Nekromanti Jätte-dvärg? Kobolt? Jajamensan!

Nightowl

Champion
Re: Connections (fullständigt OT)

I "Hexikon", främst av Alf Henriksson men även bland annat Disa Håstad, stavas "kobold" "kobolt" - troligtvis har tidigare mytografiska verk utifrån vilka autodidakten Henriksson arbetat använt den tyska stavningen. "Kobold" däremot användes under den era som benämnts "den balrogiska" som öknamn på yngre spelare av äldre spelare - vars doxa, för att tala med Bourdieu, klar domineras av "engelska är så BALLT", varför de använde den engelska stavningen.

Värt att notera är att i en sanslöst idiotisk insändare i gamla Sveroz försökte en klappakobolderpåhuvudet-typ vars namn jag lyckligtvis förträngt likställa Vampire/WW med sofistikerade spelare och AD&D med kobolder, uppenbarligen utan att ha studerat de respektive sociala fälten i mer än ca 5 nanosekunder. Han använde tysk stavning (kobolt), och med tanke på vissa lika befängda resonemang i det annnars hedervärda organet var jag på vippen att skriva en insändare och insinuera att detta var ett tecken på hans profascistiska inställning. Lyckligtvis höll jag mig i skinnet.

Tänk om man hade sådan självkontroll när det gällde inlägg på forumen!

Nightowl, som ber att få rekommendera Kenneth Hites "Suppressed Transmissions" och "Suppressed Transmissions 2", bägge från Steve Jackson Games, och den ständiga kolumnen med detta namn i nättidning Pyramid, för en rollspelsvariant på Connections. Den rocka fett, för att använda uttryck som gamla stötar som jag egentligen borde vara förbjudna att använda vid vite av kall gröt.

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

Rosen

Myrmidon

Du har legat av dig. Inte så mycket som ett litet omnämnande om Marvel Comics 'Cobalt Man'? (Koboltmannen på svenska; gammal fiende till Iron Man, men han har fajtats mot Hulk också.)

--
Åke

Nightowl

Champion

OK - jag har inte ens HÖRT om honom!
Titanium Man, alias Boris Bullski, det är något annat..

Nightowl

Johnny Nexus

Rosen

Myrmidon
<I>Tyvär så finns det även andra unga spelare som EJ fått prova på EDD och DoD91 som har andra åsikter men tja de har inte provat på de tidigare versionerna...</I>

Om jag skulle fått en slant för varje gång jag och mina spelpolare sa exakt så där om Äventyrsspels grejor på 80-talet skulle jag... ha kunnat köpa pizza lite oftare.
Staackars lättblåsta ungar som Big Fucking Ä lurar på sina sketna bäbyspel som Drakar och Mutant och vad fan de nu heter så att ungarna aldrig får uppleva hur det är att spela RIKTIGA rollspel.....

--
Åke

Nightowl

Champion
Och som en som UTSATTS för den där sortens fullständigt befängda resonemang (jag spelade de spel som hatten är så lyrisk över, ergo var jag en "kobold", oavsett hurdan jag var, i äldre, "seriösare" spelares ögon) vill jag förstärka Åkes anmärkning. Jag blir otrooligt glad om fler inte utsätter andra stackars unga spelare för detta, tack. Det är faktiskt en form av mobbing.

GE FAUN I ATT APPLICERA ER PERSONLIGA NOSTALGI SOM NÅGON SORTS JÄVLA FILTER PÅ VERKLIGHETEN!

Tack.

Nightowl.

Johnny Nexus

Sodivra

Champion
Tihi.. Tack! [NT]

Oj, där fjärta jag till.. Högt!

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Alltså, "kobolt"...

...har tydligen jättemycket med "kobold" att göra. Fast vi är ju alla rörande ense om att "kobold" är en tråkig mobbningsterm.

Tack för alla insiktsfulla inlägg.

MVH

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Douggie

Warrior
Som SL i Chronopia brukar jag hindra mina spelar från att bli riktigt så bra.... Vi diskuterar igenom gubbarna innan vi gör dem (vi = jag+spelare).
Men en riktig kobold är en kille som gjorde en gubbe, la så han hade arton i styrka och tre i karisma. Hade han nöjt sig med sjutton i styrka så hade han fått 10 i karisma...

