En variant är att dela upp
- Hur kapabel är du att fortsätta striden? Vilket är viktigt under stridsscenen
- Hur allvarligt skadad är rollpersonen? Vilket är viktigt efter striden
Speciellt som varken dramaturgiskt eller realistisk behöver de olika frågorna hänga samman.
Så man skulle kunna ha Smärta som det relevanta under strid. Man skulle kunna göra så att för varje Smärta du tar måste du stryka en möjlig typ av stridshandling (kan inte längre anfalla, kan inte lämgre försvara dig, kan inte längre retirera, kan inte längre kasta magi) och när alla är strukna så är du hjälplös eller iskadliggjord.
Efter striden får man istället Skada. Det är hur allvarligt skadad man är. Desto mer Smärta man tar desto högre sannorlikhet är det att man är allvarligt skadad, men slumpfaktorn är hög. Du kan ha fått väldigt lite Smärta men ändå tagit en livshotande skada, eller tagit mycket Smärta men klara dig med blåmärken.
Då kan man dessutom vikta systemet att man i regel blir hjälplös och inte nödvändigt dödligt sårad för att msn tog stryk