Nekromanti it was 18 years today...

Man Mountainman

Storsvagåret
det var just det som var min poäng, till skilnad mot Fatal och Phoenix Command är ju D&D rätt middle of the road... den enda egentliga ytterligheten med D&D skulle vara att det är så stort...
Ytterligheten med D&D är förstås att det är så genomgående och tydligt fokuserat på grottkräl, speliga utmaningar och att bygga gubbe.

/Kalle

Eksem

Champion
"Antar att det syftar på min tidigare kommentar. Låt mig förtydliga."

Faktiskt inte, det var Thermights kommentar.

Att D&D föddes ur krigsspel och fortfarande vilar starkt på den traditionen är ett faktum. Att folk ogillar det har jag inga som helst problem med.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Oavsett vad som sägs om D&D i dess olika inkarnationer så är det väldigt många som spelar det och ännu fler som någon gång har prövat på det. Dessutom är det helt naturligt att marknadsledande spel får mer kritik än små Forge-spel som få någonsin har hört talas om. Jag tror att det hade gällt även om D&D hade skapats i Frankrike, Sverige eller Egypten. Så skaparnas nationalitet spelar mindre roll.

Sedan går utvecklingen i vågor, det är klart att D&D:s dominans även ger upphov till andra spel som antingen är tänkta som hyllningar, sågningar eller efterapningar. Ännu verkar inte konkurrenterna lyckats med att rubba WotC ledande ställning.

Och ja, omslagen till core-produkterna är asfula och ser ut som om de var hämtade ifrån Barbies dagböcker. Jag tycker att omslagen till FR-produkterna eller Eberron är mycket snyggare.

Organ

Out of time, out of mind
"The Curse of Gygax"

Ja, AD&D och dess föregångare har en historik bakom sig som inte är jättesnygg, men D&D 3.5 har (till stor del) helt annan spelmekanik, och det är inte ens TSR som gör det längre, ändå får det stå till svars för tidigare versioners fel. Rätt sjukt egentligen.
Så länge spelet heter D&D så kommer det ställas till svars för alla Gygaxianska dumheter från 70-talet. Sorgligt men sant.

/Anders

Arfert

Facit
du har verkligen rätt om layouten... Eberronböckerna (som jag har några ex av) är MYCKET snyggare rakt igenom... retar mig även på att layouten i inlagan i coreböckerna är mer svårläst, med bakgrundsdetaljer som förvirrar ögat...

fast jag betvivlar att svenskar, egyptier eller fransmän hade kunnat göra D&D... vi har det helt enkelt inte i oss - som jänkarna har - att vara så "pang på kommersiella" utan att be om ursäkt och skämmas för det. Det ska Wizards ha all respekt för att de vågar. :gremgrin:

(AD&D stack inte lika mycket ut på sin tid jämfört med konkurrentarna.. WHFRP hade ju ett betydligt mer kommersiellt omslag på 80-talet än AD&D)..

Arfert

Facit
och det är inte massor andra andra rollspel, som gamla utmanaren Rolemaster till exempel? Med flera...

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag har inte spelat Rolemaster och kan inte besvara din fråga, men det spelar ingen roll för jag tycker den är fullständigt irrelevant. Rolemaster är en död produktlinje. Den har ingen bäring på dagens rollspelsklimat.

/Kalle

Arfert

Facit
ok, säg Exalted då, eller Warhammer RPG, eller Runequest, eller HARP, eller Eon eller DoD eller.. und so weiter...

Rosen

Myrmidon
(AD&D stack inte lika mycket ut på sin tid jämfört med konkurrentarna..

De var väl ganska påkostade ändå? (Iaf efter att David Sutherland slutade få rita omslag...) Men visst, Wizards lyfte överlag den visuella ribban på rollspel ganska rejält i och med D&D3 -- deras bakgrund med Magic et.al. hade förmodligen rätt mycket med det att göra.

--
Åke

Man Mountainman

Storsvagåret
ok, säg Exalted då, eller Warhammer RPG, eller Runequest, eller HARP, eller Eon eller DoD eller.. und so weiter...
Well, jag ser definitivt större skillnader mellan D&D och dom spel du räknar upp här ovanför i avseendena 1) Bygga gubbe, 2) speliga avvägningar, 3) Fokus på grottkräl än du verkar se, och jag tror att större delen av rollspelvärlden är benägen att ta min ståndpunkt.

/Kalle

Arfert

Facit
Re: it was 18 years today... OT

Har ju Everway, men har inte läst det.. är det inte nåt flummigt samberättar-skit med "tarotkort" som man ska tolka? :gremgrin:

Arfert

Facit
nej tror inte större delen av rollspelsvärlden håller med dig... möjligen är D&D ett snäpp "speligare" än RQ till exempel, men det är fortfarande bara nyanskillnader... man kutar runt och bankar ondingar, ofta i "dungar" (grottor, kultisttempel, katakomber under Bögenhafen, slott (Wittgenstein), Morias gruvor osv) , och är en tuff hjälte (eller "superhjälte" som i Exalted)...

Krille

Super Moderator
Re: it was 18 years today... OT

Har ju Everway, men har inte läst det.. är det inte nåt flummigt samberättar-skit med "tarotkort" som man ska tolka?
Friformsskit med samlarbildkort som man ska tolka, men annars var det rätt. :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret
nej tror inte större delen av rollspelsvärlden håller med dig...
Well, det är svårt att veta vem av oss som har rätt. Skillnaden är att min uppfattning ger en förklaring till varför folk dissar D&D — det gör inte din.

/Kalle

Arfert

Facit
jag tror som Marco, att det beror på att det är ett AMERIKANSKT spel som är STÖRST. Det är en jättebra förklaring, speciellt när man hör folk kalla det "George Bush-spel" på forumet. Marcos analys i ett nötskal, liksom.. :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag har förstått att det är din förklaring. Jag syftade på skillnaden i förklaringskraft i våra respektive uppfattningar om i vilken utsträckning folk erkänner att D&D utgör en ytterlighet på områdena grottkräl, bygga gubbe och spelig problemlösning.

/Kalle