Nekromanti Järntunga

yokowermland

Warrior
Kollade lite på forumet och letade efter en diskussion om riotminds nya äventyr Järntunga. Hittade ingen sådan tråd så jag skapar en i stället. Verkar inte som om intresset för detta äventyr är jättestort på wrnu men jag vill veta om någon läst äventyret och vad ni tycker. Är det värt att köpa?

Personligen tycker jag att det verkar lite kul att spelleda i Vastermark men drar mig för att förnya min DoDonline prenumeration då tjänsten i ärliga ordalag är dålig. Men ett bra äventyr skulle kunna få mig att hosta upp lite slantar i alla fall.

Möller

Hubert Hortlax
yokohomo said:
Verkar inte som om intresset för detta äventyr är jättestort på wrnu men jag vill veta om någon läst äventyret och vad ni tycker.
Intresset för Riotminds och DoD är väldigt litet på Rollspel.nu i allmänhet. Se tillexempel denhär tråden, där hitintills inget sagt att de ens har testat att spela DoD Online.

Riotminds är lite upp och ner när det kommer till äventyr. Vildhjarta är riktigt intressant. Eldssjäl är omöjligt att förstå sig på. Snösaga lär ha stora problem. Galtevår har en bra intrig och är bra genomfört. I mitt tycke alltså.

Så jag är ganska osäker på om Järntunga är bra. Men jag skulle jättegärna veta. Som vanligt när det gäller kampanjer tycker jag det är bra att ha läst alla delar i serien innan spelandet börjar. Så man inte kackar ihjäl nån oviktig spelledarperson i del 1 som sedan visar sig vara skitviktig i del 3...

Vastermark är enligt mig Trugvangs mest intressanta del. Riddarna i Silvtrunder är riktigt coola. Jag kan nog tänka mig att skaffa Järntunga bara därför, men då även med fortsättningarna samtidigt.

solvebring

Superhero
Riotminds är lite upp och ner när det kommer till äventyr. Vildhjarta är riktigt intressant. Eldssjäl är omöjligt att förstå sig på. Snösaga lär ha stora problem. Galtevår har en bra intrig och är bra genomfört. I mitt tycke alltså.
Sant, sant, sant.
Å andra sidan är Vildhjarta bland de bästa äventyr som någonsin skrivits till något svenskt rollspel.

... solvebring ville vara inflika det. Vet tyvärr inget om Järntunga, har inte spelat eller ens läst det. Ska bli roligt att se vad tråden kan ge. Att få lite produktinfo är aldrig fel.

Mr.Walker

Warrior
Vildhjarta är lite överskattat tycker jag, har en cool idé men innehåller egentligen bara en mängd osammanhängande slumpmöten.

Jag ser till stor del riotminds äventyr som inspiration och inte nödvändigtvis något jag vill spela som det är.
Det bästa med dom tycker jag är att de förmedlar en bra trudvangkänsla.

Botulf

Hero
Kanske. Fast Vildhjarta är ändå faktiskt var ett mycket bra äventyr medan Snösaga och Eldsjäl är väldigt dåliga. Så det sticker ju ut.

Nåja tillbaka till ämnet. Jag har aldrig läst Järntunga men skulle gärna vilja. Skulle gärna spendera pengar på det om det fanns i ett format som inte innebär att jag själv ägde det och inte är beroende av RM´s tjänst. Och jag tror många känner så vilket jag tror kan leda till att Järntunga kommer nog bli ett väldigt obskyrt äventyr. Lite som dom där gamla konventsäventyren från 90-talet folk ibland refererar nostalgiskt till hur awesome de var, men ingen längre kan få tag på. Och det vore synd. Men jag ger inga allmosor till företag som inte producerar det jag vill ha. Dagen då jag kanske skulle ha tid att spela det skulle jag kanske kunna bruka tjänsten bara för det en period. Frågan är om RM finns kvar då.

Radioaktiv

Hero
Trevligt med en tråd om Järntunga. Har själv köpt äventyret och håller på att läsa igenom det as we speak. Och än så länge är det faktiskt helt okej. Det är inte för episkt, bara lagom mycket undertoner, det är inte för rälsat men har ändå en tydlig röd tråd. I epilogen står det också om vilka karaktärer som spelar roll att ha kvar, så man vet vilka man kan ha ihjäl och inte.

