Nekromanti It's just a question of Clan

Re: My point exactamente (NT)

Jag sa inte att det inte fanns historiska, "materiella" för
att tala lite halvmarxistiskt, orsaker till de här fördomarnas existens (vilket inte har det minsta att göra
med huruvida de är korrekta i sitt innehåll).

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren

Raistlin

Veteran
(Förresten, berätta inte för ww om Talpa-klanen för då har vi snart deras clanbook ute i handeln)
Det vore väl inte så illa? /images/icons/wink.gif

Håller med om att det inte skulle behövas så många klaner...
Vissa klaner skulle passa bättre som något annat: T.ex. skulle Malkaverna kunna försvinna och istället skulle man det finnas ett visst vansinne i blodet (som del av Förbannelsen). Hos vissa skulle galenskapen träda fram, hos andra inte...

Gillar annars Toreador... Eller egentligen bryr jag mig inte speciellt: Man kan göra intressanta rollpersoner till alla klaner (tror jag, har inte spelat alla) så det kvittar väl. Jaja...

/Raistlin

Blasphemy

Swashbuckler
Har också länge funderat på att ta bort Malkavian som klan. Makaian blir istället samlingsordet för vampyrer med "galenskapen" i blodet eller som är galna. Ser även deras galenskap som något mörkare och mer farligt, seriemördare och perverterade galningar.. *mohahahahahha*

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna

Stolpmeister

Warrior
"Jag slutade dock med WoD i takt med att klanerna blev fler och fånigare typ assemites, sethites, salubris, daughters of cacafony, åsså alla j-a bloodlines."

Som WW säger - if you don't like them, don't use them.

Jag har för mig att du sa att du började inte du spela rollspel 93? Då fanns redan Assamiterna och Followers of Set. Jag vill helst inte märka ord och stavning, men "sethites"? Det är vad vampyrerna kallar människor.

"de riktigt konservativa Ventruesanassarna som sover i kistor i slott i karpaterna av ren jävla princip är rätt snygga åxå"

Det är mera Tzimisce. Ventrue ser jag mera som en slags modern vampyrtyp, den moderna tidens riktiga blodsugare - börsmäklare och korporationslakejer, lite som kapitalismen enligt marxistisk konspirationsmodell.

"(Förresten, berätta inte för ww om Talpa-klanen för då har vi snart deras clanbook ute i handeln)"

Det är nog ingen risk. WW tar snarare bort än lägger till klaner nuförtiden.

sluper

Swordsman
Galningar! Lägg av!

Ta bort Malkaverna ? ! ?
Har ni blivit helt skvattinerligt galna allihopa.
Ta bort malkaverna och därmed det enda vettiga White-Wolf någonsin kräkts upp på rollspelsbutikernas hyllor.

En av de bästa RP jag någonsin spelat var f.ö. malkav. Väckelsepredikant. Kampanjen utspelade sig i Gotham City så det hela slutade med att han hamnade på Arkham Asylum och när han smet ut hade han skapat sig ett alias: superskurken "the preacher" som gjorde allt för att smutskasta den störste syndaren av dem alla: Batman. Nåväl, som ni kanske förstår så stoppade den förhatlige batman personligen och handgripligen vår gode pastors planer på att ta över staden och nu sitter han åter på Arkham och ruvar på hämd...

Nämn någon annan klan som skulle klara av dylik bedrift!

Stolpmeister

Warrior
Re: Galningar! Lägg av!

Nejdå, man behöver inte ta bort Malkaverna. Man behöver bara inte använda dem. Enligt mina erfarenheter är de en av de mest svårspelade klanerna... antingen märks det överhuvudtaget inte att rollpersonen är galen eller så är han så galen att han bara blir fånig eller måste skjutas som en galen hund.

Om man nu ska följa klanstereotypen med Malkavernas berömda insikt så måste SL se till att rollpersonen VET en massa om allt som pågår, och hur kul är deT?

