Nekromanti it was 18 years today...

Man Mountainman

Storsvagåret
Hur sjutton kan man kalla världens största rollspel som UDDA? Det är väl snarare nischspelen som är udda, eller?

Kallar man något rollspel, vilket som helst, för "udda" så menar man givetvis "udda jämfört med andra rollspel". Dom som dissar D&D har, får man anta, erfarenhet av fler rollspel än D&D :gremsuck:

/Kalle, vadå "nischspel", förresten? Är varje rollspel som har färre spelare än D&D ett "nischspel"? Är DoD ett "nischspel"?

Arfert

Facit
Hur kommer det sig, att varje gång jag diskuterar med Tomas så är det bara en tidsfråga innan du ansluter dig till diskussionen?

Gör han det?
Statistik, tack! :gremgrin:

Arfert

Facit
nja, med nischspel menar jag spel som är så små att de är svåra att hitta på typ SF-bokhandeln...

Man Mountainman

Storsvagåret
Ja, dom kan givetvis också anses vara udda, fast förmodligen av andra anledningar än D&D. Fler än ett spel kan vara udda samtidigt, vettu. :gremtongue:

/Kalle

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
PS: Av rent intresse: Hur kommer det sig, att varje gång jag diskuterar med Tomas så är det bara en tidsfråga innan du ansluter dig till diskussionen?

Kan bara säja att som en observatör ( läser nästan alla inlägg men svarar inte själv) så kan jag faktiskt säja att jag har faktiskt funderat på just det

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad bra

Då har ju jag haft rätt hela tiden, när jag hävdat att d20 inte kom att kväsa andra spel. Det är ju inte ens det mest inflytelserika, enligt ditt sätt att se på saken.

Skämt åsido, jag tror att du är förblindad av Drakar och Demoner och dess BRP-dominans i Sverige. Det mesta ur D&D3e som inte är lätt att härleda från tidigare versioner av D&D kommer från Ars Magica, som inte lånat sådär himla mycket från BRP så som jag ser det, och Rolemaster, som kanske lånat en del från BRP, men ännu mer från D&D.

Idag tror jag själv att de mest spridda influenserna kommer från Storyteller-systemet och d6-systemet.

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Som jag vet att jag har förklarat någon annan gång skulle jag vilja hävda att Exalted är det enda större spel som gör anspråk på att vara speligt förutom D&D. Både när det gäller komplexitet och valmöjligheter när man ska göra gubbar (tack vara charm-träd, bland annat) och i strid.

Däremot tänker jag inte ge mig in i den här diskussionen. :gremsmile:

/Dimfrost

Necross

Swashbuckler
Alltid lika kul när folk inte vet vad de snackar om, men snackar ändå. Rolemaster är ett relativt populärt spel vad jag vet.