Mogger
Hipsteranka
Jag personligen tycker inte "ja, finns det?" är en jättebra teknik att använda. Inte för mig och för de spel jag spelar. Orsaken är det luckrar upp ansvaret på ett sätt som jag inte gillar. Missförstå mig inte, jag blockerar sällan spelares kreativitet eller bidrag till spelet, men SL har auktoritet över sina grejer och spelarna över sina. Jag gillar inte att blanda. För mig är det ungefär samma sak som att en spelare frågar SL "vad tänker min gubbe på nu?"
Dessutom finns det en risk att spelare börjar svara på frågan med att etablera ett problem eller ett hinder. Det tycker jag bakbinder mig som SL och kan dessutom leda till Czegeprincipen (som säger att det är tråkigt om samma person presenterar problem och lösning).
Det jag gör, när jag får frågan om X finns är att säga saker i stil med, "ja, det är ju en smedja så det är väldigt rimligt, men jag vet inte, är de verkligen tillräckligt hållbara? De brukar ju inte användas till riktigt det. Eller?"
Dessutom finns det en risk att spelare börjar svara på frågan med att etablera ett problem eller ett hinder. Det tycker jag bakbinder mig som SL och kan dessutom leda till Czegeprincipen (som säger att det är tråkigt om samma person presenterar problem och lösning).
Det jag gör, när jag får frågan om X finns är att säga saker i stil med, "ja, det är ju en smedja så det är väldigt rimligt, men jag vet inte, är de verkligen tillräckligt hållbara? De brukar ju inte användas till riktigt det. Eller?"