Man kan få in i princip vilken karaktär som helst i järntunga, bara de inte är magiker. Det fungerar inte med hur dyrt det är i början för dem, och hur intoleranta de är i Västmark. Kanske lite synd, men det är väl som det är med den saken. Kanske jag bara saknar fantasi.

Det var så gött att läsa om ett äventyr som utspelar sig i västmark. De har verkligen gjort allt för att man dels som SL skall kunna få in den där trevliga "äventyrs-stämningen" med goa texter, och det gör det lätt att förmedla den till spelarna. Det är lagom med intrig och drama, och det finns alltid en anledning till lite action för att pumpa upp stämningen.

Karaktärerna man möter i spelet är väl kanske inte oförglömliga, kanske mer mänskliga så att rp kan sympatisera med dem. En annan sak jag också stör mig på är att det redan i början av spelet står att det är JÄMLIKT i västmark. Ändå finns det väldigt få kvinnor. Hur kommer det sig? Antar att nio av tio som föds är män. Stört. Men så verkar det ju vara i hela trudvang, så jag är inte förvånad. Bara besviken. Suck.

För mig är det ett av de bättre äventyr jag läst, och jag sörjer verkligen att det inte kommit ut i bokform. Men det är bra, även om det bara är på skärm, och är klart värt pengarna. I våran grupp blev det en hit, för vi har spelat mest i osthem så för oss blev det som en ny värld öppnats. Oh well.

Känns som om jag sagt mycket utan att egentligen säga något, men är så rädd för att spoila! XD

tull

Hero
Hur är ditt intryck av äventyrets slut? Blir det ett "slut" eller någon variant av "to be continued". Man vill ju inte investera i ett äventyr som sen visar sig sluta "oavslutat" så får man vänta två år på nästa del sen.

Radioaktiv

Hero
Det blir ett riktigt slut, och det som binder äventyret ihop med nästa del är bakom kulisserna för rp. Järntunga är första delen i en triologi. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vill du säga några ord om hur det funkar att spela med Online-sakerna för er?

Satt SL med datorn igång vid spelbordet?

Hur blev det med stämningen?

Hur funkar det jämfört med att spela på det gamla sättet med papperslappar och tärningar?

Radioaktiv

Hero
Vi har alltid haft med en dator på ett eller annat sätt, för musik eller bara så att SL kan kolla upp saker under tiden, så det är inget nytt i sig. Det är lättare att anpassa musiken efter stämningen.

Det har ju funnits massa småspel på nätet, och jag SLade Ljusblommans hemlighet (Coriolis) från datorn, och det förstörde inte stämningen. Det är bara att sätta skärmen för :gremwink: När jag spelade mutant hade alltid SL med sig datorn för att kunna slänga in grejer från forumet, så det var bara bra.

Grejen med systemet är att det är bra för SL men rätt så sugit för spelarna. Klart att jag är glad om jag kan organisera alla relevanta fakta i flikar på skärmen, men innan det så skall karaktärer göras och utrustning till dem köpas osv. Och där blir det krångel. För bara en person kan vara inloggad på sidan samtidigt, och det gör att det helt enkelt tar en massa extra tid att skapa karaktärer. Det är ett jäkla sjå med att alla skall fixa sina fördjupningar och kolla böner och allt sånt, och det tar helt enkelt mer tid.

I slutändan blir det ju papperslappar och tärningar ändå. Man har sina karaktärsblad, sina tärningar, och SL sitter med äventyret på datorn. Det enda är väl att om man undrar något kan man inte bara räcka någon en bok längre, utan man måste bryta spelet och lämna över datorn. Inte så särskilt stämningsfullt. Så jag skall sätta ihop "bra-att-veta"- häften till spelarna, och speciella till magiker/präster osv, annars blir det jobbigt... Hoppas det besvarar frågorna :gremsmile:

GnomviD

Heresiark
Om du klarar av att besvara några frågor till vore jag tacksam.

Hur fritt/rälsat är äventyret? Hur mycket förberedelser förväntas det av SL?

Ungefär hur länge tror du att det tar att spela äventyret?