/Douggie
--
Try to defeat me, but try in vain. When I win I end your pain.

ceralion

Veteran
Hjälp folk istället

"koboltigt (heter det så?."
Använd inte ord om du inte vet vad det är..

Okej. Är själv nybörjare men att klaga på att folk använder ord dom inte vet vad dom betyder är väl lite överdrivet... hjälp folk istället. typ.

Mutant

Warrior
Re: Äh sluta nu..

ursäkta men jag vet inte riktigt hur du har hängt med genom inläggen men det jag klagade på var att han sa att Chronopia var koboldiskt, när i sjölva verket var det han som hade något så brutalt fel.

varför skyller du på mig ? jag tycker precis lika mycket som dig att man ska spela dom man tycker bäst om.

First i was blind, now i can see.

Mutant

Warrior
Det ligger faktiskt något väldigt rätt i det du säger.

Mutant

Warrior
Re: Lär er reglerna innan ni klagar!!

ursäkta mig att jag undrar men 135 i skada...
Finns "Bärsärk troll"-yrket i svärd & svartkonst så ger jag mig omedelbart eftersom att det är utanför mitt kunskaps område.

Mutant

Warrior
Re: Hjälp folk istället

jag tror han syftade mer på stavningen.

Jagy

Veteran
Låt mig en gång för alla få detta sagt:
Är det saker man inte gillar i ett rollspel, ta bort det.
Blir inte saker som man själv vill ha dom, ändra reglerna tills du gillar dom.
Och framförallt om du nu så gärna vill klaga på saker som andra har gjort fel. Klaga oss dom som har gjort spelet. heller varför inte, spela de spel du nu vill spela då.

Jagy

Ackerfors

Alas, your rapids!
Idiot? Jajamänsann!

Det låter som min paladinorch med 18 i styrka och två i karisma och intelligens.

[color:yellow] Wuä Wuä Wuä </font color=yellow>

Martin Ackerfors - Ohlsson
"When this land is wasted, where will we go?"

Sodivra

Champion
Jo..

Jag sa "ingen mening att skrika" eftersom jag tyckte att du uttryckte dig lite taktlöst..
VAD HAR DU FÖR PUCKAD SL?!? ELLER ÄR DET BARA DU?!?

(Hoppas bara att ni inte tror att jag är någon ordningspolis nu../images/icons/frown.gif)
Det andra var inte riktat till dig. Peace! /images/icons/smile.gif

Sodivra

Champion
<Anekdot Anekdot!!!>

Höhö, påminner om när jag gjorde en orchbard med 2 i spela trumma, bara för skojs skull. Han hette Skallmos och var övertygad om att han var en fantastisk bra musiker.. Det första som hände (I Chronopia) var att han däckade en värdshusvärd (värdshus värdshus.. Ständigt dessa värdshus!) och en fest bröt ut. Min rollperson bestämmde sig för att spela lite och slog 1! Perfekt slag! Alla gästerna (orcher) började [color:red]RÖJJJJA</font color=red> loss!

Skelander

Veteran
Re: Hahaha +DoD6 fråga[en del OT]

Riotminds har medvetet inte tagit med längd- och vikttabeller i DoD6 eftersom de tycker att man själv kan välja längd (lite svårt för nybörjare kanske, men ändå...)

Jag ser det så här: en dvärg med STO 11-12 är givetvis längre än en vanlig dvärg, men är dessutom mycket kraftig.

Tror du har en poäng med separate tabeller för olika raser. Bra idé!

Sårias

Veteran
Re: Hahaha +DoD6 fråga[en del OT]

Jag har kommit fram till att (tror det står under STO beskrivningen också) STO inte är bara hur lång man är utan det kan även vara hur fet man är eller hur smal om man säger så. Jag kom på detta när jag i en tidigare tråd bad om hjälp och fick en beskrivning på en jätteorm med STO 25 eller något och att den bara var 2.5-3 meter lång....hmmm det kändes som om en vanlig vuxen kungboa är så lång men den väger inte motsvarigheten...hmmm ja då drar vi ut den. Oj vad lång den blev 20 meter och vägde...vad var det nu igen aja mycket var det iallafall.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!