Nekromanti I've lost that gaming feeling...

Muggas

Hero
anledningen till att vi (vår spelgrupp) numera spelar mycket sällan är, förutom att vi är mer upptagna nu, att mängden lyckade spelmöten blir färre och färre.. i början kändes det som om vartannat spelmöte var lyckat, nu är det snarare så att var tionde spelmöte blir ganska lyckat. resten är hyfsade, eller dåliga (kanske beror på att jag inte varit sl på ett tag nu, hehe)... är det så att man måste hoppa till en annan spelgrupp när allt känns uttömt och förverkat och när det känns som om alla bra ide'er är slut? nytt orginellt rollspel, kan det göra ngn stor skillnad? eller ska man bara lägga ner verksamheten och hoppas på en nytändning längre fram? några idee'r? Hur ofta är era spelmöten riktigt lyckade? jag älskar verkligen rollspel och vill inte sluta, men nu känns det verkligen kritiskt... mkt tacksam för bra ide'er...

Baron Marak

Swordsman
Byt rollspel, spela något som inte riktigt är vad ni brukar spela. Fråga vad det är ni vill spela. Vad känner ni för och vad ska man spela/göra för att förbättra situationen?
Just nu så känns det som att alla spelmöten blir lyckade. Fast inte så långa då det finns många latmaskar med i spelgruppen :gremcool:
Detta skulle jag välja att spela för att prova på något nytt. Måste fixa ett äventyr till imorrn tror jag. Fast jag skulle inte hoppas så mycket på att det hinns med. Men jag är helsåld på det spelet.

Slutligen så kan ni söka upp en annan spelgrupp och höra om de är intresserade av "utbytesspelare". Alltså att ni blandar lite nytt folk. Tycker själv det var roligt då jag först började spela med min nuvarande spelgrupp. Några kände jag, andra hade jag aldrig träffat. Då fick man göra sitt bästa för att göra ett bra intryck. Det lyckades ganska bra och då fick jag en nytändning att spela. Hade nämligen en annan spelgrupp förr då det kändes som pest och pina att spela.
Lycka till i framtiden! Tappa inte hoppet!

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag vet att för mig personligen går intressen i vågor, det pendlar mellan rollspel, serier, tvspel och rcbilar.

Jag vet också att jag blir uttråkad av att köra många spel i samma genre eller många äventyr till varje spel.

Nya spel, om man fastnar för dem brukar vara bra för nytändning, om entusiasmen finns där så är hälften vunnet. För mig brukar det räcka med att byta till ett annat spel. Ibland räcker det också med att läsa genom ett rollspel igen, och bli återinspirerad, att åter komma på vad som var så coolt med det, och sedan får man tänka på hur den känslan och de sakerna ska kunna komma med i spel.

Byte av spelgrupp funkar också, eller nya spelare/ny sl.

Ungefär 1 spelmöte av fem är lyckade, 3 är helt okej och ett är mindre lyckat när jag spelleder. Vilka spelare man har spelar rätt mycket in då spelare har svagheter och styrkor som passar olika bra ihop med olika spel eller äventyr (mest tydligt blir det i köpäventyr).

Kombinera flera faktorer kan man göra, leta rätt på en ny SL med ett nytt coolt spel i annan genre.

Eller så får du helt enkelt leta rätt på ett nytt eller gammalt spel som intresserar dig och spelleda själv då det också verkar ha inverkan på spelupplevelsen.

Eksem

Champion
Varför har ni spelmöten? För att ni är sugna på att spela, eller bara för att det känns som ni "måste"?

Känner alla i spelgruppen som du?

Vilka rollspel spelar ni?

Johan K

Gammal & dryg
Kan man inte..

Har ni testat att byta SL, köra andra spel & sånt...
Kanske kan plocka in nån ny medlem i gruppen eller nått sånt.
För min del så tycker jag nog att våra spelträffar oftast är bra & roliga.

Muggas

Hero
för att vi (historiskt sett) alltid haft kul och att alla i grund och botten älskar rollspel..... men det verkar som om ingen engagerar sig längre, i synnerhet inte ngn av de två sl vi har, som verkar se mötena enbart som en anledning för alla att snacka med varandra om vad som hänt den senaste tiden, och det behöver man ju inte rollspel för att göra (de flesta spelare i gruppen håller med mig och vill att jag ska bli sl igen, men jag har för mycket att göra (har höga krav på mig själv om jag ska vara sl och det kräver viss planering)). det behövs en eller flera eldsjälar i gruppen för att resten ska känna att det är kul att spela.. .... om ingen annan känner sig hågad, får man väl leta upp en ny spelgrupp och ev. ta med sig de spelare som är intresserade... vi spelar i princip endast fantasy (olika utgåvor av drakar och demoner, khelatar), kanske det är dags att utveckla ngn ny genre... och som du sa, i större utsträckning fundera på om man spelar av samma skäl som tidigare...

DanielSchenström

Swashbuckler
"som verkar se mötena enbart som en anledning för alla att snacka med varandra om vad som hänt den senaste tiden, och det behöver man ju inte rollspel för att göra"

Det där anser jag inet vara helt oviktigt, det sociala är alltid intressant, ast vi brukar ta det efter mötena. Har ni verkligen någon annan gemensam aktivitet där alla möts? Om inte så blir det självklart sådär.

Jag förstå frustrationen dock eftersom vissa vill att det ska rollspelas. (Vi har haft perioder av väldigt mycket dösnack. Då tog jag och spelade med bara dem som var mer koncentrerade ett tag.)

Muggas

Hero
tack för uppmuntran! bifogar en otäck bild som kanske kan vara stämningsfull i en hotfull situation till rollspelslänken du gav...

