Jag brukar ibland designa stridssystem där spelarna har en massa förmågor och vid träffar så skalar man bort förmågorna. Matiné 2 kommer att ha en sådan lösning med magi och galenskap.
Finns en intressant realism i den designen.
En erfarenhet från HEMA och kampsport generellt så kan jag säga att mängden "tillgängliga" tekniker minskar i takt med "allvar", dvs:
- Vid ren teknikträning har man tillgång till 100% av sin repertoar
- Vid sparring så försvinner hälften helt magiskt från minnet och man kan bara använda 50% av sina tekniker
- I tävling halveras återigen antalet och man lutar sig på enbart 25% av sina tekniker
- När man sedan är utmattad fysiskt eller psykiskt i tävling (man ligger under och det är bara en halv minut kvar) så är man nere på 10%
Om man lägger till en eller flera nivåer till på detta med att man blir skadad så blir man än mer begränsad.
---
Detta är inget bara jag erfarit eller hittat på, det finns gott om beskrivningar från både historiska och moderna strider där kombattanterna beskriver hur de faller tillbaka på basteknikerna.
I ett par fäktningsmanualer från runt 1500-talet så beskrivs också skillnad på uppvisningsstrid och riktig strid och även där tas det upp att man i riktig strid faller tillbaka på väl intränade mönster.
---
Det går dock att bryta det här mönstret. Om man får en liten tankepaus så kan man tänka till och medvetet bryta mönstret. När jag tävlade i HEMA så gjordes det i omgångar (avbrott efter varje träff) vilket gav ett tillfälle att tänka till. Om man dessutom hade en coach i det läget som skrek åt en att inte repetera samma idiotiska misstag så blev det lättare.
Just att en coach kan hjälpa en att komma ut ur mönstret pekar också på hur fasligt lätt det är att fastna där mentalt.
---
Så om man skulle överföra detta till detaljerad speldesign (vet inte om jag skulle vilja det, men om man leker med tanken) så skulle man kunna dela in tekniker i nivåer, t.ex. 3:
Nivå 1: Teknikerna A,B,C,D,E,F,G,I (fulla repertoaren)
Nivå 2: Teknikerna A,C,F,G,I
Nivå 3: Teknikerna C,G,I
Om en strid börjar på "bra" villkor så ligger man på nivå 1.
Men, om man är överraskad, rädd, trött eller skadad så börjar man på nivå 2 eller till och med 3. Sedan kan nivån röra sig i striden baserat på hur det går, ty om man har stor framgång så kanske man tappar sin rädsla och för nya krafter vilket gör att man vågar mer och blir mentalt liter mer "upplåst".