Stolpmeister

Warrior
Alltid när jag ska besvara den här frågan för mig själv eller för någon annan så känner jag mig som Paris i den grekiska mytologin när han ska ställa upp som domare för en gudomlig skönhetstävling: den klan som jag vilar ögonen på för stunden synes mig den bästa!! Det har säkert något att göra med det faktum att jag nästan alltid är spelledare, alla klan är ju trots allt användbara.

Men om jag nu MÅSTE välja, så får det väl bli Lasombra, tätt följda av Tzimisce.

För övrigt talade jag med en amerikansk spelledare som bara använde klanerna han tyckte representerade de klassiska vampyrelementen, i hans tycke Brujah, Gangrel, Nosferatu, Toreador och Ventrue, och en annan som bara använde "High Kindred" (Ventrue) och "Low Kindred" (Nosferatu).

sluper

Swordsman
Diomedes... so we meet again... Känner igen diskussionen, ska väl inte ta den lika långt som förra gången kanske...

"Som WW säger - if you don't like them, don't use them."

Det kan man ju styra själv OM man Spelleder, men det är ju inte alltid man gör det.

"Jag har för mig att du sa att du började inte du spela rollspel 93?"

Du har bra minne du...

"Då fanns redan Assamiterna och Followers of Set."

De fanns alldeles säkert, men när jag började spela Vampire så körde vi med de 7 Carmarilla klanerna och INGET mer, SL ägde regelboken och INGET annat och när jag själv började SLa så hade jag ALDRIG ens öppnat Vampires regelbok. Konstigt nog var det då det var som roligast. Då mystiken fanns kvar..

"Jag vill helst inte märka ord och stavning, men "sethites"? Det är vad vampyrerna kallar människor."

Sant, klumpigt av mig.

"Det är mera Tzimisce. Ventrue ser jag mera som en slags modern vampyrtyp, den moderna tidens riktiga blodsugare - börsmäklare och korporationslakejer, lite som kapitalismen enligt marxistisk konspirationsmodell."

Det där beror ju på hur man tolkar det hela. Jag sa ju inte att det var den mest stereotypa ventruen jag beskrev. Jag ser Ventrues som rätt konservativa träbockar (vilket ju stämmer in med kapitalist / smygfachist prylen de pysslar med). Men det är möjlligt att Tzimisce passar bättre in på nämmda stereotyp.

"Det är nog ingen risk. WW tar snarare bort än lägger till klaner nuförtiden"

Vilket förhoppningsvis tyder på att det börjat ta sitt förnuft till fånga.

sluper

Swordsman
inte alls dumt [OT]

"en annan som bara använde "High Kindred" (Ventrue) och "Low Kindred" (Nosferatu)."

Det må jag säga att det där var en rätt smart variant...
Tack, jag tror just att du gav mig en del sjysta idéer till ett systemlöst vampyräventyr... inte dumt alls...

Raistlin

Veteran

Har ni blivit helt skvattinerligt galna allihopa.
Om vi hade blivit galna borde vi väl gilla galningarna..? /images/icons/smile.gif

En av de bästa RP jag någonsin spelat var f.ö. malkav. Väckelsepredikant.
En av mina favoriter var malkav och präst (på medeltiden i Transylvanien). Vad finns det för samband mellan malkaver och religösa typer? /images/icons/wink.gif

Jag tycker inte det är något egentligt fel på malkaver, så länge de spelas som nåt intressantare än fåntrattar som gör practical jokes. Däremot tycker jag att de skulle passa bättre som en del av förbannelsen som kan dyka upp hos alla klaner. Men det är bara min åsikt...

/Raistlin

sluper

Swordsman

"Say... have you said your prayers to JEEEEZUZ?"
- Reverand Bobby-Earl Jones aka "the Preacher"

"Vad finns det för samband mellan malkaver och religösa typer?"