Muggas

Hero
helt klart är den sociala biten viktig, och jag gör andra saker med ett par-tre stycken i gruppen... men som sagt, om alla pratar om annat hela tiden under spelmötet känns det bara jobbigt.. jag ska nog försöka ta mig tid att sl:a lite igen, för att se om det blir bra

Balderk

Swashbuckler
Jag skulle nog prova att testa en ny genre. Det är alltid (eller oftast) roligt att prova något nytt och jag tror det kan ha effekt på spelandet. Du kan ju säkert få en massa tips här på forumet om du undrar vad som skulle funka bra. Om ni inte känner för att spela en helt ny genre kan ni ju testa ett nytt och gärna lite anorlunda spel inom fantasy genren (T ex tribe 8 som jag själv är i tagen att köpa). ni kanske kan testa att spela dark fantasy? WFRP och Elric (och det andra splet som också är baserat på moorcocks böcker, vad det nu heter... Shadowblade eller något tror jag...) är tre populära spel i den delgenren. tribe 8 är förövrigt ett efter-katastrofen spel, fast man vet inte riktigt vad som orsakade katastrofen.

Oj, nu blev jag lite OT så jag försöker styra tillbaka det lite On Topic. vi har haft liknande problem som du. Inte riktigt, vi har haft problem med att vi har varit för få och att vi har spelare i gruppen som sällan kan spela. Vilket leder till lite ångest över att vi aldrig kan spela. I sin tur har det ledit till att många spel blivit avbrutna (vi har börjat spela båda CoC opch neotech 2 och vi spelade ett möte i CoC och kanske tre i n2 innan det blev nerlagt)... Detta har varit jobbigt men nu verkar det som att vi är på rätt spår igen vilket är skönt. Vart jag ville komma med det här är att alla har svackor, oftast så släpper det efter ett tag (vår varade cirka ett halvår... Men jag är inte säker på att den är slut än, har fortfarande en spelare som sällan kan vara med). Jag önskar dig i alla fall lycka till och hoppas att det löser sig snart... det är inte kul sånt här. :gremfrown:

/Balderk

Morgoth

Swashbuckler
fast man vet inte riktigt vad som orsakade katastrofen

Man vet att det var människan som orsakade katastrofen, men man vet inte hur, när eller varför. Hursomhelst råkade onda andar komma över The Fold, när Nomaderna kom för att hjälpa mänskligheten, och dessa andar förstörde världen ytterligare litet. :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler
Okej... jag har ju inte spelet än (Affären var stängd idag :gremfrown: )... men imorgon får jag det (och någon av de fyra modulerna du rekomenderade (får väl titta lite på nån och kolla om det är något jag vill ha :gremsmile: ) annars går det ju att vänta med modulköpet också). Sedan kommer jag att kunna allt om det där! :gremwink:

jag längtar... mumma!

/Balderk

Eksem

Champion
Shadowblade? Shadowblade!? Stormbringer för sjutton! Hur mycket övertalning måste jag ägna mig åt för att ni ska plöja ner era slantar i det och bli lyckliga? Men vad jag inte förstår är varför volk envisas med att kalla det Dark Fantasy? Det är ju likadant som Drakar och Demoner? (De första versionerna, fram till DoD5, hade ju t.om. Elric på omslaget!). Å andra sidan köpte min kompis Everquest häromdagen, och då började det gå upp för oss vad Dark Fantasy är för något...

Eksem

Champion
Jag säger: Sluta spela!
Gå ut och drick bärsa istället. Eller gå och fika, eller vad ni nu tycker är ett bra sätt att umgås. Sen när du sitter där om ett halvår och läser texten på baksidan av DoD-91-boxen* och lusten återvänder är det bara att ringa och kolla om alla andra är sugna på att lira igen. Och så spelar du bara med de som är spelsugna igen. Det kommer bli mums!

Det kommer visserligen från en som slutade spela i c:a 3-4 år.

* Det finns inte EN ENDA text i hela världen som gör mig lika sugen på att spela rollspel som den. Den är ruskigt cool! Mums!

Troberg

Sinister eater
Prova att ta in någon ny spelare, det brukar alltid kunna ge en nytändning. Kanske det finns någon annan spelgrupp i närheten som ni kan "utbytesspela" med (hälften från ena gruppen, hälften från andra och två sådana)?

Balderk

Swashbuckler
Darkfantasy är definitionen jag har hört på det helt enkelt. Och det stämmer nog också... Dessutom räknas ju böckerna som Dark fantasy också... Då kopplar man det till spelet sedan. Jag ser possitivt på Dark fanasy spel. det är annat än High Fantasy.

Jag ber om ursökt för Shadowblade... insåg mitt misstag lite senare men orkade inte ändra det... har ju läst två elric böcke! fortress of the pearl och nån till...

/Balderk

Eksem

Champion
Jag trodde böckerna klassades som sword and sorcery? :gremwink:

/Jonas, genrebögar med glimten i ögat

Vindhand

Myrmidon
Sänk kraven

Om folk har svårt att få engagemang och ingen sl har ork att driva en riktig maffekampanj med hundra spelmötens intrikat händelseutveckling o.s.v. så sänk kraven. Kör ett kort engångsäventyr (slåfram/dela ut karaktärer, släng in gruppen i handlingen och se vad som händer), därefter kan man gå och hyra en film eller dra fram PS2an och ägna sig åt annat.
Play-Elf 2 lämpar sig bra åt denna typ av aktivitet. Eller Buffy- the vampire slayer kanske? Låt folk slåss om vilken av seriens karaktärer de vill spela och släng in ett veckans monster. Om folk är alls fans av serien borde man kunna få ur det någon timmes action.

När ni börjat ha kul igen är det kanske någon som känner sig stimulerad att dra igång något seriösare...