zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
Vi kör så att jag förbereder ett single-page-adventure, ofta en 5-room-dungeon, inför varje speltillfälle. Så går det som det går, helt orälsat, och till nästa spelmöte förbereder jag något annat.
Nu har jag blivit lite sugen på en Megadungeon, och jag har ett bra läge att ... låta rollpersonerna upptäcka en sådan. Men jag vill absolut inte göra en megadungeon, up-front. Jag gillar att göra det bit för bit.
Men, tanken har slagit mig att köpa typ Ruins of the Undermountain, och använda/justera efter hand. (eller någon annan Megadungeon som jag inte känner till)
Jag såg några Youtube-klipp. Ett tips var att ha en plats rollpersonerna kommer tillbaka till (ofta). Jag tror att de kommer besöka denna Megadungeon många gånger, och utforska den litet i taget (och gå "hem till byn" emellan).
Dungeon-kartor är ofta väldigt kompakta. På ett A4 är det mer rum än berg, så att säga, och ibland är väggarna smala och gångarna långa, mycket labyrint. Jag föreställer mig en mer... gles Dungeon.
Har ni några bra Megadungeon-101-tips?
Nu har jag skaffat mig färgpennor och Whitelines-block... men vilket är det bästa (ganska enkla) dataprogrammet för att göra klassiska 2D-dungeons med 3x3m-rutor, och de klassiska symbolerna för dörrar, löndörrar, fällor osv?
Nu har jag blivit lite sugen på en Megadungeon, och jag har ett bra läge att ... låta rollpersonerna upptäcka en sådan. Men jag vill absolut inte göra en megadungeon, up-front. Jag gillar att göra det bit för bit.
Men, tanken har slagit mig att köpa typ Ruins of the Undermountain, och använda/justera efter hand. (eller någon annan Megadungeon som jag inte känner till)
Jag såg några Youtube-klipp. Ett tips var att ha en plats rollpersonerna kommer tillbaka till (ofta). Jag tror att de kommer besöka denna Megadungeon många gånger, och utforska den litet i taget (och gå "hem till byn" emellan).
Dungeon-kartor är ofta väldigt kompakta. På ett A4 är det mer rum än berg, så att säga, och ibland är väggarna smala och gångarna långa, mycket labyrint. Jag föreställer mig en mer... gles Dungeon.
Har ni några bra Megadungeon-101-tips?
Nu har jag skaffat mig färgpennor och Whitelines-block... men vilket är det bästa (ganska enkla) dataprogrammet för att göra klassiska 2D-dungeons med 3x3m-rutor, och de klassiska symbolerna för dörrar, löndörrar, fällor osv?