Nekromanti Jätte-dvärg? Kobolt? Jajamensan!

Pendergast

Veteran
Är det nån annan än jag som tycker att dvärgarna i Chronopia är taskigt genomtänkta? Jag lyckades skapa en dvärg på över 190 cm i längd med grundboken. En dvärg som är så stor och proportionell (enligt allmän föreställning) borde vara en 1 1/2-2 m bred. Jag känner inte ens människor som är så stora.
Jag finner Chronopia trist och koboltigt (heter det så?. En polare fick fram ett bärsärktroll med två skäggyxor och runt 25-30 i sty från början. Slog han ett perfekt slag blev skadan ca 100-110 (om jag räknat rätt). Hur kul är det då? "Oj, en eldsdemon. vad rädd jag blir, hö hö hö!" Vi skippade Chronopia efter ett tag och spelade gamla goa -91:an istället....

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Alltså, "kobolt"...

...är en metall. Har inget med det uttjatade och tråkiga mobbningsbegreppet "kobold" att göra.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Ximnipot69

Swordsman
Jätte-dvärg?

Det låter som en riktigt mulig regelmiss, det där...
Sån't borde undvikas IMHO.

Ximnipot - huvudvärken personifierad

Krille

Super Moderator
Connections

"...är en metall. Har inget med det uttjatade och tråkiga mobbningsbegreppet "kobold" att göra."

Jo, faktiskt.

Både grundämnet "kobolt" och mobbingbegreppet "kobold" har faktiskt samma språkrot. Om ni ursäktar ett tillfälligt anfall av James Burke (och vet ni inte vad jag menar med det, leta upp Discovery och se om ni kan hitta programmet Connections):

Grundämnet "kobolt" är uppkallat efter sydtyska gruvvättar, kallade "kobolder". Gruvvättarna fick sedan låna sitt namn till ett monster i AD&D som uppfattas som menlösa och tjattriga, ungefär som vissa mer elitistiska spelare uppfattar sina yngre kollegor. Därvid uppstod ett mobbinguttryck, som senare kom att förvanskas till att användas om alla som spelar rollspel på "fel" sätt, företrädesvis våldsamt.

I nästa avsnitt ska vi gå in på vad detta har att göra med kinesiskt porslin, en grav i Istanbul, tidig kristendom, portugisiska navigationsövningar i Atlanten, liberala fabriksägare på 1800-talet, byn New Harmony i Indiana och halvledare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

lave

Warrior
fånigt....

jag lyckades skapa en människa med styrka 18 i dod 91! fånigt! och sen lade jag alla mina ep på svärd och blev jättebra! koboldiga regler som inte hindra mig va?? sen var min SL tvungen att slänga in dödselddrakar för att göra striderna (=spelet) spännande! sen köpte jag glass...

lave-magnus -för trött för fin ironi just nu, men ni fattar kanske min poäng?

Pendergast

Veteran
Re: Connections

Jag visste det där med Gruvvättar och tyskland, men inte att det hade med porslin att göra....
Man lär så länge man lever tydligen

hatten

Swashbuckler
Oooja du är inte ensam många många tycker som du att hela Katastrofia ( Chronopia ) är och förblir en skam en försämring av EDD coh DoD91 regler..

Tyvär så finns det även andra unga spelare som EJ fått prova på EDD och DoD91 som har andra åsikter men tja de har inte provat på de tidigare versionerna...

Balansen mellar krigare/Magiker och "spelpersoner" är totalt förstörd i Chronopia istället har spelfigurena fått Absurda Axelskydd som i verkliga livet INTE skulle fungera..
De har fått Idiotiskt designade vapen som inte skulle fungera ( Tja Några få av vapnena skulle funka )
De har fått idiotisk design med spikar och taggar på rusntningen vilket Minskar rustningens skyddsförmåga.. En rustning fungerar på två sätt 1 Genom sitt tjocka hårda metal stoppar den vapnet från att hugga/sticka/krossa... 2 Genom att reflektera av vapnet så det studsar eller glider åt fel håll och därmed minskas kraften som vapnet har att penetrera rustningen.. Taggar och spikar är därmed EJ önskvärda då rustningens förmåga att få vapen att "glida" av minskas och beronde på HUR man fäster en tagg så kan skyddsvärdet minska...

Och sen magin sättet som magiker förbättrar sig och besvärjelserna gör att magiker i Chronopia lika gärna skulle ha kunnat kalla sig Kanoner och granater...
"Hej vi har en magiker så passa er eller så spränger vi ert slott"

http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm

Mutant

Warrior
Vi gör så här: Dvärgar kan alltid bara vara det kortaste som finns angivet för STO-tabellen.
en annan sak, två skäggyxor kan omöjligt komma upp i 100-110 i skada, möjligt vis om han har REJÄL skadebonus.
Det starkaste trollet och största är för övrigt GROTTROLL
som högst kan ha 26 i STY och 29 i STO, detta ger 1T10 i SB.
DU HAR NÅGOT SÅ ENORMT FEL!

