 slå 2t6 behåll sämsta värdet
-2 slå 3t6 behåll sämsta värdet

Det du sedan slår på är en sådan orakeltabell
1 Nej och
2 Nej
3 Nej men
4 Ja men
5 Ja
6 Ja och

Så t.ex. två hjältar anfaller en orch. Den ena hjälten har pilbåge (1) den andra bredsvärd (2). Orchen har kroksabel (1) och har barrikaderat sig (1).
Hjätarna vill låta den med båge täcka den andra som springer fram och hugger ner orchen. Lyckas anfallet?
Vi har pilbåge + bredsvärd - kroksabel - barrikad dvs 1+2-1-1=1
Så kasta 2t6 behåll bäst. De får 1 och 4. De väljer 4 och säger att orchen dör, men barrikaden kollapsar ner på hjälten med bredsvärd...

OBS! Att jag inte skriver behåll högst eller lägst är för att ens fråga kan vara formulerad på ett sätt som gör att man vill ha Nej som svar.

Genesis

Ni dés ni maître
En annan vanlig variant är väl skada på grundegenskaper. Når en grundegenskap noll så är man ute. Då får man de negativa effekterna automatiskt. InSpectres funkar ju så, till exempel. Där slumpar man vilken egenskap som tar pisken, medan i andra spel är det egenskapen man använde i konflikten.

Rickard

Urverk speldesign
I InHuman så slår man på en tabell för att se hur väl man lyckades. Slår man lågt så kan man få lyten som kan generera fler lyten till rollpersonen. I slutet av spelomgången så får man köpa bort lyten för den skatt man fått.

Screenshot 2025-02-03 at 22.44.41.png

Rickard

Urverk speldesign
Jag hade nog uppskattat ett system liknande som i Warhammer FRPG 3 där man får skadekort. Om man får en kritiskt träff emot sig får man vända upp ett av skadekorten som ger en permanent effekt (eventuellt även chans till död). Jag hade kunnat tänka mig att efter striden så får man slå mot antalet skadekort och misslyckas man får man vända upp fler kort.

Skulle gå att göra massor av olika saker med detta. Vissa skadekort kanske är märkta med någon special-ikon som triggar ett monsters förmåga som förgiftar, förändrar personen till ett lik, etc.

Mikl

Warrior
Jag har ett regelklur liggande, tänkt för att spela Starship Troopers (som i filmen, inte med superrustningar som i boken).
Varje rollperson ingår i en grupp soldater och när skada delas ut är det soldaterna som dör en efter en, inte rollpersonerna. En rollperson kan dö när den fått slut på soldater i gruppen.
Med högre grad följer fler soldater, med högre kompetens dör de inte lika lätt.
Tanken var att spelet skulle kännas dödligt men utan att rollpersonerna dör hela tiden.

Jag tror inte att jag kommit på det här själv utan plockat upp idén någonstans. Glömt varifrån. Om någon vet får ni gärna påminna mig!

Zire

Swashbuckler
Jag gillar "en träff så är du ute". Sedan får man slå för vad ute innebär, men du kommer inte att fortsätta slåss denna strid åtminstone.

Fantasy World har ett system där den som skadas har en lista med effekter att kryssa av (och beskriva). Hittar man ingen lämplig får man välja någon på nivån över istället.

Sedan har jag gjort ett hack som använde färdighetsslag (bestämdes av rustningen) för att avgöra om man får livshotande skada. Den krävde ingen bokföring.

Ivan NWG

Warrior
In most wargames, you roll versus something (armour/toughness/whatever) and you are either a casualty or you are not. Vestmark and Blue Rose had a similar idea with damage saves. You can make them binary or with degrees of failure.

When we played Vestmark, pretty much anyone that got hit without wearing armour went down in one swing.

JohanL

Champion
Jag gillar "en träff så är du ute". Sedan får man slå för vad ute innebär, men du kommer inte att fortsätta slåss denna strid åtminstone.
Hur hanterar du rustningar? En central effekt av dem är att du normalt inte är ute av en träff.

Samma sak i obeväpnad strid - den första träffen är mycket sällan en knockout i boxning eller MMA. Det krävs antingen en superträff (crit!) eller (det typiska) ackumulerad skada. Det går att sparka någons ben tills det blir oanvändbart, men det krävs ofta 10-20 träffar, minst.

