Istället för KP/HP

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,852
Location
Göteborg
Egentligen borde man köra ett Monkey Island-upplägg där man kan sänka Gard med förolämpningar.
För Comae Engine använder jag ibland ett liknande exempel. I en svärdsduell inför publik kan en verbal kombattant förlora alla sina HP (BODY) men vinna striden om publikens hjärtan med sina ord (CHA).

Karsk poesi, förolämpningar eller att göra motståndaren till åtlöje fungerar lika bra som att hålla svärdet mot någons strupe. Och det fungerar extra bra om motståndaren har låg Charisma och dåliga värden i sociala färdigheter. En gruffig krigare kan lätt förlora mot en charmig duellant.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,235
Location
The Culture
Det system jag vill skriva, så fort jag hittar en bra plats för det, skulle fungera ungefär såhär:

När någon blir träffad av en attack så slår man på en tabell som avgör hur hen påverkas just nu. Resultaten kan gå från "inte alls" via "kan fortsätta slåss men med någon sorts nackdel" till "är utslagen".

När striden är slut slår man ett helt oberoende slag för varje träff på en annan tabell, för att se hur allvarlig skadan egentligen var. Resultatet kan gå från "ingen effekt alls" via "allvarlig skada som ger någon sorts nackdel under en tid" till "död!".

Så det är möjligt att till exempel däcka av en enda träff men vakna med bara lite lätt huvudvärk för att kulan bara snuddade tinningen, eller att fortsätta slåss tills striden är slut och först då märka att man är helt blodig och falla ner död.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,556
Location
Uppsala
Det system jag vill skriva, så fort jag hittar en bra plats för det, skulle fungera ungefär såhär:

När någon blir träffad av en attack så slår man på en tabell som avgör hur hen påverkas just nu. Resultaten kan gå från "inte alls" via "kan fortsätta slåss men med någon sorts nackdel" till "är utslagen".

När striden är slut slår man ett helt oberoende slag för varje träff på en annan tabell, för att se hur allvarlig skadan egentligen var. Resultatet kan gå från "ingen effekt alls" via "allvarlig skada som ger någon sorts nackdel under en tid" till "död!".

Så det är möjligt att till exempel däcka av en enda träff men vakna med bara lite lätt huvudvärk för att kulan bara snuddade tinningen, eller att fortsätta slåss tills striden är slut och först då märka att man är helt blodig och falla ner död.
Jag skulle framför allt vilja se den typen av system i dataspel. Vid bordrollspel så innebär det slag i tabeller vilket kan vara jobbigt, men det kostar ju inget i ett dataspel. Har inte riktigt förstått varför rollspel på datorn envisas med att kopiera KP/HP konceptet när de med lätthet skulle kunna göra något så mycket intressantare utan någon mental belastning för spelaren.

Det här är faktiskt ett område där bordsrollspel skulle kunna tjäna på att använda dator (eller till och med AI).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,911
Location
Göteborg
För Comae Engine använder jag ibland ett liknande exempel. I en svärdsduell inför publik kan en verbal kombattant förlora alla sina HP (BODY) men vinna striden om publikens hjärtan med sina ord (CHA).

Karsk poesi, förolämpningar eller att göra motståndaren till åtlöje fungerar lika bra som att hålla svärdet mot någons strupe. Och det fungerar extra bra om motståndaren har låg Charisma och dåliga värden i sociala färdigheter. En gruffig krigare kan lätt förlora mot en charmig duellant.
I Mist-Robed Gate används strid framförallt för att deeskalera. Om saker blir för farliga och insatserna för höga kan man försöka lugna situationen genom att slåss. Strid är generellt inte så farligt; det är det sociala spelet som kan döda dig. Har alltid gillat det upplägget.
 
Top