First i was blind, now i can see.

Mutant

Warrior
En dvärg kan för övrigt högst (med STO 11) vara högst 180cm lång hu i h*lvete skulle du kunnat vara över 190cm?
och hur i h*lvete kunde han göra 100-110 i skada.
Med ett lyckat slag mot två vapen(som går på SMI) så måste han slå 2 perfekta slag mot sina skäggyxor för att göra den maximala skadan av 54 (exakt uträknat.)
VAD HAR DU FÖR PUCKAD SL?!? ELLER ÄR DET BARA DU?!?

First i was blind, now i can see.

Feuflux

omjonasson.se
Re: fånig

jag lyckades skapa en människa med styrka 18 i dod 91! fånigt! och sen lade jag alla mina ep på svärd och blev jättebra! koboldiga regler som inte hindra mig va?? sen var min SL tvungen att slänga in dödselddrakar för att göra striderna (=spelet) spännande! sen köpte jag glass...

Slog du fram karaktären med tärningar eller använde du BP för att skaffa STY 18? Kostar ju hutlösa 40 BP!

Men du, bara för att det går att skapa koboldiga karaktärer betyder inte det att man måste göra det. Spelet blir ju vad man gör det till. Visst man kan lägga alla BP och EP på Styrka, Smidighet och sina vapen och bli en jäkel på att slåss, men du blir då dålig på en massa andra grejer som du kommer att erfara om du spelar med en SL som tvingar spelarna att använda en bred repetoar färdigheter för att klara äventyret. Inte så kul tycker jag, bättre att kunna lite av varje.

Vill du spela koboldigt så går det att genomföra med de reglerna, vill du inte köra på det sättet så är det bara att låta bli.

ps. Glass är gott! ds.

//[color:red]Feuflux säger:
´Nag ach tlawdiau heb iaith achrofynt mar yochliau!</font color=red>

Bela

Warrior
"Tyvär så finns det även andra unga spelare som EJ fått prova på EDD och DoD91 som har andra åsikter men tja de har inte provat på de tidigare versionerna..."

Har spelat de tidigare versionerna (Tja, inte EDD eftersom jag gick från gamla till 91 utan att passera gå) och jag tyckte Chronopia var okej.

"De har fått Idiotiskt designade vapen som inte skulle fungera ( Tja Några få av vapnena skulle funka )
De har fått idiotisk design med spikar och taggar på rusntningen vilket Minskar rustningens skyddsförmåga.. En rustning fungerar på två sätt 1 Genom sitt tjocka hårda metal stoppar den vapnet från att hugga/sticka/krossa... 2 Genom att reflektera av vapnet så det studsar eller glider åt fel håll och därmed minskas kraften som vapnet har att penetrera rustningen.. Taggar och spikar är därmed EJ önskvärda då rustningens förmåga att få vapen att "glida" av minskas och beronde på HUR man fäster en tagg så kan skyddsvärdet minska..."

Om jag vill ha realism så plockar jag inte fram DoD (Valfri verision).

"Och sen magin sättet som magiker förbättrar sig och besvärjelserna gör att magiker i Chronopia lika gärna skulle ha kunnat kalla sig Kanoner och granater..."

Stör mig inte mycket. En chronopia magiker får duga i väntan på WoT spelet och Asha'man karaktärer. /images/icons/wink.gif

"Hej vi har en magiker så passa er eller så spränger vi ert slott"

Det är inte Chronopia du tänker på, utan magiboxen till EDD. Läs texten på baksidan av lådan så ser du.

Bela

Rickard

Urverk speldesign
Lär er reglerna innan ni klagar!!

"<EM>Jag lyckades skapa en dvärg på över 190 cm i längd med grundboken</EM>"
"<EM>En dvärg kan för övrigt högst (med STO 11) vara högst 180cm lång...</EM>"
Det står också hög STY = lågt värde på tabellen. Antar att din dvärg var ganska stark. Hur lyckades du med att dvärgen blev så lång? Fick du grundegenskapshöjning på förmågetabellen el.?

<EM>Slog han ett perfekt slag blev skadan ca 100-110 (om jag räknat rätt).</EM>
"<EM>...göra den maximala skadan av 54 (exakt uträknat.)</EM>"
Ärligt talat skulle han göra 132 i skada med sina yxor. 4 attacker där alla är perfekta (det var ju ett <EM>bärsärks</EM>troll) och där alla träffar samma kroppsdel.
Skulle trollet inte vara bärsärk så skulle han vara tvungen att vara 35 m. lång för att komma upp i 100 i skada..