Last edited:

JohanL

Champion
Räkna sår är en rätt vanlig metod, där de ger olika sorters minus.

Detta tenderar att resultera i en hård dödsspiral - HP är trots sina brister ett rimligt sätt att undvika dödsspiraler.

En narrativ variant som finns i t.ex. HeroQuest är att man över huvud taget inte avgör strider med skada, utan att skadan är en möjlig konsekvens av att förlora (men inte den enda - försöker ni skydda karavanen kanske det är den som tar förluster i stället).

Hundenilunden82

Warrior
Skråma, lätt skada , skada , allvarig skada, kritisk skada dödsslag är igentligen detsamma som att sägs du har 5 kp och när du tagit 5 kp i skada så får du slå dödsslag

Räkna sår som ger minus på slag och när du ackumulerat så mycket minus att du inte längre är effektiv så dör du är också kp

Det här med att slå saves som i wargames är kp det med. Fienden beskjuter dig slå för armor save du misslyckades du dör. Det är det samma som du har 1 kp och misslyckas du med armor save så dör du.

I ett exempel jag läser om lite längre upp med soldater i starship troopers att rp dör när hen får slut på soldater i sin grupp , soldaterna är kp. Har du 20 soldater i din grupp så har du 20 kp och även om varje soldat i gruppen har 10 individuella kp så är det fortfarande kp bara att rollpersonen nu har 200 kp

Lägga kp som konsekvenser är fortfarande kp det med , nu föll muren ,staden blev invarderad , kungen blev avrättad på torget och ni har nu misslyckats med äventyret. Det är i princip 3 kp

Allt är kp/hp oavsett vilken skrud man klär det i och det går inte att komma undan så min poäng blir väl varför hålla på och krångla till det när man i slutändan bara återuppfinner hjulet under annat namn.

Bifur

Veteran
Om vi förutsätter något hyfsat traddigt och med individfokuserad strid skulle jag föreslå att bara använda unika skador (som får slumpas fram på något vis). De har alla sin egen effekt. Baksidan är givetvis att det snabbt blir krångligt, och vill man hantera utmattning och blodförlust hamnar man lätt i något slags kvasi-kp ändå.

Genesis

Ni dés ni maître
Skråma, lätt skada , skada , allvarig skada, kritisk skada dödsslag är igentligen detsamma som att sägs du har 5 kp och när du tagit 5 kp i skada så får du slå dödsslag
Precis samma sak är det ju inte. Om du tagit två mellanskador i Shadowrun så har du en allvarlig skada. Har du tagit två KP3-skador och du har 5 KP så är du ute. Plus att det påverkar din läkeprocess precis vilka skador du tagit. Sedan är det såklart samma sak som i att det är ett sätt att bokföra skada på, men det är ju lite tautologiskt.

Last edited:

Hundenilunden82

Warrior
Precis samma sak är det ju inte. Om du tagit två skador i Shadowrun så har du en allvarlig skada. Har du tagit två KP3-skador och du har 5 KP så är du ute. Plus att det påverkar din läkeprocess precis vilka skador du tagit. Sedan är det såklart samma sak som i att det är ett sätt att bokföra skada på, men det är ju lite tautologiskt.
Nu är jag nog inte med på noterna ,du får ursäkta mig jag är nog lite för dum.

Om du har 5 skadesteg och 2 kp symboliserar allvarlig skada då har du väl tagit 2/5 kp i skada tar du 2 kp till och förflyttas till låt oss säga kritisk skada så har du tagit 4/5 kp i skada och tar du 1 till i skada 5/5 kp så förflyttas du till låt oss säga dödlig skada och får slå dödslag.

Det är ju fortfarande att du har 5 kp sedan vart gränserna går för lätt allvarlig kritisk dödlig osv eller att du har vapen som kan generera ett dödlig skada utfall på en träff fråntar ju inte från faktum att 5 kp är 5 kp.

damogn

Hero
@Hundelihunden intressant tanke!

Hur är systemet jag beskrev KP? Man beskriver ju själv vad som sker. Man kan ju t.ex. välja om man dödar på ett hugg, slår någon i skallen så att någon svimmar, bryter någons arm osv., beroende på hur man beskriver striden. Striden kan vara en eller flera rundor, den kan vara ett fältslag eller en boxningsmatch.

Skulle det vara slumpmässigt antal KP? Det låter lite långsökt att kalla det KP.