Galenskap.
(Fast jag känner ju flera icke-galna religösa typer... men om man säger 'religösa fanatiker' eller 'bokstavstroende' istället för 'religösa typer' så stämmer det)

"Däremot tycker jag att de skulle passa bättre som en del av förbannelsen som kan dyka upp hos alla klaner"

Vad säger att Derangements inte kan drabba andra klaner?
Fast jag tror att alla vampyrer är galna. Jag menar de tycker ju uppenbarligen att det är skittråkigt att leva för evigt med övermänskliga förmågor. Ojojoj vad synd det är om dem.

Oh my God, they're all liers... JUSTICE IS NOT AN ICE CREAM FLAWOR!!!
(go malkav)

Stolpmeister

Warrior

Eller som Malkaverna själva säger - det är inte vi som är galna, alla andra är galna.

"de tycker ju uppenbarligen att det är skittråkigt att leva för evigt med övermänskliga förmågor"

Jag tror inte att det är de övermänskliga förmågorna som stör dem - snarare de övermänskliga begränsningarna.

Stolpmeister

Warrior

Det finns en anledning till att den nästan aldrig används.

Antingen får spelaren ingen hjälp av SL och då följer att spelaren måste bli smartare och fatta saker snabbare än de andra spelarna - men då är det spelaren som når insikt, det har egentligen ingenting med klanen att göra.

Eller så får spelaren en massa hjälp av SL, han tas åt sidan, skickas lappar och viskas hemligheter medan de andra sitter och lallar med händerna för öronen. Kort sagt favoriseras han i största allmänhet.

Inget av altenativen är särskilt trevliga... men jag kan ha fel. Kanske finns det något sätt att göra det bra.

NisseHult

Veteran
Re: Förenkling

"Det har faktiskt ingenting med spelledarens förmåga att göra, utan med människans inbyggda förmåga att förenkla saker och ting. Det är av samma orsak som propaganda fungerar så bra."

Nu sa jag ju visserligen inte att allt var dåliga SL's fel, jag har själv haft spelare som envisas med att spela Malkavians i kanintofflor...och dessutom, varför ska man låta folk förenkla saker så? Om man inte vill ha klanerna som "raser" så är det ju faktiskt en bra id'e att läsa böckerna ordentligt istället för att dela in klanerna enligt AD&D's klasser...

"Har ni till exempel hört följande fras någon gång: "Ja, jag är ju inte rasist, men det är ju väl känt att invandrare står för flertalet våldsbrott..." Hur många av er har till och med tänkt tanken? I samma ögonblick som tanken tänks eller frasen yttras så sker förenklingen: invandrare är våldsbenägna jävlar, och man har helt glömt bort sin trevlige muslimske granne som man hälsar på varje morgon."

Visst, jag har hört folk säga så (aldrig sagt det själv, konstigt nog). Betyder det att vi ska acceptera dessa åsikter? Det vore väl bättre om vi sade ifrån istället för att låta knasgökarna hållas?

"Det sägs ibland att den man som dömer en människa efter gruppen är en idiot - må så vara, men i så fall är alla människor idioter."

Verkligen? Så du anser att alla människor dömer folk enligt fördomar? Är inte det en fördom? ; )

"Och White Wolf gör inte saken bättre genom att främja idiotin genom att införa klaner i första rummet."

Men jag förstår inte sambandet. Det finns fackförbund i världen, men betyder det att alla medlemmar av samma fackförbund är kloner av varandra? Det finns folk med samma hudfärg i världen, betyder det att de alla har exakt samma åsikter om allting och beter sig likadant?

Nej, den där synen på att klaner = klasser är bara dumheter enligt mig, som hålls vid liv av folk som inte läst vad det är de spelar ordentligt.

För att återuppta exemplet "Brujah", så säger de ju redan i huvudböckerna att Brujahs inte bara är brutala gatupunkare i skinnjackor, utan kan vara allt från tystlåtna politiker eller vanliga aktivister eller musiker eller dylikt (jag kan tänka mig Rage against the machine som Brujah's, högljudda på scen men artiga och pålästa privat, eller Bob Dylan, eller Donovan, etcetera...). Brujahs väljs ut efter sin förmåga att engagera sig (oftast i den som embracear dems egna åsikter), inte för att de svingar baseballträn. Om de engagerar sig i politik eller musik eller konst eller kloakrengöring eller vad fasen det nu är så är det det enda de har gemensamt. Detta får jag av en snabb läsning av Brujahs i huvudboken Revised. Så varför ska vi låte folk fortsätta spela klaner som karaktärsklasser om de nu uppenbart inte tycker det är kul? (De som spelar så och tycker det är kul kan ju naturligtvis spela hur fasen de vill, men de som inte tycker det är kul kan väl få slippa?)