"<EM>koboltigt (heter det så?.</EM>"
Använd inte ord om du inte vet vad det är..

"<EM>Det är inte Chronopia du tänker på, utan magiboxen till EDD</EM>"
Tyvärr är jag böja att hålla med <B>Bela</B>. Nu vet inte jag nå't om librumagikerna men alla besvärjelser som fanns till Chronopia hade redan funnits rätt länge. Det var det bara så att det fanns så många besvärjelser innan att spelare kanske inte lade märke till dem.

/[color:green]Han</font color=green> som minns att han kallade alla som var elaka/taskiga för bög när han var riktigt liten

Krille

Super Moderator
Häng med nu...

"Jag visste det där med Gruvvättar och tyskland, men inte att det hade med porslin att göra...."

Tja, gissa vad det är som gör det blå i ming-porslin? Just det - kobolt. Som för övrigt också användes i kakel från Kashmir (vilket för övrigt var den västra änden av Sidenvägen, genom vilken kineserna fick sitt kobolt till sitt porslin). Och kakel från Kashmir är blått och används bara på speciella platser i den muslimska världen, som Suleyman den Magnifikes grav och moskén Hagia Sofia i Istanbul. Och moskén Hagia Sofia i Istanbul var från början den kristna katedralen Hagia Sofia i Konstantinopel, som var huvudstaden i den östra delen av det imperium som Konstanting fick ta över efter Rom. Den västra delen skänkte han till påven i Rom.

Eller egentligen inte - dokumentet "Konstantins Donation" visade sig vara en jätteförfalskning nån gång under 1400-talets senare hälft, och den som avslöjade det var Columbus mattelärare. När Columbus visade sig ha rätt satte portugiser och spanjorer igång med att segla rätt ut i havet och kom då att krocka med Brasilien.

Till Brasilien flyttade hel kasse judar på flykt undan den spanska inkvisitionen, men när inkvisitionen flyttade efter flyttade judarna igen, den här gången till Holland, där de kom i kontakt med andra liberaler, bland annat den skotske fabriksägaren Owens, som inspirerad av de toleranta idéer som judarna hade fostrat i Holland och även hans kollegas dotters roman "Frankenstein" stack iväg till New Harmony i Indiana för att skapa ett socialliberalt paradis. Det snöt sig - whisky och klasskillnader visade sig vara ett för stort problem, men en av sponsorerna bakom New Harmony gjorde en geologisk karta över USA, med hjälp av vilken William Shockley fick det germanium (för övrigt upptäckt av den tysk som även upptäckte kobolt) som han behövde för att göra sin första transistor.

Och den transistorn är grunden till den internetkommunikation som vi använder för att diskutera kobolders språkliga ursprung...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Runde Rolf

Swordsman
Hahaha +DoD6 fråga[en del OT]

Instämmer på allt det du sa men jag har en fråga angående dvärgar i DoD6. Jag har nämligen lyckats med konsstycket att få 12 i STO på min dvärg. Hmm det var inte bra tänkte jag och slog om och fick.... 11! Det är ödet tänkte jag men sen började rollspels nerverna sätta emot. Blir han inte lte väl lång då med tanke på att en människa har 13 i medelvärde på STO? Nu är det så att då kör vi i min spelgrupp att en dvärg som har 11 i STO inte är lika lång med en människa med samma värde eftersom det är olika "skalor"(om jag får säga så).Men nu undrar jag ifall det finns någon fin lite tabell man kan använda sig av för de flesta av er borde ju hålla med mig... eller har jag helt fel?

Nåja om vi återgår till ditt inlägg; jag håller med om allt det du sa och det som jag tyckte avr så roligt var din signatur som har börjat urarta=)

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

Sodivra

Champion
Äh sluta nu..

Ingen mening med att skrika, Mutant.
Och SLUTA häxjaga kobolder!
<font size=5>Alla bör spela som dom tycker bäst om<font size=2>
(Arvidosmens främsta bud.)

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Klon

Hero
Re: Häng med nu...

Och även den som möjligjorde rymdfärd, vilket redan gjorts i SciFi.
Det finns då även SciFi rollspel som vissa personer säkerligen kallar för koboldiska....

hmmm undrar hur långt man kan gå med det här?

"Beware of the Cöla Craver!"

Klon

Hero
Förutom att det du beskriver är regelmässigt omöjligt så tycker jag det är onödigt att starta ännu en "hata chronopia" disskution. Dem har vi haft nog av. Låt alla spela vad dom vill, det blir så mycket lättare på det viset

"Beware of the Cöla Craver!"