Radioaktiv

Hero
Tja, riktigt hur lång tid det tar och spela äventyret vet jag inte, det beror på hur mycket strid och övriga möten SL väljer att slänga in. Och hur nyfikna spelarna är. Och stridslystna. Men om de håller sig någotsånär i skinnet så kanske mellan 5-6 möten, beror på hur länge man spela och så. Dock känner jag min grupp rätt väl, och vill man göra äventyret rättvisa så kanske det går upp mot en åtta möten istället. Kanske fler.

Det finns ju händelser som måste ske för att föra äventyret framåt, men det finns en hel del mellantid för SL att utnyttja. Det finns en tidslinje, och bara man håller koll på vad som sker i bakgrunden är det nog ingen fara. Finns rätt många delar där man verkligen kan ha kul och utsätta rp för lite vad man känner för. Mycket tacksamt :gremsmile: Dessutom finns det flera resor som rp är tänkta att göra, och där har man flera förslag om man vill hitt på nått extra. Så är det städer med, där kan man alltid slänga in något. Finns också med lite text om hur man kan använa SLPs, om man vill blanda in dem i annat.

Det är dock inget krav på SL att göra något vida extrajobb om man inte vill. Man kan bara gå från händelse till händelse utan att det känns tvingat. Man är inga värstingar till hjältar i början, spelarna råkar bara befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle. Och ibland knappt det. Iallafall i första delen, har just börjat knapra i mig den andra, så får se med den. Det riktigt episka verkar dock börja först i nästa del... Hm...

GnomviD

Heresiark
Tack för svaret. Järntunga låter som att man kan göra lite vad man vill av det, vilket bäddar gott. Jag frågar för att jag misstänker att jag kommer åka på att spelleda det i sommar när hemvändarna kommer. Om du spelleder det får du gärna dela med dig av dina erfarenheter.

Radioaktiv

Hero
Såpps, nu är första spelmötet avklarat. Och det gick väl lite sådär om jag får vara ärlig. SLPs information låg spridd överallt, i slutändan satt jag uppe med 11 flikar och svor smått för mig själv. Det var dåligt med stämningstexter.

-SPOILERS-

Hela äventyret börjar med att spelarna befinner sig på en borg. Vad får man veta om den? Tja inte ett skit. Det står inte hur stor den är, hur många som befinner sig där, inte nått. Det är väl tänkt att man skall lägga något pussel med kommentarer smo "...kan knappt avvara sex riddare" osv. Åh, kontraproduktivt. Eh, jo förresten, den är en av de två nordligaste borgarna. Visst hjälper det...

Det blev rätt intressant när jag tänkte sätta stämningen för äventyret. Rp fick står vakt på muren, och så lät jag ett av amurernas blixtanfall börja. Bara när jag skulle rita upp alltihop på en whiteboard, (sjukt praktiskt), insåg jag att jag inte visste hur bred muren de stod på var, eller hög, hur långt det var mellan tornen, hur långt borta var nästa vaktstyrka, fanns det patrullerande vakter... Vackert. '-.-

Iallafall, efter att de fått ha sitt lilla roliga slängde jag in ett av de första småäventyren, som går ut på att man skall spåra upp fyra amurer med en garm och ett istroll. Istollet är än så länge det bästa med hela järntunga, med underbara repliker såsom "Hjälp, småtting, kom! kom hit å slepp låss mej".

Som ledare fick rp en riddare av högre rang, en nobel dam vid namn Evefleda av Elcali, som är den mest motsägelsefulla person jag läst om. Hon har en ryggskada, är sliten och ärrig och någonstans runt 40 år gammal. Och ändå skall hon vara väldigt attraktiv. Hon har vigt hela sitt liv åt striden, men för rätt anledning kan hon självfallet tänka sig att offra sig för rp. Varför måste kvinnor alltid offra sig om de är med? Sämst.

Första delen får 4 av 10 flugsvampar. Rörigt och dålig info. Stämningen var också sisådär, och de spelar dessutom alldelles för mycket på att överordnade är överordnade som knappt erkänner vanliga soldaters existens som mer än pjäser. Det sätter ingen bra stämning i gruppen. Å andra sidan, när man väl fick ordning på det så var det allt väldigt kul. Men varför krångla till det? Argh...