Re: Förenkling
"Det har faktiskt ingenting med spelledarens förmåga att göra, utan med människans inbyggda förmåga att förenkla saker och ting. Det är av samma orsak som propaganda fungerar så bra."
Nu sa jag ju visserligen inte att allt var dåliga SL's fel, jag har själv haft spelare som envisas med att spela Malkavians i kanintofflor...och dessutom, varför ska man låta folk förenkla saker så? Om man inte vill ha klanerna som "raser" så är det ju faktiskt en bra id'e att läsa böckerna ordentligt istället för att dela in klanerna enligt AD&D's klasser...
"Har ni till exempel hört följande fras någon gång: "Ja, jag är ju inte rasist, men det är ju väl känt att invandrare står för flertalet våldsbrott..." Hur många av er har till och med tänkt tanken? I samma ögonblick som tanken tänks eller frasen yttras så sker förenklingen: invandrare är våldsbenägna jävlar, och man har helt glömt bort sin trevlige muslimske granne som man hälsar på varje morgon."
Visst, jag har hört folk säga så (aldrig sagt det själv, konstigt nog). Betyder det att vi ska acceptera dessa åsikter? Det vore väl bättre om vi sade ifrån istället för att låta knasgökarna hållas?
"Det sägs ibland att den man som dömer en människa efter gruppen är en idiot - må så vara, men i så fall är alla människor idioter."
Verkligen? Så du anser att alla människor dömer folk enligt fördomar? Är inte det en fördom? ; )
"Och White Wolf gör inte saken bättre genom att främja idiotin genom att införa klaner i första rummet."
Men jag förstår inte sambandet. Det finns fackförbund i världen, men betyder det att alla medlemmar av samma fackförbund är kloner av varandra? Det finns folk med samma hudfärg i världen, betyder det att de alla har exakt samma åsikter om allting och beter sig likadant?
Nej, den där synen på att klaner = klasser är bara dumheter enligt mig, som hålls vid liv av folk som inte läst vad det är de spelar ordentligt.
För att återuppta exemplet "Brujah", så säger de ju redan i huvudböckerna att Brujahs inte bara är brutala gatupunkare i skinnjackor, utan kan vara allt från tystlåtna politiker eller vanliga aktivister eller musiker eller dylikt (jag kan tänka mig Rage against the machine som Brujah's, högljudda på scen men artiga och pålästa privat, eller Bob Dylan, eller Donovan, etcetera...). Brujahs väljs ut efter sin förmåga att engagera sig (oftast i den som embracear dems egna åsikter), inte för att de svingar baseballträn. Om de engagerar sig i politik eller musik eller konst eller kloakrengöring eller vad fasen det nu är så är det det enda de har gemensamt. Detta får jag av en snabb läsning av Brujahs i huvudboken Revised. Så varför ska vi låte folk fortsätta spela klaner som karaktärsklasser om de nu uppenbart inte tycker det är kul? (De som spelar så och tycker det är kul kan ju naturligtvis spela hur fasen de vill, men de som inte tycker det är kul kan väl få slippa?)
Fridens.
"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.