Fridens.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.

Szandor

Swordsman
Re: ...It won't be long until Salubri do

Nja, nu är de ju inte särskilt goda på så sätt. De har studerat flitigt med bl.a. Tzimischie vilka de är rätt goda vänner med. Det finns dessutom två huvudgrenar av deras disciplin där den andra går ut på krigarkonst. (Något de studerat hos Bruhja och till viss del Gangrel.)

Enda anledningen till att folk inte gillar dem är de där fördömda Tremere som bara sprider ut en massa lögner om dem.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar

Krille

Super Moderator
Re: Förenkling

"Visst, jag har hört folk säga så (aldrig sagt det själv, konstigt nog). Betyder det att vi ska acceptera dessa åsikter? Det vore väl bättre om vi sade ifrån istället för att låta knasgökarna hållas?"

Min åsikt är att man inte hjälper särskilt mycket genom att skapa klaner som till synes är så stereotypa att man kan kräkas. Ska man skapa förståelse för individer så bör man behandla individer som individer, inte som medlemmar i klaner.

För närvarande är enda sättet att bli betraktad som en individ att ställa sig utanför klansystemet - det vill säga göra en caitiff, och det är ju även det en gruppering.

"Men jag förstår inte sambandet. Det finns fackförbund i världen, men betyder det att alla medlemmar av samma fackförbund är kloner av varandra? Det finns folk med samma hudfärg i världen, betyder det att de alla har exakt samma åsikter om allting och beter sig likadant?"

Det räcker med att läsa den här tråden, eller lyssna på när inbitna WoDare pratar, så märker man att klanerna förenklar. Måhända att det står i regelboken att Brujah inte är punkgothanarkister, men likförbannat uppfattas de så. Måhända att enskilda medlemmar av klanen X mycket väl kan vara du och kompis med medlemmar av klanen Y - likförbannat uppfattas klan X som generella dödsfiender med Y och de som bryter mot den regeln är blodsförrädare, quislingar, överlöpare och/eller infiltratörer.

"Men jag förstår inte sambandet. Det finns fackförbund i världen, men betyder det att alla medlemmar av samma fackförbund är kloner av varandra? Det finns folk med samma hudfärg i världen, betyder det att de alla har exakt samma åsikter om allting och beter sig likadant?"

Du menar alltså att du aldrig har hört sossar/moderater/vänsterpartister/miljöpartister/whatever klumpas ihop och refereras till som en och samma klump? Du har aldrig hört araber/svarta/judar/vita nedvärderas som grupp? Vilken utopi har du växt upp i? Jag vill flytta dit!

Vad jag talar om är inte hur verkligheten är. Vad jag talar om är hur verkligheten uppfattas. Att bygga in en mekanism för klumpgruppering förenklar uppfattningen av varelser som medlemmar i en klump, inte som individer. Att socialdemokrater kan vara hyggligt folk som man kan garva tillsammans med på krogen över en öl hindrar inte (företrädesvis unga) moderater att uttrycka sig om dem som "gråsossar" i bästa fall och "sossesvin" när det inte finns några sossar i närheten. Trots att både socialdemokrater och moderater är individer så klumpas de ihop i partier och förenklas. Avvikelser från normen är just statistiska avvikelser och insignifikanta.

Varför skulle inte samma sak hända i en påhittad värld med en påhittad grupperingsstruktur?

"Verkligen? Så du anser att alla människor dömer folk enligt fördomar? Är inte det en fördom? ; )"

Har jag någonsin sagt att jag är fördomsfri? /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>